Hoe stop ik dit bij mijn cavia?

Mijn cavia is lief hoor, maar als ik haar vasthoud gaat ze knarsentanden en ze bijt me dan ook. Ik heb niet het gevoel dat ze het gemeen bedoeld maar ik vind het wel vervelend. Vooral dat bijten want dat doet nog best wel pijn. Weten jullie misschien wat ik kan doen om het bijten en knarsentanden te stoppen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is dit gedrag plotseling opgekomen, met andere woorden: doet ze dit al heel lang, of opeens?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben 3 weken op vakantie geweest daarvaar deed ze die bijtjes wel maar het knarsentanden niet. Ze was toen ik weg was bij een vriendin van mij en daar was ze gewoon lief
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En wat betekend het dan of weet je het niet? ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb geantwoord ;-)
Zeker weten doe je dat niet, omdat je niet kunt praten met een cavia helaas. Maar het is een mogelijkheid.

Het beste antwoord

Naar aanleiding van je reactie op mijn vraag: je vriendin vertelde dat je cavia lief was geweest.... maar het kan best zijn, dat ze misschien toch verkeerd is opgepakt bijvoorbeeld, of dat er te wild met haar is omgegaan. Met alle goede bedoelingen hoor: hoeft helemaal niet uit lelijkheid te zijn geweest.
Het kan ook zijn, dat jij haar niet goed oppakt, of dat ze dat gewoon niet wil.
Nog een mogelijkheid: ze heeft pijn bij een bepaalde manier van handelen. In dat geval is een bezoek aan de dierenarts raadzaam.
Dat knarsetanden kan als een waarschuwing bedoeld zijn van je cavia.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Misschien houdt je haar op een manier vast, die ze niet fijn vindt, vandaar het knarsetanden en bijten. Probeer haar eens iets anders vast te houden, zodat ze het misschien wel fijn vindt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou kunnen zijn dat ze ergens pijn heeft en er dus iets aan de hand is. Misschien voor de zekerheid toch even langs de dierenarts gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cavia's zijn meestal hele makkelijke dieren.

Maar.... als ze boos zijn of zich bedreigd voelen dan gaan ze knarsentanden en zelfs grommen (en uiteindelijk bijten).

Je moet dit dus toch serieus nemen want je cavia geeft een signaal af. Het is niet dat hij stout doet en dat je hem dat kunt afleren.

Er zijn al wat opties genoemd, hij heeft mogelijk ergens pijn en heeft daar meer last van als je hem oppakt. Of de manier van oppakken staat hem niet aan.

Je zou eens kunnen kijken wat hij doet als iemand anders hem pakt. Doet hij het dan niet ligt het mogelijk aan het oppakken, bromt hij dan ook denk ik dat hij pijn heeft en kun je mogelijk toch beter naar de dierenarts
amigo
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze is niet boos want ze likt me ook tussen de bijtjes door
amigo
12 jaar geleden
het blijft moeilijk van hieruit een diagnose te stellen maar dit klinkt dus toch als pijn. Wij hadden dat ooit met een hond, die gromde dan naar je en ging gauw likken om het goed te maken, bij een hond kun je dat heel goed zien maar misschien werkt het bij een cavia ook wel zo.
Een cavia kan door een te kort aan knaag behoeftes/faciliteiten knobbels krijgen op zijn tanden en kiezen. Hij kan daardoor niet meer fatsoenlijk eten en hij krijgt dan ook pijn aan zijn gebit waardoor het karakter kan omslaan. Je moet hier in ieder geval mee naar de dieren arts gaan want als een cavia bijt dan is er echt wel wat aan de hand. Cavia s zijn namelijk zo ontzettend lief ,die zullen zelden of nooit zomaar uit zichzelf zonder reden gaan bijten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze heeft echt genoeg om te knabbelen en knagen in de kooi dus dat is het niet
mijn cavia deed dat alleen als ik bij mensen was geweest die een kat of een hond hadden.