Hert heeft schaafwond, weet iemand een oplossing?

Ons hert heeft in haar nek een schaafwond. De ene dag is de plek dicht en droog, de andere dag open nat alsof het ettert. Weet iemand raad?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Vertrouw op de afweer van het beestje. Zolang de wond zichzelf reinigt, ziet het er van buiten niet fris uit. Je zegt zelf niet zomaar een dierenarts toe te kunnen laten. Dagelijks intensief verzorgen is er ook niet bij.

Dieren(en mensen) zijn gemaakt om te herstellen van buiten opgedane wonden. Zorg dat het hert voldoende eet en grijpt on als het gedrag veranderd: afzonderwn, slecht eten, veel geluid maken, "anders dan anders" zijn.

Kun je vertellen hoe de wond is ontstaan en hoe je de herten houdt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
waar is je bron van deze wetenschap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn bronnen zijn verschillende verpleegkunde boeken en nascholingen wondzorg. Voor mijn antwoord ben ik er van uit gegaan dat wondgenezing bij een hert in grote lijnen hetzelfde verloopt. Ook heb ik laten meewegen dat een dierenarts niet zomaar een optie is. Op de omschreven manier krijg je niet de ideale wondgenezing die wij in ziekenhuizen gewend zijn. Maar volgens mij wel het meest optimale in deze situatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik sluit me aan bij broeder. In dierentuinen wordt precies hetzelfde gedaan bij de wilde dieren. Pas als het echt niet lijkt te herstellen of erger wordt dan inderdaad ingrijpen. Meestal herstelt zoiets vanzelf.
@ Jaja: Hoe lang heeft het hert er al last van?

Andere antwoorden (5)

Ik zou even naar de dierenarts. En zoizo tegen bacterieen de wond afachermen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan doe je dat toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Against: zomaar een dier verdoven terwijl het niet nodig is moet je niet zomaar doen, brengt altijd risico's met zich mee
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Morana, een veearts zal wel weten wanneer een verdoving nodig is.....misschien voor hun eigen veiligheid.
Meteen een dierenarts raadplegen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je moet even naar de dierenarts, niet voor huisdieren, maar voor het grotere vee.
daar haal je een spuitbusje acederm, dat spuit je op de wond, dat helpt goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet eerst zien te achterhalen waarom die wond telkens weer open gaat. Bijt het hert er zelf aan ? Of doet een van de andere dieren dat ?

Als ze er zelf aan bijt of krabt kan dat jeuk zijn.
Iets tegen jeuk zou dan al voldoen.

Voor zulke grote dieren komen dierenartsen voor kleinvee meestal langs. Ze verwachten niet dat jij het dier in een trailer mee neemt de spreekkamer in.
Zou een circus worden daar :-)

Dierenarts Peter Klaver is gespecialiseerd in wildlife, of te wel dieren uit de natuur. Jouw hert hoort daar volgens mij ook bij, maar anders vertelt hij wel hoe het zit.

http://www.klaver4dieren.nl/nw012.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan. Beterschap met het hert.
Maak de wond zo goed mogelijk schoon,smeer er dan honing op.Dit heeft een ontsmettende en genezende werking.Denk de wond dan af.