twee jongentjes of toch een jonge en een meisjes konijn?

ik heb samen met mijn zus drie weken lang twee mannetjeskonijnen maar nu begint die van mijn met de ander te ... doen jongentjes konijnen dat vaker of zijn het toch een jonge en een meisje?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Het zouden inderdaad een jongen en een meisje kunnen zijn, dat lijkt me heel logisch. Maar mijn 2 mannetjeskonijnen bespringen elkaar soms ook. Ik denk dat het komt omdat die beesten ook aan hun trekken willen komen. En dan worden ze zo wanhopig, dat ze maar eentje van hun eigen geslacht gaan pakken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je wilt weten of je een jongetjes- of meisjeskonijn hebt, moet je even het staartje optillen, op de foto staat waar je op moet letten:

Toegevoegd na 7 minuten:
Overigens hoeft dat rijden geen teken te zijn dat ze zich willen voortplanten, maar om te laten zien wie het sterkste is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kans is zeker aanwezig dat de verkoper je een ram en een voedster heeft verkocht. Ik weet niet waar je ze vandaan hebt, maar dierenwinkelmedewerkers maken nog al eens een foutje.
Eerst eens kijken naar de geslachten dus, zodat je daar zekerheid over hebt. Je dierenarts kan je hier eventueel mee helpen.

Maar nu, je hebt twee rammen.. ai.
Het rijden op de rug van de ander is een dominantiestrijd. Hier is op zich niet mis mee, maar het houden van twee rammen is zeker geen goede combinatie.
Ik weet niet hoe oud je konijnen zijn, maar zodra de konijnen gaan puberen gaat het 9 van de 10 keer fout. De rammen gaan vechten tot bloedens en de dood toe.

Hoe zijn je konijnen gehuisvest? In een simpel hokje of hebben je konijnen een riante buitenren?
Ik zou in geval van twee rammen snel voor een andere oplossing gaan zoeken.

Maar om even simpel antwoord te geven om de kernvraag:
Het rijden op elkaars rug is een strijd om de dominantie en kan geen kwaad. In feite wordt gewoon bepaald wie de baas is.