Hoe lang duurt t voor dat een jonge hond zindelijk is?

Een vriendin van mij heeft een klein hondje van een jaar. Al van klein af aan. Echter is ze nog steeds niet zindelijk en doet ze overal haar behoeftes! Ik weet ook dat ze het hondje niet veel uitlaat. Maar als ik zeg dat het raar is dat ze niet zindelijk is nog zegt zij dat het niet erg is en dat een hondje 1,5 jaar daar over kan doen. 1,5 haar?! Dat is nog al wat! Mijn hond was binnen twee weken zindelijk! Wat denken jullie? Klopt het wat zij zegt?

Toegevoegd na 1 minuut:
Typ foutje: haar moest uiteraard jaar zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (8)

Onze hond heeft zo'n ander halve week geduurd, lijkt me lastig om een hond van 1 1/2 nog zindelijk te krijgen beter is het om vanaf het prille begin duidelijk te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een hond (ook een kleintje) moet je 4x per dag uitlaten, op een beetje vaste tijden. Doet het hondje dan een plas of poepje waar jij dat goed vindt, dus buiten ergens, dan beloon je. Zo komt elke hond er heel snel achter dat buiten plassen en poepen leuker is, want het baasje is dan blij. En dan zal het ermee wachten tot het weer uit wordt gelaten, mits natuurlijk wel geregeld over de dag verspreid 4x!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan is er toch zeker iets mis gegaan met t zindelijk maken. Bij mijn hond heeft t zo'n 5 weken geduurd voor overdag en snachts iets langer.
1,5 jaar is niet normaal voor een zindelijkheids training.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Normaal duurt het voor een hond maximaal 7 weken maar als de hond op zo rgelmatig mogelijke tijden word uitgelaten en als hij (of zij) een pplasje of poepje doet beloond word zal dit sneller gaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een hond die op die leeftijd nog in huis plast? Dat zou ook een hiërarchieprobleem kunnen zijn: de hond is dominant aan de baas en plant zijn vlag tegen de tafelpoot. Eet de hond eerder dan zijn/haar baasje? Zit ie op schoot? Laat eens een analyse maken door een goede gedragsdeskundige. Teveel honden zijn 'kind'. Je zou ze de kost moeten geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is een heel slordig gedrag van.....je vriendin.

Pups moeten direct na het slapen, eten of spelen worden uitgelaten. Doe je dat niet, dan moeten ze van armoe het eigen terrein bevuilen. (Dat kan in het begin dus wel 8 maal per dag zijn.)
Een hond doet dat van nature niet, maar kan wel wennen aan dit soort nalatigheid van de bazin. Uiteindelijk kan hij zijn behoefte niet eeuwig ophouden en voor een pup is een uur al eeuwig.
Je ziet dergelijk gedrag ook bij de pups van broodfokkers. Omdat de moeder nooit wordt uitgelaten, gaan de jongen ook het eigen nest bevuilen. Hebben ze nu een lakse baas, dan blijven ze dat doen.
De snelheid waarmee een hond zindelijk wordt, ligt aan de baas, maar evenzeer aan de ontwikkeling van de hersenen. De hersenen sturen de sluitspieren aan en dat moet eerst in orde zijn. Zo zal de ene hond na 2 weken (9 weken oud dus) zindelijk zijn, de andere pup met 15 weken. Maar anderhalf jaar is gek, dan is het allang geen pup meer en moet alles optimaal werken.
Bij blaasontstekingen kan er een druppelproces plaats hebben, maar als de hond gezond is, zou het al héél lang zindelijk moeten zijn.

Er zijn mensen die niet zien wanneer een kleine hond door de knieën gaat om zijn behoefte te doen, dat is bij grotere rassen makkelijker op te merken. Dat is echter geen excuus om het dan maar op zijn beloop te laten.

Ergo: jij hebt gelijk met je aanmerkingen dat dit niet nodig en niet normaal is.
Ivana
12 jaar geleden
een hondje moet je wel op geregelde tijden uitlaten, wil je het zindelijk krijgen. en na 1,5 jaar lijkt het mij wel moeilijk om dit nog voor elkaar te krijgen, maar als je echt vier keer per dag (op vaste tijden) de hond uitlaat, zou het nog wel kunnen lukken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als ze het zelf niet zo erg vind dan zal ze er niet zo mee bezig zijn om het hondje zindelijk te krijgen.

je moet consequent zijn hierin. (vaak gelegenheid geven om buiten de behoefte te doen op de juiste momenten, en belonen)

zelf denk ik niet dat ze hier trek aan heeft gezien haar passieve houding. het hondje zelf weet niet beter, dus het ligt aan je vriendin als er geen medische oorzaak voor dit gedrag is.

binnen een paar weken kan een pup zindelijk worden gemaakt. de ene zal er wat langer over doen dan de andere, maar 1.5 jaar heeft niets hiermee te maken.

waarschijnlijk is het ook een deel gemakzucht.