Hoe kan ik het agressief/hebberig gedrag van mijn 5-jarig konijn afleren? (zie extra info)

Mijn konijn woont al 3 jaar in een redelijk grote kooi, alleen. Telkens als z iets (een hand, een wortel,...) ziet verschijnen in haar kooi knort ze. En met knorren bedoel ik letterlijk: KNORREN! Als we haar schoonmaken zitten we met het zelfde probleem, ze haalt uit naar de borstel of zet er haar tanden in (al knorrend).
Ze is heel erg hebberig, op het moment dat je iets uit haar kooi neemt dreigt ze, daarmee bedoel ik dat ze knorrend op je afkomt. Als je doorgaat zou ze waarschijnlijk bijten. Als we haar optillen of naar een andere plek brengen is ze heel erg bang en doet ze alles om in haar kooi te geraken.

Wat is er mis met haar? Ik zeg tegen mijn ma dat ze gezelschap nodig heeft, een ander konijn/cavia dus, maar dat mag niet, dus dat is geen optie :(

Ps: tegen mij gedraagt ze zich nog het best (ze likt me soms) maar tegen de rest is ze nog agressiever

Toegevoegd na 4 minuten:
Eigenlijk is ze best lief, maar ze kan er écht niet tegen als iemand/iets in haar kooi zit!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (3)

Agressie bij konijnen is vaak bescherming van het territorium en soms ook angst. Stel je het volgende voor: Eerst het gemorrel om die kooi open te krijgen en dan, in de plaats van het zo fel begeerde eten, een hand zo maar in HAAR kooi, ZONDER eten, op weg om haar voederbakje te STELEN. Het konijn denkt op dat moment dat er wordt binnengedrongen op haar territorium.

Veel konijnen worden op deze manier agressief gemaakt. Een heel goed en eenvoudig middel hiertegen is een voederbakje dat je aan de draad van het hokdeurtje kunt vastmaken zodat je met je hand niet meer in het hok moet graaien als het voedertijd is. Het is heel dikwijls zo dat een konijn alleen grolt of bijt op dit moment van de dag en dat het voor de rest van de dag gewoon een lieverdje is.

Hieronder vind je nog meer over agressie bij konijnen:

http://home.scarlet.be/~gilbert6/nedhtm/agressie.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat er niet zo heel veel aan te doen is.

Konijnen staan bovenaan de "wenslijst" van kinderen en ze zien er ook altijd schattig uit.

In werkelijkheid zijn de meeste helemaal niet zo lief. het ene ras is tammer dan het andere dus dat kan ook nog uitmaken.

Verder kun je babykonijntjes makkelijk oppakken en aaien maar als ze groter worden houden ze daar helemaal niet meer van. Ons mannetjeskonijn vecht zich bijna dood als we hem oppakken (maar hij bijt niet). het vrouwtje laat zich beter pakken maar als je iets doet wat haar niet zint bijt ze je.

Ook zijn konijnen ZEER onverdraagzaam naar nieuw konijnen. Dus als er één dood gaat en je koopt heel zorgzaam een makkertje moet je met pech OOK een extra hok kopen.

als alternatief zijn cavia's eigenlijk veel vriendelijkere dieren, oppakken en rondsjouwen houden ze behoorlijk goed vol. Ze "praten" ook met je (gepiep als je de koelkast opendoet) en er is bijna nooit ruzie als je er een nieuwe bijzet (of een konijn).

Maar goed: wat ik nog aan tips heb: praten of tututut geluiden maken als je naar het hok loopt helpt mogelijk iets want dan herkent het konijn je.

En verder (maar dat is puur eigen ervaring, ik weet niet of er konijnenwetenschap over is). Als bij mij een konijn zo doet (bij ons deed één dat toen ik hem een penicilline kuur moest geven), dan praat ik tegen hem, (dat íe niet zo lelijk moet doen) en dan rijk ik over de kop heen en aai hem, op zo'n moment ben ik nog nooit gebeten en het gegrom hield op. Ik denk zelf dat er een dominantie factor inzit. Als je laat zien dat je toch niet bang wordt stopt het (maar goed, niet wetenschappelijk onderbouwt, geef ik toe)

succes met je konijn

Toegevoegd na 1 minuut:
ai ai ai: rijk ik over zijn kop = reik ik over zijn kop
amigo
12 jaar geleden
"agressief/hebberig gedrag "

Deze tekst alleen al?
Omdat over een konijntje te schrijven vind ik persoonlijk erg.

Het is een konijntje en die hoort vrij te kunnen los lopen en niet de hele dag in een kooi te zitten,
uit het schrijven begrijp ik hieruit dat dit beestje al 5 jaar vast zit in die kooi.

Mijn advies: breng het beestje naar een boerderij waar die mag huppelen dat zal zijn gedrag beslist ten goede komen.

Het is geen hond die je kan africhten,dus Nee dit gedrag zal alleen maar erger worden zolang die op gesloten zit in een kooi ( hij weet niet eens beter )

Toegevoegd na 3 minuten:
sorry van de 5 jaar in de kooi

Hij moet dus 3 jaar vast zitten in de kooi,
grote kooi of niet
het is een gevangenis
dan raak je als konijntje beslist je lieve knuffelbaarheid kwijt.
Sterkte voor het konijntje.