Onze chineese dwerghamster (ruim 1,5 jaar) piept sinds ca. 4 wkn met enige regelmaat en maakt een soort knagend geluid; wat zou dit kunnen zijn?

Eten en drinken doet ze goed en wil nog steeds graag op de hand worden genomen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Meestal piepen hamsters om een van deze drie redenen:

- Pijn
- Bang
- Stress

Pijn:
Kijk of je ergens iets aan je hamster kan ontdekken qua bultjes, sneetjes, rare plekjes...Ook op de plaatsen die je niet makkelijk ziet, zoals in de huidplooi bij zijn pootjes, achter het oortje etc. Hou er wel rekening mee dat, hoe lief je hamster ook is, als jij de wond (per ongeluk) aanraakt hij ineens kan bijten. Dit is gewoon een pijnreactie en bedoelt hij niet gemeen, dus straf hem er absoluut niet voor. (Als de dokter jou veel pijn doet krijg je ook wel eens de nijging te gaan schoppen ^_^). Als je wondjes of bultjes vind neem hem dan mee naar de dierenarts.

Bang:
Hamsters zijn nu eenmaal niet groot en ze kunnen dan ook bang zijn voor dingen die wij als mensen niet als dreigend ervaren. Heeft hij een nieuw speeltje in zijn hok? Dat kan heel bedreigend zijn. Ook dingen die buiten het hok staan kunnen ze eng vinden, evenals de kat die naar ze loert ookal weet jij dat de kat er niet bij kan, want dat weet de hamster niet. Sommige hamsters gaan ook piepen als hun hok van omgeving is verplaatst, probeer hem dan op zijn oude plekje terug te zetten.

Stress:
Hamsters zijn NACHTDIEREN. Dat vergeten veel mensen, en die vinden overdag (als ze zelf wakker zijn) zo'n slapend beestje maar wat saai, dus porren ze (vooral kleine kinderen) het beest wakker om te kunnen aaien en op schoot te kunnen nemen etc. Hierdoor wordt hun ritme verstoort, en daar kunnen ze stress van krijgen. Ook van teveel opgetild en aangehaald worden kunnen ze stress krijgen. Bedenk je goed dat wij vele malen groter zijn dan die hamster. Probeer als je je hamster uit de kooi haalt je hand plat op de grond te leggen en te wachten tot hij er zelf opstapt, ipv van boven af pakken (Stel je voor dat er een reusachtige hand nu uit de lucht komt en die jou oppakt...Jij zou dan ook gaan piepen). Laat hamsters overdag met rust. Ze horen dan te slapen, en ook al hou je ze vanaf dat ze heel klein zijn overdag al wakker, het is onnatuurlijk en op een geven moment raken ze daar van in de stress. Probeer je hamster er alleen 's avonds uit te halen en overdag met rust te laten. Hopelijk kalmeert hij dan een beetje en stopt het piepen.

Ik zie in je vraag staan dat het nu vier weken is. Zijn er kinderen in huis (of ben je zelf een kind) en hebben die nu vakantie? Kinderen maken nou eenmaal een hoop herrie in huis, en zeker als de hamster beneden of op de kinderkamer staat kunnen ze hem onbedoeld goed wakker houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1. (hmmm.. nog geen sexy zomervacht op je avatar?) ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, nee ik heb nog geen sexy zomerfoto van hem. Zal hem vanmiddag even een mooie proberen te maken ;-)

Andere antwoorden (3)

Dat doet mijn cavia ook en die is al heel oud! Dat deed ze ook vanaf die leeftijd dus het kan alleen maar betekenen dat ie gezond is!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een cavia is geen hamster...
Alle cavia's piepen,
hamsters niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mee eens Rinke
Dat knagen komt door knarsen en dat komt doordat de tandjes bij knaagdieren eigenlijk nooit stoppen met groeien. Het hielp bij mijn konijntje als ze knaagspeeltjes had, zoals van die gekleurde houtworteltjes enzo..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de hamster van mijn broertje doet dat als ie bang is of met rust gelaten wil worden