Waarom maakt mijn konijn een jankgeluidje als ik haar wil oppakken?

Als ik haar wat lekkers geef komt ze naar me toe, desnoods op mijn schoot maar als ik haar gewoon wil aaien rent ze weg. Wat moet ik doen?

Toegevoegd na 6 dagen:
Nu is ze met aaien niet meer bang maar oppakken vindt ze echt niet fijn, ze jankt heel erg en probeert te vluchten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (2)

Het kan zijn dat ze pijn heeft als je haar oppakt. Daardoor is ze bang als je haar wilt pakken en gaat ze piepen. Of ze wil gewoon niet gepakt worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Over dat jankgeluidje: dat kan een uiting zijn van pijn of een waarschuwing dat ze niet opgepakt wil worden.
Is ze verder goed gezond? Ontlasting okee, eet en drinkt goed etc.? Je zou een bezoekje aan de dierenarts kunnen overwegen.
Als ze onderzocht is en er is verder niets aan de hand, dan kan je gaan proberen om haar te laten wennen aan oppakken en aaien.
Maar: niet alle konijnen willen dat ook, zelfs niet na een training en zeker niet, als ze in het verleden al te vaak zijn opgepakt naar hun zin, of op de verkeerde manier, of als ze te hard zijn geaaid.

Dit heb ik voor je gevonden:

"Als je een konijn wilt wat op je schoot springt en graag geaaid wil worden kun je dit voor elkaar krijgen door hem te leren je te vertrouwen. Dit kan niet door hem tegen zijn wil op je schoot te nemen. Doe iets prettigs zoals neus-tegen-neuscontact (hiervoor zul je meestal op de grond moeten gaan liggen), kinnetje wrijven, (jouw kin tegen zijn voorhoofd), achter de oren aaien, enz. In ieder geval iets wat het konijn heel prettig vindt zodat hij het fijn vindt om bij je te zijn. Lok het konijn op schoot door in kleermakerszit op de grond te zitten, en het dier wat lekkers zoals bijv. een takje selderie aan te bieden. Als je dit dagelijks doet is er grote kans dat je konijn op schoot springt en dit een normale zaak gaat vinden. En als hij niks prettig vindt, dan is dat maar zo. Respecteer en accepteer dit, en laat het konijntje in zijn waarde. Tenslotte willen wij ook in onze waarde gelaten worden."

http://www.konijnen.nl/indextot2.htm

En nog een site met veel info: http://konijnen.2dinfo.nl/