Wanneer wordt hondengeblaf gezien als overlast?

Wat is in dit geval de precieze definitie van overlast?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Ivana
12 jaar geleden
Bedoel je: wat de wet als overlast ziet?
Voor iedereen is overlast anders, overlast is een niet te dragen last. Als iemand altijd op bed moet liggen, als er een baby net is ingeslapen, als je wanden dun zijn of je bent inwonend, zijn het allemaal redenen om "gek" te worden al blaft een hond maar een kwartier. Ik had een buurvrouw met een herdershond die altijd aansloeg als er iemand langs het huis liep: de bakker, de postbode, de buurvrouw, een man op een fiets, een kind dat uit school kwam. Dat was dus gemiddeld 30/40 keer per dag. Ik ervoer het als misselijkmakende overlast.

Het beste antwoord

Voor mij is dat als je het uren achter elkaar hoort.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De geluidsgrenzen voor particulieren woningen, gemeten aan de gevel, zijn als volgt:
gemiddeld piekbelasting
overdag (07.00 - 18.00) 50 dB(A) 70 dB(A)
's avonds (18.00 - 23.00) 45 dB(A) 65 dB(A)
's nachts (23.00 - 07.00) 40 dB(A) 60 dB(A)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vooral als het langdurig aanhoudt, en omwonende daar last van hebben. Elke hond blaft weleens en ik denk dat niemand daar wat op tegen heeft. Maar als dat constant is dan is het zeker overlast.

Toegevoegd na 14 minuten:
Mijn woningbouw heeft daarover een heel artikel in het huurcontract staan. Als ik overlast ervaar neem ik eerst contact op met hen. Misschien is dit in Uw geval ook mogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Behalve de reeds genoemde decibel normen is er niet echt een grens. Dit ligt voor iedereen anders. Wanneer iemand het als hinderlijk gaat ervaren is er sprake van overlast. Het beste om te doen is om te gaan praten met de veroorzaker (in dit geval de eigenaar van de hond). Er kan eventueel een buurtbemiddelaar worden ingeschakeld.

Als men klaagt over uw hond is het verstandig om na te gaan of de klacht gegrond is of niet. Houdt er rekening mee dat u uw eigen hond altijd een stuk minder irritant vindt dan anderen.

Vaak is het zo dat mensen niet voor niets klagen. De veroorzaker zal denken dat het wel meevalt terwijl voor de klager de maat echt helemaal vol is. Probeer hier rekening mee te houden. Blijven praten is het toverwoord.