Kan je een wild poesje tam maken?

Dit kleine tijgerkatje komt altijd op mijn balkon in het zeteltje slapen. Ziet ze mij dan komt ze aan de terrasdeur zitten kijken naar mij. Doe ik de deur een kiertje open en steek ik mijn hand buiten dan slaat ze met haar pootje op mijn hand. Op een keer streelde ik haar kopje maar dan gaf ze een verschrik kreetje en ging ze snel weg om daarna weer terug te komen. Af en toe geef ik haar een stukje kip, dat moet ik neerleggen, uit de hand eten durft ze niet. Het lijkt wel of ze haar cv'tje komt afgeven. Speel ik wat met haar dan zet ze een stapje naar binnen. Durf haar niet binnen laten want ze heeft vlooien. Er zijn zo'n 10 à 12 wilde katten in de buurt. Alle buren geven ze te eten, dus honger hebben ze niet. Maar haar iets tegen vlooien geven heeft waarschijnlijk geen zin omdat de anderen zeker ook vlooien hebben.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Dit kan perfect. Ze is mensen gewend omdat ze zelf op jou zit te wachten en je haar zelfs even mag aanraken. Ik zou beginnen met haar eten te geven op je balkon. Dan gaat ze minder schrik van jou krijgen. En daarna haar geleidelijk aan proberen te strelen en vast te pakken. Moet zeker lukken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ga zo door, totdat je dichtbij kan komen. Zo dicht bij dat je een vlooienbandje om kan doen. Als je wel als doel hebt om dat katje in huis te nemen, kan je na een paar weken een (vrijwel) vlooienvrij katje meenemen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
vlooienbandjes zijn erg achterhaald, ze werken niet afdoende.
ook het bandje op zich vormt een gevaar.
er zijn tegenwoordig middeltjes voor door het eten die de kat prima vlovrij maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
denk er dan wel aan dat je de omgeving ook behandelt, want de eitjes en de poppen kunnen overal terecht komen.
Helaas moet ik je zeggen dat dat heel moeilijk zal gaan. Als je haar in je huis opneemt, zal ze jouw gaan vertrouwen en naar je luisteren, maar ze zal nooit zo aanhangelijk worden als een niet wild katje. Nou ligt het er ook aan of dit katje is weggelopen en daardoor "wild" is geworden, of dat ze in het "wild" geboren is.

Ik had een jong van een wilde kat en daar heb ik zelf heel veel plezier aan beleefd, maar ze wilde nooit aangehaald worden door een ander (dus ook niet mijn latere partner). Zolang hij rustig naast mij zat kwam de kat op schoot, maar zodra hij zich bewoog dan vloog ze weer weg.

Maar..... er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. Dus ik hoop voor jou, als je haar binnenhaalt dat ze voor jou weer gewoon een gezellige huiskat word.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je haar te eten geeft op het balkon dan moet je haar laten voelen dat je er bent anders gaat ze de volgende keer waarschijnlijk weer wegrennen

dat ze schrikt als je haar aait is normaal maar als je geduld hebt kan je haar mischien overhalen om naar binnen te komen de vlooien kan je later altijd nog weg halen met een anti vlooien product .
anders kan het ook op een manier die ik eigenlijk een beetje wreed vind :
je kan haar vangen in een kooitje en dan stilletjes aan aan je huis laten wennen als je begint met haar ook dierenvoer te geven heb je een grote kans dat ze niet gaat wegrennen .
het beste dat je kan doen is nog altijd geduld hebben en haar vertrouwen winnen
als dat lukt kan je haar mischien wel binnen huis houden en worden jullie een goed baasje en huisdier.
wat je zeker niet mag doen is haar dwingen om iets te doen want dan sta je weer bij nul