Hoe kun je een hond zich sneller thuis laten voelen ?

Ik heb vandaag een hond gekocht en mee naar huis genomen. Alleen is de hond erg bang. Als Ik even wat drinken pak rent ze gelijk me schoot op. En of wil het liefst de tuin in. Ook is ze erg aan het huilen

Zijn er dus manieren om een hond te laten wenen ?
Het gaat om een chihuahua.

Alvast bedankt.

PS: Ze kijkt ook zo zielig

Toegevoegd na 3 minuten:
En als ik dan op de grond zit rent ze gelijk naar me toe gaat ze liggen en is dit over. Hoort dit bij puppies ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.8K

Antwoorden (11)

Volgens mij kan je een hond niet sneller thuis laten voelen...
Het beste is volgens mij heel veel aandacht geven aan de hond, veel spelen en vooral knuffelen en liefde geven en een baasje zijn, dat zal je band versterken met het hondje waardoor je vertrouwen zal winnen. Daar gaat wel een tijdje overheen, er zit geen knop op het beestje om het sneller te laten wennen....Heel veel succes met het diertje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet alleen het hondje is nieuw voor jou, maar alles om zich is voor het hondje nieuw. Voordat hij/zij zich helemaal thuis voelt, dat kan wel een paar weken duren. Hoe meer je met het beestje bezig bent, hoe sneller hij/zij zich thuis zal voelen, maar forceren kun je het niet.
12 jaar geleden
Als u uw nieuwe puppy mee naar huis neemt, zal het veel nieuwe indrukken opdoen. Hierdoor kan het diertje in het begin een beetje onzeker zijn. Veel genegenheid, een eigen plaats en een rustige omgeving zijn daarom belangrijk.

Probeer hem niet te veel op te pakken, maar laat hem juist naar u toe komen. Honden zijn van nature sociale wezens, daarom hebben zij behoefte aan aandacht. In het begin heeft een puppy moeite met alleen zijn, maar in de loop der tijd kan hij steeds langer alleen zijn.

De eerste nacht mist uw puppy vaak de warmte en liefde van het nest. Dit gemis kunt u verminderen door een doek of speeltje met de lucht van het nest in zijn mand te leggen.

Uw puppy heeft behoefte aan een behaaglijk en veilig plekje waar hij zich terug kan trekken als hij behoefte heeft aan rust. Een hondenmand of bench biedt hem die mogelijkheid.

Na een ongelukje kunt u uw puppy beter niet straffen; hier wordt hij namelijk angstig van. Het werkt beter om uw puppy te belonen bij alles wat hij goed doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze mist haar nestgenootjes en moeder. Het is een hond en met 8 weken (dat zal ze wel zijn) ben jij nu haar redding. Toch moet je haar als hond behandelen en niet alsof het een baby is.
Ze kijkt dus niet zielig. Honden zijn alleen maar zielig als ze niet als hond worden behandeld.

Geef haar een eigen plaats, mand of beter nog een kleine bench. Maak een strak schema van uitlaten, slapen, klein beetje spelen en weer slapen. Voer minimaal 4 maal per dag kleine porties en geef haar vers water.

Doe gewoon de dingen die je normaal ook doet. Praat zachtjes en opgewekt tegen haar en maak er geen punt van dat ze een beetje piept. Negeer het en ga niet troosten. Geef haar niet toe als ze de tuin in wil, dat is niet wat jij wilt, dus gebeurt het niet. Als ze plassen moet laat je haar op een plaats die je zelf hebt uitgekozen. Beloon haar met opgewekte stem, maar til haar niet op als het niet nodig is. Ze is op de eerste plaats hond met vier poten en die zijn om op te staan.

Dek voor de nacht de bench af met een dekentje. Honden houden van holen om in te slapen. Leg de eerste paar nachten een oud vuil T-shirt van jezelf in haar bench (of mand). Ze zal door jou geur al gauw gerustgesteld zijn. Zet de bench desnoods een paar nachten naast je bed. Als ze je hoort ademen zal ook dat haar geruststellen.

Je hebt toch zeker wel een boek over honden gelezen voordat je hier aan begon? Er valt natuurlijk veel meer te vertellen. Het belangrijkste met honden, klein of groot, is, dat jij de leiding neemt om het dier vastigheid te geven, anders voelt het zich angstig en verloren. Geen aarzelingen! Gebruik dus je hersens en je hart. Maar ze hebben meer aan discipline dan aan knuffels, daar worden ze zekerder van. Bij angstige honden is dat van het grootste belang.

Succes.
Ivana
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
mooi antwoord weer!
ook goed wat je zegt over dat optillen, veel katten worden ook te pas en te onpas opgetild.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Je zult versteld staan hoe snel je puppy went! Daar hoef je in feite niets anders voor te doen dan hem met rust laten. Hij geeft zelf aan wat hij nodig heeft. Hij is nu erg onzeker en misschien ook bang, omdat hij zijn moeder en nest heeft verlaten en in een voor hem totaal vreemde omgeving zit. Ze kijkt niet zielig hoor, dat is jouw interpretatie. Dat ze naar je toe rent en lekker bij je gaat liggen is een prima teken: ze ziet jou als vertrouwd persoon!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als aanvulling op al de goede antwoorden hiervoor, kijk de hond zo min mogelijk aan en negeer hem regelmatig.
Troost hem zo min mogelijk, reageer niet op zijn huilen.
Maar laat hem wel bij je zitten als hij dat vraagt.
Maar hij moet het zelf vragen, niet jij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Yeps!!! +
Ivana
12 jaar geleden
Ed, die laatste zin klopt niet. Jij nodigt de hond uit, niet omgekeerd. De leider is trouwens wel de aangewezen persoon om de hond aan te kijken. Niet focussen geldt voor vreemden.
Hij zal zich niet beter gaan voelen als de roedelleider oogcontact vermijdt. Sorry, maar je krijgt echt geen plusje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana.ja je hebt gelijk, maar ik zie de situatie als zijnde een vreemde hond, dus even nog niet aankijken en de hond naar je toe laten komen, lijkt me de eerste dag van deze pup het beste.
je bent dan toch nog een vreemde?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het wel met je eens Ed: zo'n eerste dag/paar dagen moet je de pup zoveel mogelijk met rust laten en zelf laten scharrelen. Daarna, na de gewenning, gelden andere regels ;-)
Ivana
12 jaar geleden
Nee Ed, vanaf de eerste minuut moet je de leidersrol op je schouders nemen, dat dwingt respect af. Doe je dat niet en denkt: "ach, ze is nog zo klein", dan ben je echt verkeerd bezig. Vanaf dag één (vanaf de eerste minuut) gelden de regels die altijd zullen gelden. Het enige verschil met een volwassen hond is, dat je niet straft voor regels die nog niet bekend zijn en waarbij de hond in de fout gaat. Een zekere mildheid kan je dan nog betrachten, maar geen zwakheid tonen. Dat doe je wel als je de blik afwendt en de hond de kans geeft op het opeisen van een aai als hij daar zelf zin in heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana, bedankt, duidelijke uitleg.
Zorg voor een knus mandje, kussen, plaatsje en leg een kleding stuk wat je gedragen hebt en jou geur bevat erbij. Ruikt naar jou en de pup zal zich minder alleen voelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk aan de primaire behoeften: affectie (liefdevol vasthouden/aanraken), voedsel (drinken en eten) en een dak boven het hoofd (beschutting voor de hond, een eigen mand waar voor de eerste keer iets lekker in ligt.) Dat laatste echt niet te vaak doen, want daar gaat de hond aan wennen (heet: conditioneren). Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hond gaat zelf wel wennen aan jou het huis haar domein en misschien de andere je kan je hond niet sneller laten wennen meestal is dit binnen paar dagen geef haar genoeg liefde en aandacht want dat is wat een puppy heel hard nodig heeft. Mijn hond lijkt ook zielig dat komt door zijn oren en zijn aparte ogen dus het kan ook lijken dat ie zielig kijkt geen zorgen over je pup ze went zelf wel.

heel veel plezier met je puppy.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle baby's willen op schoot zitten als ze bang zijn. Honden zijn niet veel anders.
Maar ik kijk ook naar de toekomst als je tenminste geen jankende hond met verlatingsangst wilt die niet alleen kan thuisblijven... Negeer haar ook eens heel even in de komende periode.
Hoezeer je ook smelt voor die zielige oogjes, straks voelt ze ook prima als je haar niet om alles op schoot trekt.
Let wel, ik ben niet hardvochtig tegen kleine puppies van 8 weken (ik weet niet exact hoe oud ze is) en op de eerste dagen kan je niet genoeg knuffelen maar bouw het daarna langzaam af zodat je ook eens alleen even naar de keuken kan of naar de wc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eén van de belangrijkste gebeurtenissen in een pup zijn leven is naar een vreemde omgeving gaan!

Wat men het beste kan doen,is de kleine helemaal zijn eigengang laten gaan,leg wel een bekend stukje van hem neer op een plekje vanuit zijn eigennestje.

Zodat die er snel naar toe kan gaan,als die dat nodig heeft,ervaringen met puppies heb ik zat en de leukste tijd is als die echt helemaal voor jou gaat,hij komt wanneer die daar behoefte aan heeft.

Angst dat lijken ze te hebben omdat ze uit hun vertrouwde omgeving weg zijn bij moeders en broertjes en zusjes.

Laat de kleine maar lekker met rust en zo te lezen,weet die je al behoorlijk snel te vinden,liefde is er in overvloed begrijp ik.

Niet teveel oppakken,alleen wanneer die kleine dat zelf wil,huilen dat gaat echt over,voordat je het weet is die zo gehecht aan zijn nieuwe gezin!

Heel veel geluk en gezondheid en liefde met je hondje!