Kan een gestresste kat naar buiten?

Ik heb sinds gister een logé kitten van 9 maanden oud en zij wil niets van hem weten. Hij daarentegen volgt haar overal en praat tegen haar. Helaas wordt zij daar weer heel nerveus van en loeit en blaast naar hem.
Nu wil ze graag naar buiten, waarschijnlijk de rust op zoeken, maar ik ben bang dat ze de benen neemt. En niet meer thuis durft te komen.
Ze loopt dagelijks buiten.

Ze is van nature ook al een nerveuze kat.
In huis heeft ze genoeg plekjes waar ze zich kan verstoppen, maar aangezien hij haar overal volgt, kan zij haar rust niet vinden.

Ik hoop dat jullie weten of ik dit kan doen.

Toegevoegd na 45 minuten:
Even Ter verduidelijking.
Het is mijn kat die naar buiten wil, ze kent de buurt en zij is 9 jaar. De kitten gaat sowieso niet naar buiten

Ik ben bang dat ze zo gestresst is dat ze weg rent en de weg niet meer terug vind. door haar stress
Aan de andere kant.... nu ze zo gestresst is eet ze niet en gaat ze ook niet naar de bak.
Dus een beetje rust buiten ze deur is ook weer niet slecht voor haar.

Scheiden gaat ook lastig aangezien ze een dichte deuren fobie heeft, ze krabt dan mn hele deur aan gort.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lastige situatie hoor...
Ik weet ook niet wat ik hier mee zou moeten doen.
Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit valt niet binnen een paar dagen op te lossen, ook niet binnen een paar weken.
Het verstandigste is nu om de logerende kat eventjes apart te zetten in een kamertje. Heel vervelend voor logee-kat maar die stress doet beiden geen goed.
Rieneke1
12 jaar geleden
eens met annigje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat zou ik ook normaal gesproken doen. En ik heb dan vanochtend ook gedaan, maar dan gaat de kitten huilen. Door dat geluid schiet ze ook in de stress.
De kitten is de ultime mensen kat. Heeft veel aandacht nodig, is overal waar de actie is ( tis nu alleen mijn kat die de actie verzorgd.) is de kitten. Verder heeft de kitten geen stress die is de rust zelve. Tis echt alleen mijn kat

Het beste antwoord

Je eigen kat is gewend om buiten te zijn, dus zou ik haar ook nu gewoon buiten laten. Dat ze opeens binnen wordt gehouden kan ook wel stress opleveren.
Het is waarschijnlijk goed voor beide dieren dat ze even rust krijgen en even tot zichzelf kunnen komen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
snap ik ook niet.. :-(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Spookminnetjes. Soms is er helemaal geen touw aan vast te knopen waarom iemand dat doet. Maar ja, een naam staat er dan meestal weer niet bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het gister even aangekeken toen ik thuis kwam en ik zag gewoon aan haar dat als ik haar binnen zou houden dat haar stress level nog verder zou stijgen.
Ik heb haar buiten gelaten en ze is stukken relaxter geworden.
Moet alleen de kitten in de gang zetten als ik haar binnen roep.
want anders zit hij direct op haar. en dat wil ze niet.

Andere antwoorden (4)

Probeer hier zo min mogelijk op te letten! Geef ze een paar dagen om aan elkaar te wennen!
Je kan de kitten ook aan een lijn buiten laten. Kan ze toch naar buiten en niet ver.
Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, wat jij zegt js niet zo verstandig.. Ik zat zelf ook in zo een situatie en dacht toen ook 'laat ze lekker wennen aan elkaar' 2 dagen later zat mijn kat onder opengekrabte plekken op zyn huid
het is nooit een succes om katten zo maar plompverloren bij elkaar te zetten.
het beste is een introductie te doorlopen, maar dat neemt vaak meerdere weken.
gezien het een logeetje betreft, die mogelijk maar enkele weken blijft, lijkt het me het simpelst beide katten te scheiden.
als je eigen kat wat tot rust is gekomen, zou je haar weer naar buiten kunnen laten.
Rieneke1
12 jaar geleden
als ze niet bekent is in de buurt zal loop je de kans dat ze niet meer terugkomt

de buren hebben vaak een loge kat en die doen ze aan een lijntje buiten dus dat is dan ook een optie

ook zou jij je eigen kat even apart kunnen zetten , die is tenslotte aan het huis gewent dan kan de loge kat zelf in alle rust beneden het huis verkennen zonder lastig te worden gevallen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, die poes moet je niet los buiten laten lopen.
Aan een lijn alleen als ze dat al gewend was, anders levert dat meer stress op.

Een kat die het in jouw huis niet prettig vindt en weg wil, zal ook niet naar jouw huis terug komen als het baasje haar weer komt halen. Want ze heeft bij jou in huis slechte ervaringen gehad.

De twee in huis van elkaar scheiden is de enige oplossing met het regnachtige weer van deze zomer. Dus allebei een eigen verdieping bijvoorbeeld.

Toegevoegd na 1 minuut:
De poes kan dan tot bedaren komen en weer wat vertrouwen in de omgeving en jou ontwikkelen.
Waardoor haar ervaringen positiever worden.
Wie weet kan ze dan een volgende logeerpartij op een goed moment wel naar buiten.

Toegevoegd na 3 uur:
Naar aanleiding van de toevoeging van vraagstelster:
Je eigen kat wil er uit, dat had ik inderdaad niet begrepen uit je eerste vraag.
Dat veranderd de zaak.
Als zij de buurt kent, en niet onder een auto kan komen, je buren hebben geen bezwaren, en de kat kan geen beschermde dieren vangen (want dan ben jij verantwoordelijk voor het doden of verwonden van een beschermde diersoort namelijk. Strikt genomen)
dan zou je je eigen kat buiten los kunnen laten.

Dan kun je 'm voor de zekerheid toch maar beter aan een lijn laten wennen. Vermoed ik dan toch.