Waarom ademt mijn kat zo?

Af en toe heeft mijn kat een soort benauwdheidsaanval: hij ademt met schokken en bij het uitademen lijkt het alsof een oud iemand hoest. Af en toe komt er een haarbal uit hierna, maar dat is niet altijd.

Wat kan ik doen om hem te helpen? Moet ik hem gewoon met rust laten, of, zoals ik vroeger heb geleerd, over zijn keel aaien zodat hij zijn eventuele haarbal doorslikt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Ik denk dat er dan nog haren blijven hangen in zijn keel en dat hij daardoor dat hoestgeluid maakt.

Als hij moeite heeft met het uitspugen van haarballen dan kun je hier pasta voor kopen bij de dierenarts,dit spul helpt om de haarballen makkelijker uit te laten spugen.

Als het ondanks het uitspugen van de haarballen dan nog niet minder of over is,kun je een bezoekje aan je dierenarts overwegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er echt een haarbal uitkomt, is dit vaak echt binnen 10 seconden. Als er geen haarbal uitkomt, duurt dit ongeveer 30 seconden en dan loopt hij weer vrolijk verder. Ik denk dan niet dat hij echt speciaal spul nodig heeft om haarballen makkelijker uit te spugen, maar als ik merk dat hij er echt last van krijgt, zal ik het gelijk doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet het want mijn kat heeft het ook,als ik het zie en hoor dan krijg ik het zelf benauwd.

Andere antwoorden (3)

Misschien zitten er haren vast
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het om haarballen gaat dan moet je je kat gewoon zijn gang laten gaan met het uitkotsen. Katten eten om die reden graag een paar grassprieten om het braakproces te bevorderen en zo die haarballen kwijt te raken.

Wat je beschrijft lijkt echter ook op symptomen van niesziekte. Hou het in de gaten. Als het meer op niezen lijkt en je kat niet braakt moet je misschien toch de dierenarts eens laten kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet wat de niesziekte is en ik weet ook dat het dat niet is, gelukkig. Ik laat hem binnenkort wel weer even wat gras opeten.
geef je kat om te beginnen soft malt pasta van gimpet (dierenspeciaalzaak)
borstel en kam je kat ook meerdere keren per week.

als dit hoesten aanhoudt, dan zou ik de dierenarts nader onderzoek laten doen.
hoesten kan ook een teken zijn van hcm, of van astma/bronchitis.
Rieneke1