Moet je in een goudvissenkom met 3 vissen, extra zuurstof toevoeren?

We hebben de goudvissen van de buren te logeren en nou vind ik een ronde kom voor 3 flinke goudvissen al zielig, maar er zit ook geen pompje bij om extra zuurstof aan het water toe te voegen. Wel zit er een waterplantje in het water.

Moet er met een bruissteentje extra lucht worden toegevoerd, of is dat voor goudvissen niet nodig?

12 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, zielig...wat heet!
Voor 1 vis is dat al niks, laat staan voor 3.
paulus811
12 jaar geleden
Het is wel een flinke kom van zo'n 40cm doorsnede, in ieder geval groter dan de normale kleine kommetjes. Maar t blijft natuurlijk erg onnatuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik had ook eens goudvissen te logeren (van school), in een ronde kom.
heb ik ze in een doorzichtig plastic opbergkrat van Ikea gedaan. Rechthoekig, veel groter, en met steentjes op de bodem en extra plantjes. een investering van E 1,50 later heeft de juf zelf een glazen bak gekocht.
paulus811
12 jaar geleden
Das wel een goeie en goedkope tip! Ik vrees alleen dat ze na de logeerpartij weer in de kom verdwijnen, want 'dat staat veel leuker op het dressoir'. Zijn ze net lekker aan de ruimte gewend, moeten ze daarna weer terug in die grote jampot. Dat vind ik helemaal zielig. Maar nogmaals; wel een prima tip!

Het beste antwoord

Als de viskom op een lichte plaats staat dan zal het plantje voor zuurstof zorgen.
Zet de kom echter liever niet in de volle zon, dan zou de warmte van het water te hoog op kunnen lopen.

Toegevoegd na 9 minuten:
Je zou een luchtpomp met bruissteentje kunnen kopen, de belletjes zorgen voornamelijk voor de afvoer van CO2 door de wervelingen, zuurstof wordt niet heel erg effectief in water opgenomen.
Alle beetjes helpen natuurlijk maar bij de buren redden ze het toch ook zonder een pompje.
Waarom zou je voor een logeerperiode alle extra kosten en moeite doen?
Het is overigens voor goudvissen een saaie bedoening in een krappe kom, een iets groter aquarium met diverse planten, stenen en andere objecten zullen ze vast leuker vinden, al heb ik ze dat nooit kunnen vragen :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waterpest is het beste plantje voor zuurstof. Die groeit ook als een tierelier, maar dat is te verhelpen door elke 2 weken de stukken af te knippen die er niet mooi meer uitzien. De goudvissen zullen ook stukjes van het blad opeten, maar blijf ze maar gewoon daarbij voeren. plus van mij voor dit antwoord!
paulus811
12 jaar geleden
ik denk dat het waterpest is idd en de vissen maken een gezonde indruk. Ook liggen er kleine steentjes onderin waar het voer tussenvalt waar ze vervolgens niet meer bij kunnen. + voor het antwoord.
paulus811
12 jaar geleden
Dank voor je goede antwoord. Ze zien er zonder pompje maar met planten na een week nog heel gezond uit. Zodra de buren terug zijn van vakantie (daar zijn ze van namelijk) zal ik ze tippen dat de kom niet erg geschikt is. Ik vrees dat die tip weinig kans van slagen heeft...

Andere antwoorden (1)

Eigenlijk zijn kommen helemaal niet geschikt om vissen in te houden. Een kom is eigenlijk veel te klein en heeft een relatief klein wateroppervlak t.o.v. de inhoud. (minder zuurstof in het water). Een bruissteen kan zeker geen kwaad. Zeker als de temperatuur een keer oploopt (warm water kan maar heel weinig zuurstof bevatten).

Natuurlijk zou een echt aquarium veel beter zijn. Die zijn ook veel groter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
paulus811
12 jaar geleden
helemaal met je eens suussuus, maar zoals ik al schrijf zijn de vissen van de buren. En een bruissteentje wil ik best kopen, maar een heel nieuw aquarium gaat me te ver. Ik begrijp ook niet dat winkels dit mogen blijven verkopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
IK had al begrepen dat het van de buren was. Een met een bruissteentje doe je ze al een groot plezier!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(ik hoopte met mijn opmerking nog mensen met een kom thuis te inspireren)
paulus811
12 jaar geleden
ik snap t. + voor je antwoord natuurlijk