hoe lang duurt het tot mijn guppies jongen krijgen?

ik heb net gupies gekocht (1 man en 3 vrouwtjes) en ik vraag me af wanneer ik een eerste worp kleintjes kan verwachten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
49.6K

Antwoorden (4)

Als een vrouwtje dik wordt en je ziet aan de onderkant waar ze uit poept dat het zwart is,dan kun je ze verwachten,maar ze moet wel flink dik zijn en dit kun je het beste zien als je van bovenaf kijkt.

Als je de jonkies wilt houden,kun je het beste het vrouwtje eruit halen als ze gaat jongen en even apart zetten met een schepnetje in de aanslag want anders eet het vrouwtje de guppen op.

Toegevoegd na 1 minuut:
Met het schepnetje voorzichtig het jonkie eruit halen als het geboren is en apart zetten.

Toegevoegd na 4 minuten:
Na een paring kun je een eerste worp na 4 weken verwachten, maar aangezien een vrouwtje het zaad van een mannetje kan bewaren, kan ze wel tot 5 keer na elkaar zwanger zijn van diezelfde paring
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lekkere moeder liefde
Rieneke1
12 jaar geleden
Een gezonde volwassen vrouwtjesgup is altijd drachtig! De dracht duurt in verwarmd water ongeveer een maand, soms nog een weekje langer. Tegen het einde van de dracht worden de vrouwtjesguppen erg dik en wat rustiger. Op een gegeven moment worden de jongen geboren. Vaak is dit als er wat 'gerommeld' wordt in het aquarium (plantjes gesnoeid, water ververst enz). De jonge guppen zinken eerst naar de bodem maar ze kunnendirect zwemmen. In het begin zijn ze nog niet zo snel, maar ze zijn al wel heel allert en proberen andere vissen te ontwijken. Als ze eenmaal de eerste paar dagen overleefd hebben komen ze meestal wel groot. Bijna alle visoorten eten jonge guppen op. Ook volwassen guppen eten jonge guppen, maar dit is wel afhankelijk van de voedingstoestand van die volwassen guppen. Mijn ervaring is dat de eerste worpen in een aquarium vaak opgegeten worden terwijl van latere worpen steeds een deel groot komt. Ik zet dus geen volwassen guppen apart en laat ook de jongen gewoon bij de volwassen guppen opgroeien. Op deze manier is het totaal aantal overlevende guppen kleiner als bij een meer gerichte kweek, maar er blijven er nog steeds veel in leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ten eerste heb je het heel goed gedaan! elke man heeft minimaal 3 vrouwen nodig (hihi, in ieder geval wat betreft de levenbarende tandkarpertjes betreft, hier vallen je guppen onder) doe je dit gaat de man jagen wat voor de vrouw natuurlijk veel stress betekent met zo'n opdringerig type achter je aan de hele dag.

maar de vrouwtjesgup beschikt over een truukje. ze kan jongen krijgen zonder dat er een man in de buurt is. ze kan namelijk sperma opslaan en kan hier een hele lange tijd mee vooruit.

ook ligt het eraan hoe de temperatuur van je bak is. een te koude temp vertraagt de stofwisseling, een hogere temp versnelt het.

ook ligt het eraan hoe groot je gupvrouw is. een grote vrouw kan meer jongen krijgen dan een kleine vrouw.

over het algemeen ligt de draagtijd tussen de 4 en 6 weken. zorg er wel voor dat de jonge guppen veilig zijn voor hun moeder en andere vissen. anders is het levend voer en worden ze opgegeten.

er zijn speciale kweekbakjes in de handel voor je hoog drachtige gup om de jongen te sparen na de worp.
laat je ze gewoon in je aquarium zitten of doe je na de kweekbak in het aquarium zorg er dan voor dat er bossige fijnbladige planten in staan die dienen als schuilplaats voor het kleine grut.

je kan aan je gup zien dat ze drachtig is aan de drachtvlek die zichtbaar wordt. het aftellen kan dan beginnen :))

Toegevoegd na 1 minuut:
laat je nog even weten wanneer de beschuit met muisjes klaar staat? ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt, deze vlek is al zichtbaar op alle guppen (ook die van mijn broer) wil dat dan zeggen dat ze allemaal drachtig zijn, ik heb ze nog maar 1 dag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
daarom heet het drachtvlek. het kan ook nog even aanwezig zijn als ze net zijn bevallen, maar dat zie je wel snel genoeg als het niet wegtrekt. de bijnaam is overigens miljoenenvisje....
juistem!!door de snelle voorplanting, dus het is zeker geen wonder als ze allemaal drachtig zouden zijn.