Zij er naast het paard nog meer edele dieren?

Een paard heeft benen en een schaap poten. Mij is altijd geleerd dat dit komt omdat een paard een edel dier is. Waarom is een paard een edel dier en bestaan er nog meer dieren die edel zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
21.9K

Het beste antwoord

De leeuw is toch de koning der dieren? Trouwens iedere kat heeft iets arrogants.

Ik vind het onzin om een paard edel te noemen, lijkt me iets van toen de edelen zichzelf beter vonden dan de rest van het volk.
Volgens Willem Wever:
Vroeger werden paarden opgegeten! Ongeveer 5000 jaar geleden werden paarden voor het eerst gevangen om ze te gebruiken. De paarden hielpen de mens met het zware werk, bijvoorbeeld de kar trekken op het land. Later gingen de mensen de paarden berijden.

Paarden werden ook gebruikt in het leger. Dat noemde ze de Cavalerie. Caval komt van Cheval, het franse woord voor paard. Het paard ging mee de oorlog in en streed samen met de soldaten voor het land.

Het paard was dus een belangrijk hulp- en vervoersmiddel van de mens en een belangrijke strijdmakker voor de soldaten. Het paard stond dicht bij de mens en was de mens altijd van dienst waardoor het paard edel is geworden. Ook was het vroeger zo dat alleen de adel paard reed. Zij konden zich dat permitteren. Alles wat met adel te maken had was bijzonder, edel. Zo dus ook het paard.

Dus onzin in onze tijd. Ieder dier, inclusief de mens, is belangrijk en dus edel. Vind ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een paard is zelfs edeler dan een mens,want spreekt men niet van een paardenHOOFDSTEL een een KOPTELEFOON?
Maar ik weet het eerlijk gezegd niet of er meer edele dieren zijn!Ook mijn goudvis geeft daar geen antwoord op,terwijl goud toch wel een edel metaal is!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ongeveer 5000 jaar geleden werden paarden voor het eerst gevangen om ze te gebruiken.voor deze tijd werden ze alleen opgegeten.De paarden hielpen de mensen met het zware werk, bijvoorbeeld de kar trekken op het land.Later gingen de mensen de paarden berijden.

Paarden werden ook gebruikt in het leger.Dat noemde ze Cavalerie.Caval komt van Cheval,het franse woord voor paard.Het paard ging mee de oorlog in en streed samen met de soldaten voor het land.

Het paard was dus een belangrijk hulp-en vervoersmiddel van de mensen een belangrijke strijdmakker voor de soldaten.Het paard stond dicht bij de mensen was de mens altijd van dienst waardoor het paard edel is geworden.Ook was het vroeger zo dat alleen de adel paard reed.Zij konden dat zich permitteren.Alles wat met adel te maken had was bijzonder,was edel.Zo dus ook het paard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze zijn in de adelstand verheven door de mens na jaren hard te hebben gewerkt.(hier in Nederland)Erbuiten worden ze nog niet zo edel bezien.Hoop nog mee te maken dat de mens als edel beschouwd word.Die ploeteren er wat op los om op zeer late leeftijd wat te kunnen grazen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mariejose geeft een goed antwoord op de vraag waarom men het paard edel noemt: het paard heeft de mens goede diensten bewezen en is daarbij een gehoorzaam dier. Wat dat laatste betreft gooit de hond steeds hogere ogen: de hond neemt steeds meer taken waar die wij mensen niet (meer) kunnen bij benen, denk maar aan; de hasjhond, explosievenhond, blindengeleidehond of hulphond, politiehond, slachtofferopsporingshond en tenslotte de onmisbare gezelschapshond (ik ben er vast nog wat vergeten, de ruimtehond hebben we ook nog gehad). Hoewel de adel ook nog wel honden zal hebben zoals de jachthond staan zij niet meer in zo'n hoog aanzien dat ik voorzie dat de hond edel genoemd gaat worden, maar dat maakt ze niet minder.
Zelf vind ik de gewone huisspin ook in aanmerking komen want die beestjes eten heel wat van onze kwelgeesten op en we hoeven ze niet eens te voederen of naar de dierenarts te brengen.
Dan hebben we nog de bij die voor een goede bestuiving van onze voedselgewassen onmisbaar is; ik voorspel dat de bij in de adelstand wordt verheven als hij is uitgestorven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een eland is ook een edeldier en mijn kleine broertje zei dat een ezel ook een edeldier is
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Amadea
5 jaar geleden
Omdat hun namen ook met een e beginnen? Of om welke reden dan wel?