een ruin samenzetten met 2 hengsten?

Het gaat hier over 2 (mini)shetland hengsten, en 1 shetland ruin. wij zouden ze graag in 1 weiland zetten,
maar kan dit bijv. ook (negatieve)invloed hebben op de ruin?

PS; de hengsten en ruin hebben elkaar nog nooit ontmoet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (6)

De ruin is dan wel de laagste in rang. Maar zolang er geen merrie bijgezet wordt hoeft het geen echte problemen op te leveren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien kun je de ruin eerst even laten wennen aan beide hengsten door hem eerst met beide hengsten apart te zetten en dan pas samen? Of eerst er naast met een draad er tussen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je meerder paardjes bij elkaar hebt lopen moeten ze altijd eerst even de rangorde ''uit vechten'' bepalen, als dat eenmaal gebeurd is gaat het meestal wel goed. Vooral als er geen merries bij zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de ene hengst is de andere niet, en de ene ruin is ook de andere niet.
ik werkte met een hengst die super meegaand was, maar had een ruin die zelf overtuigd was dat het klokkenspel compleet was en lastiger in omgang was.
voor alle nieuwelingen geldt. aan elkaar laten wennen. (stal naast elkaar, of op een andere wijze) pas op dat ze zich niet kunnen bezeren in draad of iets anders, want ze kunnen met hun voorbeen slaan.

reageren ze normaal naar elkaar (interesse, afstasten, dus niet de oren continu in de nek) kan je met ze naast elkaar gaan lopen aan de hand (3 pers. in dit geval) zo schep je het idee van een kleine kudde zonder de nadruk te leggen op rangorde
gaat dit goed kan je ze bij elkaar in de wei zetten. ook merries! hebben binnen hun kudde elk een eigen plekje. dit zal dus bepaald moeten worden. grijp hier NIET in zolang het geen gevaar gaat opleveren.
het kan wreder lijken dan het is als ze elkaar achterna zullen jagen en vast zetten in een hoek. dit is nodig om de plek binnen de groep vast te stellen.
gebeurd dit niet zal je geen rust krijgen in je clubje mannen.

omdat ze in de hitte van de strijd kunnen denderen is het verstandig om je afrastering goed te controleren (kunnen ze er niet uitbreken) en te zorgen dat er geen dingen liggen waar ze zich aan kunnen bezeren.

voor alle zekerheid deed ik zelf altijd plastic stroken in het draad om een bepaalde afstand als er een nieuweling kwam in de groep. dit kan je doen met het bekende rood/witte waarschuwingslint. maar ook met stroken ander plastic van bv plastic tassen knippen.
het maakt net even duidelijker dat ze op tijd in de de remblokken moeten gaan staan. :)

1 van de 3 zal de leider gaan worden. vanwege de hormonen en de natuurlijke driften zal dit 1 van je hengstjes worden.
in de natuur zijn er binnen een kudde ook meer hengsten. afhankelijk van de leeftijd kan en jonge hengst zich op een gegeven moment willen bewijzen, en dan gaan ze opnieuw even kijken wat de mogelijkheden hierin zijn.

ruiken ze nu een hengstige merrie kan je op een reactie wachten. maar het hoeft zeker geen probleem te zijn. (het zijn geen hengsten van enorme stokmaat, dus levensgevaarlijk zal het niet worden)

wat ik altijd als stelregel had. op het moment dat ik niet in de wei was, was de leiding aan het dier wat hoogste in rang, stond ik IN de wei was ik de leider. handig om duidelijk hebben naar de pony's zodat ze met jou geen strijd hoeven aan te gaan :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
als dat geen mooi antwoord is! ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
thanx allemaal :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ikke kan nog geen plusje geven :(
spijtig!!
mooi en zeer volledig antwoord
jij kent precies wel veel van paarden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bloos.. dank je :) heb pony's en paarden gehad, ingereden en getraind dus dan raak je vanzelf wel vertrouwd met de paardenpsychologie ed om het maar even zo te noemen :)
het kan wel maar kennen de 2 hengsten elkaar wel dat kan best wat problems geven vooral bij shetlanders die willen vaak graag de baas zijn. ik zou de hengsten eerst kijken hoe zij met elkaar omgaan en dan een voor een met de ruin. maar als jij het anders wil moet jij het weten. ik heb een merrie ( en dat is heel anders) maar die staat op een stal met heel veel hengsten zij reageert er niet zo op. oh shit nu sta ik alleen maar op te scheppen over mijn paard.

Toegevoegd na 1 minuut:
ik hou van mijn paardje daarom praat ik er veel te veel over. sorry
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk wel dat het mogelijk is. Zet ze niet gelijk bij elkaar in het weiland en loop dan weg, maar laat ze eerst rustig aan elkaar wennen. Laat ze eens met halster en halstertouw grazen. Met 3 mensen, elk een pony, kunnen ze elkaar even leren kennen. Als er niet meteen geschopt en geslagen wordt, zou het best kunnen. Ze 'haten' elkaar dan niet. De ruin zal wel de laagste positie zijn, maar het is best mogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
weg lopen nooit doen, ook niet als ze voor het eerst in de wei staan. kans blijft altijd aanwezig dat ze elkaar in het draad jagen.
klap met de hoef op en spier in de nek of kont kan ook weken ellende geven. shetlanders staan we de hele dag met hun hoofd aan de grond te grazen. maar ziet 1 hengst een andere hengst is het gras niet meer boeiend. eerst moet de kat uit de boom gekeken worden natuurlijk, en daarna willen ze kijken welk vlees ze in de kuip hebben. paarden willen altijd kennis maken met elkaar, pas daarna is die pol gras weer boeiend.