Wat is de beste (gebalanceerde) voeding voor een kat?

Ik heb zelf twee katten en ik hoor vaak van mensen dat droogvoer (=brokken) en water gewoon goed is. Dat daar alles in zit wat ze nodig hebben. Mijn moeder geeft onze katten dan ook alleen brokken en water, dit is het enige dat ze krijgen, alleen verder af en toe nog een kattensnoepje.

Ik kan me echter niet voorstellen dat dit de allerbeste voeding voor een kat is. Slecht zal het zeker niet zijn, maar wat is nou het beste voedingspatroon voor een kat?

Ik ben nu een poos alleen thuis en begin des te meer te twijfelen of ik er wel goed aan doe ze alleen vers water en brokken te geven.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juiste voeding is ook afhankelijk van de leeftijd van de katten. Jonge katten hebben een ander behoefte dan oudere katten. Vanaf 8 jaar is het verstandig om voer voor oudere katten te geven. Hier zitten minder eiwitten in, zodat de nieren minder belast worden.

Het beste antwoord

allereerst, wat geef je voor brokjes?
daar is nogal een verschil tussen.
het voordeel van brokjes is dat het compleet voer is, alles zit er in.
het nadeel is dat brokjes zorgen voor tandplak, itt tot wat wel wordt beweerd.

ik probeer zelf het midden aan te houden.
mijn katten krijgen een goede kwaliteit brokjes.
verder ontbijten ze met eendagskuiken.
daarnaast krijgen ze wisselend goede kwaliteit blikvoer, en vers vlees.

ik voeg visolie en haarbalpasta aan het eten toe.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke, ik hoopte al op een antwoord van jou!
Helaas weet ik niet wat voor brokjes het zijn, aangezien ze in een grote bus zitten. De eerstvolgende keer dat er weer nieuwe brokken zijn, zal ik erop letten. Hoe kom jij aan eendagskuiken? En krijgen jou katten dat 's morgens, en dan 's middags nog brokjes? Aan welk eten voeg jij visolie en haarbalpasta toe, aan het blikvoer of aan de brokjes?
En waar kun je dat krijgen? Mijn katten geven best wel regelmatig over namelijk, dat is misschien ook een teken dat het niet helemaal goed is.
Rieneke1
12 jaar geleden
dat overgeven betreft vaak haarballen.
soft malt pasta van gimpet helpt. als de brokjes bruin zijn, kan je er van uitgaan dat het een beter voer is.
zie je allemaal verschillende kleurtjes, dan is het supermarktvoer. brokjes staan hier de hele dag, van iams.
ontbijt met kuikens, die haal ik bij ranzijn, maar dierenspeciaalzaken met vriezer hebben ze ook vaak wel. ik haal visoliecapsules bij het kruidvat, en knijp die uit over het blikvoer of het vlees, en hetzelfde met de haarbalpasta.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt!
Die kuikens gaan moeilijk lukken (woon in een dorp zonder dierenspeciaalzaak), wel ga ik sowieso eens afwisselen met blikvoer. Die haarbalpasta ga ik ook aanschaffen, ik heb ook een Perzische kat, Anouschka, nogal logisch dat ze wel eens last heeft van haarballen met die vacht van haar. De brokjes zijn allemaal (donker)bruin van kleur, niet gekleurd of zo. Volgens mij hebben we inderdaad wel een goed merk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke, komen jou katten ook buiten? Zouden ze dan niet genoeg hebben aan muizen en katten die ze vangen ipv kuikens?
Pieter2011
12 jaar geleden
Mag ik ook wat vragen, Rieneke?
(Ach, ik doe het gewoon -;). Wat vind jij van de bewering dat katten door droogvoer tegenwoordig steeds vaker nierproblemen krijgen? Het zou te zout zijn en vocht aan het kattenlijf onttrekken. Ik hoor dat om me heen, maar lees het ook b.v. op de volgende site waarop kattenvoer wordt gepromoot dat door een dierenarts is ontwikkeld:
http://www.banditvoeding.nl/over_katten.htm
Ik ben heel benieuwd hoe jij daarover denkt...
Rieneke1
12 jaar geleden
@lotte,
wat blikvoer betreft, ga eens etiketjes lezen.
geef blikvoer wat vnl uit vlees bestaat.
shiny cat, snoezepoes, animonda zijn oa goede blikvoeren.
veel blikvoer bevat hooguit 4% vlees en verder granen, daar zit je poes niet op te wachten. @platje, m'n katten komen alleen beschermd buiten op het afgezette balkon.
ze eten wel muizen, maar die koop ik voor ze. @pieter, klopt wat jij zegt.
katten zijn van oorsprong woestijndieren, die niet drinken, maar het vocht uit de prooi halen.
het zijn nog steeds slechte drinkers, en uit brokjes halen ze geen vocht, integendeel.
de nieren draaien dus overuren.
verder zijn de granen in brokjes slecht voor het gebit, en maken ze de urine minder zuur, met als gevolg verhoogde kans op gruisvorming (struviet). daarom staan er door heel mijn huis bakjes water, en geef ik ook dagelijks vlees.
goed voor het gebit, de vochtinname, de zuurgraad van de urine en de darmflora.
Rieneke1
12 jaar geleden
veel info over voer is te vinden op de sites van voernatuurlijk en barfplaats.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is wel zo dat als je kat eenmaal blaasgruis heeft,dat barfen ook niet meer helpt en je kat meestal levenslang op dieetvoer moet leven dat alleen bij de da te koop is.
Rieneke1
12 jaar geleden
mijn bassie heeft last van gruis (struviet) gehad.
hij heeft ongeveer een driekwart jaar rc urinary gegeten, icm versvoer.
inmiddels eet hij al lang weer gewoon mee met de rest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die van mij niet want ik heb het ook geprobeerd,maar het kwam weer terug.
Rieneke1
12 jaar geleden
gaf je ook dagelijks vers vlees maria?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja zoals lamsvlees,kippenvlees,kuikens,maar het kwam helaas weer terug dus hij staat nu al jaren op een blaasgruisvoorkomend dieet van RC.
Rieneke1
12 jaar geleden
dan houdt het op helaas.
gelukkig vinden katten de urinary erg lekker :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja gelukkig wel,van de blikjes die hij af en toe krijgt,lust hij alleen van Hill's,maar wat stinkt dat voer zeg.
Rieneke1
12 jaar geleden
bedankt cica, weer wat geleerd!

Andere antwoorden (6)

Met kattenbrokjes en een schoteltje water ben je heel goed bezig. ;) Zie bron voor meer informatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De betere kattenvoeders zijn tegenwoordig zo uitgebalanceerd, dat er alles in zit wat een kat nodig heeft. Dus met brokken en water ben je inderdaad goed bezig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een goed merk brokken zit alles in dat een kat nodig heeft met natuurlijk voldoende vers water erbij.

Af en toe een blikje natvoer omdat ze het lekker vinden,maar veel voeding zit er niet in want het merendeel bestaat uit water.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
IAMS voor volwassen katten in 4 samenstellingen: met kip, met lamsvlees, met zalm en met zeevis.
Alle katten deden en doen het er prima op, het helpt blaas- en gruisproblemen voorkomen en de conditie van uw kat neemt zienderogen toe. Verkrijgbaar bij de dierenspeciaalzaak.
Overigens is er niets mis mee als je je kat brokjes geeft, als er dan altijd maar een schoteltje water bij is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Brokjes zijn tegenwoordig goed genoeg voor een kat. We gebruikten toen onze kat nog leefde alleen natvoer als de kat zijn anti-worm pilletje moest hebben, of een ander medicijn.

Als je denkt dat brokjes te 'onnatuurlijk' lijken voor een kat, kan je natuurlijk ook altijd gewoon kip goed koken en dat aan hem/haar voeren. En anders zorgt poes er zelf wel voor dat hij of zij genoeg van alles binnenkrijgt (als poes buiten mag).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk brokjes en vers water. Je kan ook wel een schaaltje vlees/tonijn/vis/worst tussen de dag geven voor extra vocht. En zorg er voor dat er altijd VERS water is.