Waarom is het verhemelte van een kat geribbeld?

Ik vroeg het me af omdat als ik met onze kat 'speel' (bij de kitten gaat het nog wel, maar bij Joppe, onze kater van 1 jaar oud wordt je compleet stukgekrabd en gebeten :P), zie ik dat het verhemelte helemaal geribbeld is. Heeft dit een doel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Omdat een kat niet kan kauwen met zijn tanden heeft hij een extra ruwe tong en een geribbeld verhemelte om toch de wat zachtere voedselbrokken fijn te wrijven.
De kiezen van een kat zijn z.g. knipkiezen, waarmee hij stukken vlees kan los"knippen" van zijn prooi.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is zo gegroeid. Zo zit de schedel van een kat in elkaar. Die van ons is overigens ook enigzins geribbeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mogelijk heeft het geribbelde gehemelte een functie bij het spinnen. Klaarblijkelijk laat een relaxte kat lucht langs het gehemelte stromen, waardoor een raspend geluid ontstaat.