Is een chip bij katten wel voldoende getest ivm gevaren?

Ik zit heel erg te dubben of ik mijn katten wel of niet zal laten chippen. Het zijn binnenkatten en komen dus niet buiten. En ook al is het godzijdank nog nooit gebeurd, het feit dat ze ooit eens zouden kunnen ontsnappen zit me dwars. Het is me nog nooit gebeurd en ik hoop en bid ook dat het nooit zal gebeuren maar goed...

Aan de ene kant denk ik, chippen, dan kan ik altijd als eigenaar teruggevonden worden. Zeker als ik sommige verhalen hier lees over katten die zijn "doorverkocht" aan nieuw personeel via het asiel en ze niet willen teruggeven. Maar ook met chip heb je altijd kans dat iemand een kat niet teruggeeft als hij/zij hem vind natuurlijk...

Enger vind ik het idee van een vreemd voorwerp in zo'n kattenlijfje. Er gaan op internet nogal wat verhalen rond over dat het toch mogelijk kankerverwekkend zou zijn. Dingen die ik als leek moeilijk kan onderzoeken.

Ik twijfel dus heel erg... iemand een goede raad?

Toegevoegd na 49 seconden:
ook las ik een verhaal waarbij een kat tijdens het injecteren verlamd raakte (kwam tegen de ruggengraat aan) en ingeslapen moest worden...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn al horeca gelegenheden op het strand die dat doen/deden!
Rieneke1
12 jaar geleden
missprixie, ik denk dat enten veel gevaarlijker kan zijn dan chippen, en dat doen we toch ook?
hier vijf binnenkatten, waarvan alleen de oudste van bijna 20 niet gechipt is.
je weet maar nooit; brand, inbrekers..
Rieneke1
12 jaar geleden
suus toch! :)

Het beste antwoord

Dit soort "nieuwigheden" wordt van tevoren altijd uitvoerig getest, voordat het bij dierenartsen terechtkomt. Dat heeft uiteraard met het voorkomen van dierenleed, maar ook met allerhande juridische en medisch-ethische regels te maken. Je kunt er dan ook vanuit gaan dat de chips goed zijn getest.

In Amerika worden katten al 12 jaar gechipt en in Engeland 6 jaar. Inmiddels zijn de chips zo ver doorontwikkeld dat ze goed door het lichaam worden verdragen en ingekapseld. De chips gaan daardoor niet meer zwerven. Bovendien zitten de chips in zogenaamd "bioglas", waardoor het stuk electronica niet in aanraking komt met het lichaam.

Over eventuele kankerverwekkendheid van de chips kan ik alleen oude artikelen vinden van voordat de chips werden ingevoerd in Nederland. In een wikipedia-pagina over de chips wordt gesproken op complicaties bij 1 op de miljoen dieren in het verenigd koninkrijk (zie bron).

Dan een stukje eigen ervaring (hoewel natuurlijk niet significant): Mijn moeder heeft alle zes haar katten laten chippen toen dat nog maar net mogelijk was, en die katten doen het allemaal nog prima. Zelfs de moeilijke stamboomkat met doorfokproblemen.
Alle zes zijn het "binnenkatten", maar twee zijn er in de loop van de jaren toch ontsnapt, enorm verdwaald en weer teruggebracht dankzij de chips. Mijn broer heeft op dezelfde manier zijn "buitenkat" op kunnen halen toen die een afstand van 60 kilometer (!) had afgelegd en in een boerenschuur vast was komen te zitten.
Ik heb dus zelf alleen maar voordelen van de chips gezien en ik zou het je erg aanraden.

Natuurlijk kan er iets misgaan bij het inbrengen van een chip. Het blijft een (minimale) medische ingreep en bij alle (invasieve) ingrepen kan iets misgaan. Maar dierenartsen zijn tegenwoordig zo getraind op het inbrengen van de chips, dat dat echt geen problemen meer moet opleveren. Je kunt je dierenarts natuurlijk altijd vragen naar eventuele risico's.

Mocht je meer willen lezen, op kattenplaza (zie bron) staat heel veel duidelijke informatie over hoe de chips in elkaar zitten en over de procedure van het inbrengen.

Ik hoop dat deze informatie je kan helpen om uit het gedub te komen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De chip op zich is niet gevaarlijk, hij is ingekapseld in een kunststof buisje dat geen reactie geeft met het levende weefsel van het dier waar het bij ingebracht wordt.
Vergelijk het met piercings en oorbellen, een levend organisme kan zonder problemen met een vreemd voorwerp overweg.
Wel belangrijk is dat de chip vakkundig en steriel aangebracht wordt, wellicht zijn de bange gedachten van jou veroorzaakt door onoordeelkundig handelen.
Voor elektromagnetische straling hoef je ook niet bang te zijn: een RFID-chip zendt zelf niets uit zolang er geen uitleesapparaat de chip van energie voorziet om even kort het registratienummer terug te zenden.
Er zijn in de afgelopen jaren duizenden huisdieren gechipt en de paar paniekverhalen zijn nog niet eens bewezen door de chip veroorzaakt te zijn.
Bepaal zelf wat je belangrijker vindt: de betere kans op terugvinden van jouw weggelopen kat, of de angst voor onbekende gevaren en de kosten van een handig terugvind middel.