Hoe staat het met de gezondheid van mopshondjes en hoelang leven deze lieve beestjes?

Ik denk er sterk over na om een mopshondje aan te schaffen zodra ik op mijzelf woon maar weet eigenlijk niet zo heel veel van deze beestjes af. Lezen op internet doe ik al wel maar meer ook niet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Wat Wendy schrijft is helemaal correct. Stel je in verbinding met de rasclub voor de mopshond en vraag om goede adressen. Bij de fok kunnen ze namelijk rekening houden met de afwijkingen en ziekten waarvan de mopshond last heeft. Ook zijn er verschillende tests die ouderdieren moeten ondergaan, voordat een fok volgens de rasclub wordt toegestaan.
De kans dat er dan onderbeet is vermindert sterk. De neuzen zijn minder plat, zodat het ademhalen beter gaat. De schedel heeft een minder gedrongen vorm, zodat de ogen minder uitpuilen en niet zo vatbaar zijn voor oogziekten.
In dit geval kan een rasclub van onschatbare waarde zijn.

Hier twee sites die je bij je zoektocht kunnen helpen:

http://www.hondenplaza.nl/rassen/rasmopshond
Rasclub: http://www.commedia-mopshond.nl/
Ivana
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit heb ik voor je gevonden over de gezondheidsproblemen die kunnen optreden en de verwachte leeftijd:

"Net als alle rassen kent de Mopshond bepaalde gezondheidsproblemen. Wanneer deze hond onvoldoende aandacht en verzorging van de dierenarts krijgt, valt hij ten prooi aan een aantal verschillende gezondheidsproblemen. De Mopshond heeft, net als alle andere rassen met een korte snuit, een aanleg tot het krijgen van chronische ademhalingsproblemen. De korte snuit bezorgd de Mopshond in warme en vochtige klimaten problemen. Door een lichtelijke onderbeet, lijdt de Mopshond vaak aan tand - en tandvleesproblemen. De delicate ogen van de Mopshond hebben een aanleg tot het krijgen van ontstekingen van het hoornvlies en zweren op het hoornvlies. Deze honden hebben ook een neiging om te snuiven en te snurken. Andere gezondheidsproblemen die bij de Mopshond voorkomen zijn knieschijf luxatie, heupdysplasie en encefalitis.
De levensverwachting van de Mopshond ligt rond de 15 jaar."

http://www.hondeninfo.net/rashond.php?rasid=153
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Plus dus!