Welk nut heeft een teek op deze wereld

Vraag me af hoe een teek op een struik komt en waarom hij mijn labrador moet plagen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

het in stand houden van zijn eigen soort en ze helpen nare infecties (lyme) die via de teek meeliften.
teken dienen ook als voer voor oa vogels.

een teek plaagt je labrador dus niet. het is enkel een irritante parasiet die doet wat ie moet doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het zijn kleine spinnetjes, ze klimmen op gras en struiken zodat ze makkelijk bij jou of je huisdier komen op de voor hen goede hoogte. Je labrador is dus niet het enige doelwit ;-)

De teek op zich is niet het probleem: zoals anderen al zeiden zijn de ziektes die het kan overbrengen erger.

Ik dacht ook nooit echt na over dit soort dingen. Lees er wel soms dingen over in de krant. Een week of 2,5 geleden stond er een artikel in de krant over een nieuwe infectie/ziekte die teken kunnen geven (in Nederland). Het was ons sinds een week of 2 (daarvoor al) opgevallen dat onze hond niet helemaal zichzelf was. Test gedaan en ja hoor: anaplasmose (de nieuwe ziekte dus).

De dierenarts vertelde ons dat wij mensen er nog veel bevattelijker voor zijn dat honden.

Oftewel: ik heb nog geen nuttigheid gehoord/ontdekt in teken, maar het is wel nuttig je ervan bewust te zijn.
Ook voor jezelf...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Teken zijn inderdaad lastig en kunnen gevaarlijk zijn. Maar voor de bacterië Borrelia burgdorferi, die de ziekte van Lyme veroorzaakt, is de teek erg nuttig! Anders zou deze bacterie zich niet kunnen verspreiden en voortplanten.
Zo zie je maar, wat voor ons een erg vervelend en mogelijk dodelijk organisme is, is voor een ander organisme dan weer een voorwaarde voor overleven.

Teken leven overigens niet enkel op struiken, maar ook in bomen en hoog gras. En ze zullen écht niet bewust je hond plagen :)