HELP! Ik heb 1 kat en 1 poes. Ze zijn alle 2 geholpen. Maar waarschijnlijk plast de poes overal. Op mijn bank, me kleren wat moet ik doen?

Ik heb ook al een voordeur-probleem. Want er plassen dus katten van buiten tegen me deur aan dus besluiten mij katten dit ook maar te doen! (van binnen dan) Heeft iemand een wondermiddel? of een geweldig idee? laat het me alsjeblieft weten want ik word er helemaal gek van!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Plasproblemen bij katten zijn inderdaad heel erg moeilijk op te lossen.
Meestal betekent dit dat de kat zich om wat voor reden dan ook niet helemaal op haar gemak voelt. Mogelijk is het haar manier om te domineren over de gecastreerde kater.

Hulpmiddeltjes:
- meerdere kattenbakken plaatsen op verschillende plaatsen in huis, incluis voor de voordeur
- gebruik meerdere soorten kattenbakvulling en kijk welke de katten prefereren. Je kan zelfs een kattenbak met fijn zand neerzetten.
- zorgen dat er geen kleren los in huis liggen (afgesloten wasmanden gebruiken, gewassen wasgoed steeds meteen in de kast leggen en de kasten dicht doen)
- verder een plastieken cover over de bank doen totdat het probleem onder controle is. De kans is groot dat de bank altijd een probleem blijft vormen omdat de plasgeur er nu inzit en wellicht nooit meer volledig uit gaat.

Verder:
- indien mogelijk: zorg dat de katten buiten kunnen naar believen (installeer bv. een kattenluikje)
- zorg dat de katten voldoende plaats hebben in huis en voldoende verstopplekjes (zet bv. dozen neer met een handdoek erin)
- besproei ze met water als ze aanstalten maakt ergens te plassen waar dat niet mag. --> werkt alleen als je het ziet gebeuren je van op afstand met een watersproeiertje kan ingrijpen.
- zorg dat de kat in huis wat te doen heeft: krabpaal installeren met een geurtje waar de kat van houdt (dit kan kattenkruid of een tikje javel zijn)
- sluit de katten 's nachts op in een kleine ruimte met kattenbak waar geen stoffen banken zijn om op te plassen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

allereerst even een plasje opvangen van de poes, en die na laten kijken.
ik was hier laatst rond de 7 euro voor kwijt.
sluit poes op in de badkamer met een schone bak (heet water gebruiken, geen zeep), en doe hier een in stukken geknipte vuilniszak in, zodat poes toch iets te graven heeft.
verwijder kleedjes, en doe een stop op de afvoeren.
lever de plas zo vers mogelijk in.

gooi dagelijks een emmer water met azijn tegen de buitenkant van je deur, om de geur van de sproeiende (want ik denk dat het sproeien is, geen plassen) katers tegen te gaan.

maak schoon met iets met enzymen, alleen dit werkt grondig genoeg zodat poes het niet meer ruikt.
dat kan simpele biiotex groen zijn.
paar uur in laten werken, spoelen met water, en afnemen met azijn.
ook heb je hier goed werkende kant en klare middelen voor.
urine off, bij de dierenarts te krijgen.
h en g, alle nare geurtjes weg, bij de betere supermarkt te vinden.
ecodor of stalfris, via internet te bestellen.

wat ook goed kan helpen, is feliway tegen de deurpost te sprayen.
als je dit te prijzig vindt, kan je ook wattenschijfjes op de deurpost plakken, die je eerst flink langs de mondhoeken en wangen van je kat hebt gehaald.
wel regelmatig verversen.

tot slot, heb je genoeg bakken staan?
drie bakken is de regel bij twee katten, op rustige plekjes, en niet vlak bij elkaar of bij eet- en drinkplekken.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
top antwoord! kleine aanvulling, pas op met stroken vuilniszak, sommige katten eten dat op. hou het zo groot mogelijk...
Rieneke1
12 jaar geleden
bedankt missprixie!
voor plasticeters zijn er ook speciale korrels bij de dierenarts te koop, genaamd katkor.
zit ook een flesje bij, en een pipetje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf had ik dit probleem toen ik mijn kat kreeg, hij ging ook niet op de bak ging. Hij was wel zindelijk was me verteld.
Nadat hij 2x in de huiskamer had geplast, was ik dat eigenlijk wel zat.
Ik heb toen de kap van de kattenbak gehaald en het probleem was opgelost.
Meneer kon er van alle kanten instappen en hoefde niet door dat enge luikje.
Na ongeveer 2 maanden de kap erop gezet zonder luikje, dat was geen probleem, want hij bleef keurig naar de bak gaan.
Misschien het proberen waard?