Wat kan ik er aan doen om dit gedrag te verminderen?

Mijn poes is geboren in de lente van '95. Toen ze een jaar oud was is ze een jaar verlamd geweest door Felix-kattevoer waar giftige kippen-antibiotica in zat. Gelukkig kwam ze daar weer boven om maar ze is altijd een heel klein en aanhankelijk katje gebleven dat niet zo goed tegen stress en pijn kan.
2 Jaar geleden kreeg ze last van een slecht werkende schildklier, waar ze pas een klein half jaar geleden aan geholpen kon worden.
Een paar weken geleden had ze een peri-anaal abces wat met een spoedoperatie is verwijderd. Ze heeft daar 2 weken antibiotica voor gehad.
Ze krijgt nu elke ochten een half pilletje voor haar schildklier en leverondersteunend blikvoer en brokken van die we bij het dierenziekenhuis op recept halen.
Een tijdje ging dat goed.

Sinds een of anderhalve week is er iets veranderd. Ze is altijd al enorm aanhankelijk geweest maar nu is ze dat in het kwadraat... en eigenlijk dat kwadraat ook weer in het kwadraat en dat dan maar 5x. Gisternacht lag ik op bed en toen ging ze zelfs op mijn hoofd - mijn oor en nek om precies te zijn - liggen. Verder kun je nergens lopen of ze wil op schoot, en het maakt niet uit hoe ze daar moet komen. Ze doet ineens allemaal dingen die we hadden geleerd dat ze die niet mocht, zoals op de tafel klimmen. Dat allemaal om op schoot te mogen en ze vraagt ook steeds om eten en om water terwijl we constact vers voer en water klaar hebben staan.

Ik ben echt ten einde raad, die kat is net Droopy.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kat wil kennelijk iets aan je vertellen, maar heeft geen mogelijkheid om dat op een andere manier duidelijk te maken.
Ik heb het gedrag met mijn eigen kat gehad toen zij het halsbandje om het kattenluikje open te krijgen verloren had en toch nodig naar buiten moest.
Ze wekte me door op mijn hoofd te gaan liggen, ik ontdekte dat het bandje ontbrak en heb haar snel buiten gelaten waar zij gewend was haar behoefte te doen.
Wat jouw kat in dit geval wil "zeggen" zul je zelf moeten uitvinden.
Succes!
Rieneke1
12 jaar geleden
een vriend van me is toendertijd een kat verloren door dat gifvoer.
wat een geluk dat jouw katje het wel heeft gehaald!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@koosnip, ja ze had dit al eerder toen ze met haar schildklier zat, maar nu is het ver-1000-voudigd. Ze weet wanneer ze iets moet en dan vraagt ze het en meestal komen we er dan wel achter, maar nu is het zo plotseling en zo vurig jeremiëren dat we er stapeldol van worden. En aangezien ik voor haar zorg maar binnenkort uit het ouderlijk huis ga, zoek ik met spoed naar een blijvende oplossing. @rieneke Ja, mijn vader heeft alles op alles gezet om haar te redden, het heeft een hele poos geduurd dat ze als een lappenpop in een mandje met kranten heeft gelegen, met 24 uur iemand erbij die om de 2 uur medicijnen en vloeibaar voer met een spuitje door haar bekje naar binnen druppelde. Dachten mijn ouders net af te zijn van alle luiers, haha, hadden ze een kat met luier.
Ik weet dat er inderdaad een heleboel katten toen aan zijn overleden. Echt schandalig!

Het beste antwoord

bij veranderd gedrag toch even naar de dierenarts gaan, om een medische oorzaak uit te sluiten.

komt daar niets uit, dan is het heel goed mogelijk dat je poes aan het dementeren is.
mijn miep van bijna twintig dementeert ook al een aantal jaren.
het was altijd een zeer pittige poes, maar ook zij is enorm aanhalig en aandachtvragend geworden, af en toe op het vervelende af.
de poezen mogen hier eigenlijk alles, op een ding na: ze mogen niet op het toetsenbord lopen.
alle katten lopen er braaf wijdbeens overheen, maar je raadt het al: sinds miep van het padje af is, trippelt ze er vrolijk overheen, zich van geen kwaad bewust.

er zijn wel medicijnen of voedingssupplementen die je zou kunnen proberen.
overleg met je dierenarts.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje, ik ben met haar naar de dierenarts geweest een paar dagen geleden. Ze hebben haar even bekeken en toen het volgende gezegd:
De balans tussen haar schildklier en haar nieren word steeds minder goed te houden. Hierdoor begint ze ook af en toe last te krijgen van hartproblemen. Alle organen hangen namelijk met elkaar samen. De onzindelijkheid komt doordat er kleine tumoren in haar darmen beginnen te groeien. Het is het beste om na alle moeite die we er met zn allen in hebben gestopt na te denken of we er niet mee op willen houden. We vertoont geen enkele stijgende lijn en misschien is het het beste als we er zo langzamerhand aan gaan denken of haar leven nu nog wel zo fijn is en of we er niet liever een einde gaan aan maken.
Het is verschrikkelijk om te horen maar we zijn het erwel over eens. En ik wil haar niet om mijn eigen egoïsme laten lijden.

Andere antwoorden (4)

Ik denk dat de dierenarts hier het beste naar kan kijken. Een paar mogelijkheden die mij te binnen schieten
Misschien is er iets mis met haar zicht. Het kan zijn dat ze misschien slechtziend aan het worden is en jouw nabijheid nodig heeft als veiligheid.
Het kan ook dat ze een beetje aan het dementeren is. Ze is haar structuur kwijt en weet niet meer wat er wel en niet meer mag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is duidelijk een vraag om hulp. Ze heeft pijn? Ze voelt haar krachten afnemen? Ze wil je vragen haar te beschermen? Ze heeft het koud en zoekt je lichaamswarmte?

Dit gedrag had mijn katje een half jaar voor ze op 4 jarige leeftijd dood ging.
Ik hoop voor jou dat het niet zo is, maar kennelijk heeft ze erg veel vertrouwen in je als het om noodsituaties gaat.

Vraag de dierenarts haar helemaal na te kijken, inclusief bloedonderzoek. Misschien wordt dan meer duidelijk.

Sterkte
Ivana
12 jaar geleden
Ja zoals Ivana zegt, ik denk dat je snel naar de dierenarts moet, mijn kat had dit ook ik kon niet gaan zitten of hij zat op mijn schoot, tot de dag ik merkte dat hij niet meer op mijn schoot kon springen, ben onmiddellijk naar de dierenarts geweest, hij was dus heel ernstig ziek en totaal uitgeput en ze wisten zelfs niet of hij het nog ging halen!!
Hij is nu herstellende en doet het gelukkig goed
Veel succes!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou het iets met de medicijnen te maken kunnen hebben die ze krijgt? Misschien kan ze daar niet tegen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is natuurlijk ook een mogelijkheid, we hebben een tijdje gezeten met de dosering, of het nu een 1/4, 1/2 of 3/4 pilletje per dag moest zijn, maar haar bloed wees uit dat ze geen problemen had met 1/2 en dat haar schildklier dan ook aardig normaal functioneerde. Ze krijgt wel lever-functieondersteunend voer om de schade aan haar andere organen te beperken, maar dat wil ze lang niet altijd even graag opeten.