Waarom hijgt mijn hond zo?

Ze is 15 jaar, heeft hartproblemen en heeft ook veel medicijnen en is ook onder doktersbehandeling. Alleen de laatste dagen hijgt en trilt ze heel erg veel. Het is een Bichon Friser.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vreemd... Ik heb toch al geantwoord op deze vraag?? Werd de vorige verwijderd?

Het beste antwoord

ik weet niet of het witte vachtje een zomerse coupe heeft (lekker kort, scheelt vasthouden van warmte)

je kan een petfles in de vriezer leggen (niet helemaal vullen want dan knapt ie) en als het bevroren is een honddoek omheen wikkelen zodat de hond hier tegenaan kan liggen als ie het te warm heeft.

het rillen kan van de inspanning zijn (door het hijgen) en het hijgen kan zijn om de warmte kwijt te raken .

korte wandelingen in de ochtend of avond en verdere inspanning vermijden. ik weet niet of je hond van verkoeling houdt in de vorm van een teil water/zwembadje of frisse duik?

als het met deze dagen minder is komt het waarschijnlijk door de warmte icm haar hartkwaal.

vraag je dierenarts om meer tips.

succes met de krullenbol op respectabele leeftijd! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede raadgevingen eucje!
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je wel :) met een engelse bull en wat zomers weer ben je zo wat foefjes rijker :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij heb je hierover nagedacht. Bedankt voor je reactie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb meerdere zeer zinvolle reacties gekregen en moest dus een keuze maken uit meerdere. Mijn hart gaat uit naar deze reactie.

Andere antwoorden (10)

Volgens mij was je nu op vakantie in een warme omgeving? Dan moet je zorgen dat je hond veel drinkt en zo koel mogelijk blijft, als het verergert of zo blijft moet je nog even naar de dierenarts want dit is niet goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Ik had mijn vraag al eerder gesteld, maar niet goed want hij is weggehaald. Dus nu nog een keer proberen. Ik woon in de zomer in Frankrijk. Mijn hond is warmte wel gewend. Alleen is het nu veel erger dan normaal. Het is extreem warm geweest, dat wel.
Het kan zijn dat uw hond nog op late leeftijd opgewonden raakt door een andere hond. Daardoor krijgt uw hond het warm dit is een optie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
volgens mij kan dit wel kloppen ja!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alles kan! Waarom staat die min daar?
+ omdat ik dat onterecht vind!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze is 15 jaar, gesteriliseerd en heeft al een tijdje dus geen interesse meer. Maar anders had het gekund.
Een hond zweet door zijn tong en voetzolen. Als t erg warm is gaat hij dus meer zweten, dus meer hijgen.

Het trillen staat daar weer los van, even in de gaten houden en anders naar de dierenarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Medicijnen zijn behalve een hulp ook altijd een gif.
De kans is dus groot dat de nieren of de lever op den duur bezwijken onder de druk van de medicijnen.
Er is ook geen weg terug want zonder medicijnen was je hond waarschijnlijk al eerder bezweken.
Natuurlijk is je eigen dierenarts de eerste die een goede diagnose kan stellen en wij niet.
Maar als je hond lijdt laat dat dan alsjeblieft niet onnodig voortduren; sta er voor open dat afscheid nemen van je hond misschien het beste is wat je voor hem kan doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk moet het hart harder werken dan dat hij al deed. Dit is inspannend. Het trillen weet ik niet. Mischien houdt ze ook vocht vast (te herkenen aan een dikkere buik) . Maar voor alle zekerheid morgen even naar de dierenarts met je hond.

Wens haar veel beterschap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel voor je reactie.
Hijgen en trillen kan op koorts duiden misschien kun je haar even temperaturen. Boven de 39 is koorts bij een hond. Bij wijze van nood kun je de koorts verlagen met een kwart tot een halve aspirine .Bij een aspirine van 80 mg mag je dan bij een kleine hond 20 mg geven maar alleen in geval van nood en de volgende dag meteen naar de dierenarts gaan.
Geen paracetamol geven dit is giftig voor honden.
Dit advies kreeg ik van mijn eigen dierenarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fijn dat je me advies geeft, maar ze heeft al zoveel medicijnen, dat ik er niets meer bij durf te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Marga, deze oplossing kreeg ik ook van de dierenarts voor uiterste nood, ik woon op de Antillen en hier is s nachts geen dierenarts bereikbaar.Mijn hond heeft vaak acuut hoge koorts.Ik kan mij voorstellen dat als je hond al zoveel krijgt dat je dat er niet bij durft te geven.
Hoe is het nu , wat zei de dierenarts?
Ik heb zelf 2 Bichon Frisé reutjes 1 v 2 j en 1 v 3 j.
en 1 Bolognezer teefje v 9 j.

Nu heeft de Bolognezer het zelfde wat jij beschrijft 'veel hijgen en trillen'.

Dan weet ik dat ze een epilepsie aanval krijgt,dat heeft ze nu 4 jaar.

Misschien dat je aan je dierenarts duidelijk kan maken,dat het evt epilepsie zou kunnen zijn.
Die heeft er medicijnen voor wat erg goed helpen.

Als het erg heet is dan hijgen ze allemaal erg veel,zoals de laatste weken met die hitte dan is slapen erg moeilijk voor ze,dan zet ik de airco aan en is alles weer tot rust.

Ik ga er vanuit dat je koud water genoeg hebt staan voor je hondje.

Ik lees bij een ander bericht dat honden boven de 39 pas koorts hebben,niet alle honden namelijk.

1 bichon van 2 j zijn temperatuur is 37 gr
1 bichon v 3 j / 38
mijn bolognezer heeft / 36.2

Toen zij 39 had lag ze snel op de operatie tafel met een acute baarmoeder ontsteking.

dikke knuffel v je hondje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk omdat ze niet zo goed meer tegen de warmte kan. Zeker niet met haar hartproblemen en leeftijd.
Uit je vorige vraag bleek dat je op het moment op reis bent waar het warmer is dan hier.
De hond kan niet transpireren zoals de mens. Hij heeft vrijwel geen zweetklieren. Warmte kan hij slechts afvoeren via zijn tong (hijgen) en via zijn voetzolen. Hij is dus niet gediend van al te hoge temperaturen.
Zoek in je buurt een dierenarts in geval van nood, laat je hond vooral veel drinken en hou haar in de schaduw.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Siska, Bedankts voor je advies. Ik woon gedurende de zomer in Frankrijk en heb een goede dierenarts voor haar gevonden. Ze was gisterenavond en gedeeltelijk vannacht heel erg ziek en ik denk dat ze teveel medicijnen heeft gekregen. Ik ben ook met enkele gestopt en kijk het nu aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Mijn vader had een hond, een lieve Sint-Bernards hond.
Hij zorgde er echter niet voor, want dat was echt nodig, hij woonde buiten en rolde héél vaak in het gras.
Nu is hij gestorven aan de ziekte van Lyme, en nog voor zijn dood had hij last van vliegenmaden.

Ik was toen heel verdrietig, nu nog. Ik herinner me nog héél goed de wandelingen die wij met hem deden, en telkens wanneer hij kon uitrusten, hijgde hij héél luid. Ik vroeg mijn vader waarom hij dat deed, en hij zij dat honden niet konden zweten, dus hijgden zij.

En een kennis van mijn moeder heeft eens een zéér oude hond gehad, Pico heette hij, en die is gewoon gestorven aan ouderdom, de laatste dagen hijgde en trilde hij, hij at niet meer, liep niet meer, en op een dag was hij dood.

Uw hond kan dus gewoon hijgen als hij het warm heeft en trillen als hij het koud heeft, maar het kan ook zijn dat ze niet meer zo lang zal leven.
Ook kan het zijn dat de medicijnen die ze moet innemen ook niet zo heel erg goed zijn voor haar gezondheid, en dat dat haar zo doet hijgen en trillen.

Ik ben natuurlijk geen dierenarts, dit is gewoon maar mogelijk.

Als u echt wilt weten waarom ze zo hijgt, raad ik u aan om naar de dierenarts te gaan, in ieder geval

veel succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou naar de dierenarts gaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben ik al geweest, dus deze raad is overbodig. Alleen weet een dierenarts ook niet alles. Mijn hond is klein en kreeg heel veel medicijnen: volgens mij veel te veel voor zo'n klein hondje. Vandaar mijn vraag aan iedereen. Goede raad is duur bij deze.