Hoe groot is de kans dat een kat in nederland gechipt is?

We hebben sinds maandag een vreemde kat in huis (heel raar ). Plots hadden we er drie (we hadden er eerst 2 ).Hij liep binnen en voelde zich wel thuis. En is toen bij ons gebleven.
Alleen nu hebben we al een briefje bij de supermarkt gehangen. We hebben hem ook op het internet aan gemeld (op een gevonden site voor dieren )
Alleen we willen nu ook bij de dieren arts gaan checken of hij gezond is maar vooral of hij gechipt is.
Alleen is er een reële kans dat hij gechipt is ? of is die kans heel klein?
en kost het geld om chip af te lezen ?

PS Hij hoeft niet perse weg ( een 3de kat is ook leuk) alleen we willen hem niet hier houden als andere mensen hem missen.
De kat staat op de foto.

Toegevoegd na 9 uur:
met trots kan ik zeggen dat dankzij amivedi de eigenaar binnen enkele uren was terug gevonden. ze waren er blij mee
amivedi vroeg nog of ze de foto's mochten door sturen en of ze de informatie mochten gebruiken . ze keken ook nog hoever hij was gelopen 3,5 km ( of het wel mogelijk was ). heel netjes
de eigenaar had kinderen ,en ook zei waren er blij mee.
Het was zelfs nog een echte ras kat ( een Bengaal )
(dat vermoedde we ook al (alleen wisten we het niet zeker))

Dus iedereen bedankt voor alles.

PS dat neemt niet weg dat ik nog steeds stilletjes hoopt dat de kat morgen weer voor de deur staat xD

gr frodo

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

goed van jullie dat je de eigenaar wilt achterhalen
als het een lieverd is zal die hem/haar ook wel missen.

als je het uitlegt bij de dierenarts zullen ze heus geen geld rekenen voor uitlezen van de chip. de ambulance ervoor laten komen lijkt me duurder.

op de site kan je zien bij welk adres de kat hoort, (als je eenmaal het nummer hebt afgelezen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je kunt de dierenambulance bellen. Die kunnen de chip uitlezen en dat kost verder niets. De kans bestaat dat de eigenaar zich ook bij de dierenambulance gemeld heeft.
bamibal
12 jaar geleden
Het aflezen van de chip hoeft geen geld te kosten, de vraag is alleen of de dierenarts zo'n leesapparaatje heeft.
Je kunt ook bij een asiel langsgaan, die hebben zo'n leesapparaat in het algemeen standaard in huis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Natuurlijk heeft iedere dierenarts een chip-lezer. Hij moet immers de chip van een hond/kat vergelijken met het chipnummer in het europeese paspoort, alvorens hij het in mag vullen. Het paspoort is gekoppeld aan een speciaal nummer. Dat nummer moet dus overeenkomen anders is het paspoort zinloos.
heb je de kat aangemeld bij amivedi?

ik werk bij een dierenambulance, en ik merk dat steeds meer katten gechipt worden.
ik zou dan ook zeker even laten controleren op het beestje gechipt is.
wat de kosten betreft; bel hier even over met de dierenarts, goede kans dat hij niets rekent.
Rieneke1
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
ok, prima.
dan kan je zo nodig later nog aantonen dat je de eventuele eigenaar hebt proberen te vinden.
bewaar ook alle bonnen van kosten die je maakt.
dit om problemen te voorkomen, mocht de eigenaar zich na een jaar of zo nog melden, als je al helemaal gehecht bent.