Wat heeft mijn hond? Zie vraag

Ik weet niet wat mijn hond heeft. Uit zijn keel komt een geluid. Het is denk ik niet hoesten ofzo.Hijbeweegt wel de keel.En heeft het wel eens vaker. Weet iemand wat hij heeft?

Toegevoegd na 3 minuten:
Het is trouwens een brommend geluid.

Toegevoegd na 19 minuten:
Ras: Jack Russel
Leeftijd: 4 jaar) Geboren in Februari 2007
Het gebeurd ongeveer wel 2x in de maand soms wat vaker.Bij het drinken heeft hij het ook dan krijgt hij dat ook. Bij het eten weet ik het niet zeker. Maar volgens mij heeft hij daar ook wel problemen mee.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.6K

Het beste antwoord

als ik jou was zou ik naar de dierenarts gaan met deze klacht.

ik weet niet of je hond volledig is ingeënt. mocht dit niet het geval zijn zou ik hier mee starten. (eerst de klacht alsnog voorleggen aan de DA wil je gaan enten)

verder kunnen we hier alleen gissen zoals je ziet. een betrouwbare diagnose is enkel via de DA te krijgen.
je hond heeft het voornamelijk bij het eten en drinken zoals ik uit je verhaal op kan maken, dus van een besmetting/infectie hoeft er geen sprake te zijn, maar het kan natuurlijk wel.

de optie die ik nog niet heb zien staan is reverse sneezing, dat zou ook nog kunnen.
=====================================
Reverse sneezing komt door irritatie van het slijmvlies van de nasopharynx. Dit kan na bijvoorbeeld stress/ activiteit. De spieren van de pharynx krijgen dan een soort van spasme en omdat de hond toch probeert te ademen door de neus, krijg je dat snurkende geluid. Soms duurt het enkele ademhalingen, soms kan het ook minuten doorgaan. Het lijkt of de hond heel benauwd is.

Om de spasmes te stoppen, moet je hond slikken. Dit kan inderdaad door de neus dicht te houden. Wat je misschien nog kan proberen is de hond te kriebelen bij de keel.

Het komt inderdaad vaker voor bij kleinere rassen (vooral de rassen met een kortere snuit). Maar ook bij andere rassen kan er door het een of het ander een irritatie van de slijmvliezen zijn waardoor het optreedt.

meer info bij de link
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik zou graag wat meer info hebben, zoals ras, leeftijd, hoe vaak gebeurd dit, is het na het eten, drinkt of rusten, heeft hij/ zij het benauwd etc.
Dit klinkt als een probleem met het strotteklepje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het lijkt op hyperventileren, houd ik altijd even de neusgaten van mijn hond dicht ( hij ademt dan via zijn mond ) en dan is het gelijk over. Anders zou ik naar de dierenarts gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt het zoals in het filmpje? Dan is het hoesten. Zo hoesten honden. Als je hondje dit vaker krijgt moet je toch echt even naar de da. Is je hondje geent tegen kennelhoest?

Toegevoegd na 1 minuut:
Deze arme hond hoest wel heeeel erg hoor, als het bij die van jou soms is is het helemaal niet erg hoor, soms tijdens het drinken verslikken ze zich wel eens, heel normaal!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
misschien heeft hij haar in de keel, van het likken op de vacht, maar neem geen risico met je hond en ga naar een dierenarts. de hond kan het je niet vertellen en jij bent verantwoordelijk voor hem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie het filmpje,( hier boven bij een reactie ) en mijn hond heeft het zelfde.
Ik ben naar de dierenarts geweest en die zei:
dat er gewoon iets dwars zit kan een haar zijn .

Vaak moet hij ook gal overgeven erbij,maar toch schijnt het net zoals bij katten niets ernstig te zijn.
katten geven vaak een haarbal over met het zelfde geluid erbij.

Raad in elk geval je dierenarts hier over in,je weet maar nooit!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onze york had vroeger ook zulk een symptomen, niet gelijk in het filmpje, maar eerder gelijk een bromfiets waar je afwisselend aan de gashendel draait en terug lost. Of gelijk een oude man die heel snel snurkt achter mekaar. Als dit het geval is, betreft het wssl hyperventilatie. Dit verhielp ik door hem met z'n voorste pootjes omhoog te houden, zodat hij in een houding kwam te staan als de circushondjes om hun achterste pootjes. Op die manier open je zijn luchtwegen en longetjes en past de ademhaling zich terug aan. Let wel dat je z'n voorpootjes niet te ver uit mekaar houdt (dus best bij de 'bovenarm' optillen), want het gewricht van z'n schouder kan anders overbelast geraken. Houdt hem niet zolang in die houding tot het ronken stopt. Vervolgens even gerust stellen en hem evt een snoepje geven. Op die manier weet hij dat er een beloning volgt na de voor hem niet zo leuke optil-actie.

Als het probleem niet verholpen geraakt op die manier, toch best effe naar de dierenarts.

Toegevoegd na 1 minuut:
correctie : het moet zijn 'houdt hem NET zo lang in die houding tot het ronken stopt."

Toegevoegd na 9 minuten:
In de bron hieronder zie je een milde vorm van hetzelfde wat een hondje van ons vroeger had. Totaal onschadelijk, maar konden we verhelpen of toch verzachten op de manier zoals ik hierboven omschreef.

Toegevoegd na 11 minuten:
Ons hondje had dus hyperventilatie tgv een ingeklapte luchtpijp... Ziezo, duidelijker kan ik niet meer gaan :-)