Ik heb een grasparkietje gekocht alleen hij is volgens mij erg bang hoe kan ik dit verhelpen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Rustig aan laten wennen aan je nabijheid. Dan je hand bij de kooi laten wennen. Dan je hand in de kooi. Als hij daar aan gewend is kan je je vinger voor zijn borst houden. Dan stapt hij er vanzelf op. Gewoon rustig aan doen. Zelf laat ik als ik weg ben de radio aan met geklets. Geen muziek. Dan wennen ze aan het geluid! Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Het diertje rustig laten wennen, niet direct van alles verwachten.
Is het een jong dier?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan is het wel goed dat je weet waar hij het eerste jaar heeft doorgebracht. KOmt het uit een voliere, of uit de huiskamer.
Was het al handtam, of niet gewend aan mensen handen?
Met veel geduld kun je veel bereiken, maar ik zou het diertje eerst een beetje vertrouwen laten krijgen in z'n nieuwe omgeving en i jou.
Succes.
Probeer het vogeltje op zijn gemak te stellen. Hang lekkere dingen in zijn kooi zoals trosgierst daar zijn ze dol op. Je kunt tegen je parkiet praten zachtjes als de parkiet een paar dagen gewend is, dan kun je wat voer op je hand doen dan zal de parkiet zien dat je goede bedoelingen hebt.
Door voer op je hand te doen, zal de vogel op je hand komen zitten. Later kun je dit doen zonder voer.

Op deze link staan nog leuke tips en weetjes:
http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdieren/28574-de-grasparkiet-het-tam-maken.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de situaties dat hij bang is hem confronteren met iets leuks of prettigs, zodat hij dit onthoud en de link niet negatief maar positief legt. En geef hem/haar vooral veel tijd om te wennen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laten wennen en met hem dingen doen. Spelen ofzo. Dan leert hij je kennen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is misschien niet hetzelfde maar ik had het zelfde voor met kippen.
Ik gaf hun eten en als ze het lekker vonden gaf ik hun dus elke dag het zelfde in het zelfde doosje, dan begonnen ze te wennen aan mijn doosje waar het in zat.
Na een paar weken begonnen ze mij te volgen, eigenlijk het doosje

En op een dag had ik geen doosje maar eten in men hand.
Ze durfde niet dichtbij te komen dus ik gooide een paar korreltjes eten, beetje per beetje kwamen ze dichterbij.
En ik stak mijn hand uit toen aten ze uit mijn hand maar ze gingen weer achteruit, op het begin kwamen ze niet maar na veel geduld en dagen aten ze gewoon uit mijn hand.
Dan wisten ze dat ik gewoon eten aan hun gaf en voor de rest niks deed.

Hierna begon ik mijn hand(zonder eten) naar hun uit te strekken en ik aaide hun.
Ik vroeg ook aan andere mensen om eten te geven en de kippen begonnen te wennen aan alle mensen.

Ik weet niet of het ook zo gaat bij een parkiet maar als u parkiet niet meer bang is van mensen zal het veel makkelijker gaan om van niks schrik meer te hebben.
Met een beetje geduld denk ik wel dat het met u parkiet zal lukken.
Ik heb niet veel ervaring met dieren, met niks eigenlijk maar ik wil u graag helpen, ook al zal dit antwoord als NIET waardevol beoordeeld worden.
Ik wens u veel succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdieren/28574-de-grasparkiet-het-tam-maken.html

Ik had eerst iets over een laken gepost, maar parkietjes zijn niet mijn ding zeg maar, dus dat was niet een diervriendelijk antwoord dus die haalde ik weg. Ik heb wel even gegoogled zodat ik de beste diervriendelijke tips kon vinden en een Hier staat heeel goed omschreven hoe je je parkietje tam kunt maken, heel duidelijk stap voor stap.
De site heeft copyright issues dus kan niet plakken enzo. Maar het is echt de moeite waard om te lezen. Suc6