Hoe komt het dat mijn katten bang zijn van sommige vrienden die op bezoek komen?

Heel vreemd vind ik dat altijd: bij de meeste mensen zijn ze heel even afwachtend, maar al snel willen ze geaaid worden en gaat het goed. Maar laatst kwam een vriend van me langs, en de beesten waren meteen richting zolder en we hebben ze niet meer gezien.

Hoe komt dat toch, is het instinct? Of ruiken ze misschien iets wat ze tegenstaat (hondengeur o.i.d.)?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doen mijn katten ook. Vind t ook heel gek. Ben benieuwd...

Het beste antwoord

Het reukvermogen van katten is zo mogelijk nog beter dan van honden. Ik denk dus dat ze inderdaad iets ruiken dat ze niet aanstaat. Het zou mogelijk de geur van een andere kat kunnen zijn, of de geur van een hond. Maar evengoed kan het de geur van medicijnen zijn, of van iemand die ziek is en zich dat zelf niet bewust is.
Het ontwijkende gedrag zegt dus niets over de persoon die ze mijden, het hoeft niet negatief te zijn in menselijk opzicht.

Bij honden die een straatje omgaan voor een menselijk wezen hoeft het niet aan een geur te liggen. Honden hebben naast een goede neus ook voor- of afkeur van bepaalde gebaren of lichaamshoudingen.

Zowel bij katten als honden kan het stemvolume of stemtimbre ook een rol spelen.
Let goed op je katten en als je zelf alles op een rijtje hebt gezet over een tijdje, kom je er misschien achter wat de werkelijke oorzaak is.
Ivana
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

omdat ze dan zulke knappe mensen nog niet hebben gezien ,dus schrikken ze.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel apart is dat.
Ik vind het ook altijd zo opvallend dat mensen die helemaal niets willen weten van katten juist de hele tijd volop op aandacht van onze katten kunnen rekenen!
Wat ik wel weet is dat katten erg goed kunnen ruiken, dus misschien dat daar een verklaring in zit!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ben je niet in de war met een hond?die ruikt toch beter als een kat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ivana heeft het antwoord al gegeven denk ik.
Toch verschilt dat heel erg van kat tot kat.
Mijn vorige kat (God hebbe haar katteziel) schoot zowat weg bij elk bezoek. Mijn huidige komt kopjes geven aan elke bezoeker en is bang voor niemand.
14 jaar geleden
Ivana
14 jaar geleden
Je hebt natuurlijk ook bij katten, net als bij mensen, karakters die alles onderzoeken en anderen die alles mijden. Dat heeft dan weer met de inborst te maken. Een angstige of niet goed gesocialiseerde kat (bijvoorbeeld een die al met 6-7 weken bij het moederdier is weggehaald) zal vluchten en op een afstand alles gadeslaan en in zich opnemen. Het veilige zal altijd de thuisgeur zijn en het kan best dat het weken duurt voordat een nieuwe geur wordt geaccepteerd. Zoals er andere katten zijn, die alles best vinden. Waaraan je niet kan zien dat ze een nieuwe geur angstig of vreemd vinden. Een kat heeft achter in de huig een extra orgaan, waarmee ze geuren dieper en beter "proeven". Hij tilt dan de kop op een speciale manier op en dat is een heel apart gezicht als je dat ziet, een beetje vreemde houding. Dat orgaan bezit een hond niet.
Katten komen naar je toe als je ze compleet negeert en niet je aandacht op ze richt.
Misschien vinden die vrienden je katten heel erg leuk, en zitten ze in de gaten te houden wat ze allemaal uitspoken.
Als je niet op ze let liggen ze binnen de kortste keren op je schoot en komen ze steeds terug als je ze er af gooit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een van mijn katten heeft een echte hekel aan sterke geuren, zoals verse en/of overdadige parfum en aftershave. hij knijpt dan zijn ogen halfdicht en kiest beledigd het hazenpad. ik kan me maar zo voorstellen dat er ook katten zijn die dat met zweet en knoflook hebben ofzo.

Toegevoegd na 2 minuten:
aan sommige dierenartsen in de praktijk waar wij naar toegaan heeft hij ook een hekel, en dat zijn vreemd genoeg niet degenen die hem het vaakst pijn hebben gedaan. hij moest ooit bij de ene arts met drie man vastgehouden worden, terwijl hij een week later bij de andere arts gewoon rustig op tafel bleef zitten. maar waarom? geen idee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze vrienden kunnen inderdaad de geud van grotere beesten meedragen, waar uw katten dus van kunnen schrikken.