Gaat dit over bij mijn nieuwe kitten en 1 jaar oude kater? Zie uitleg

Vorig jaar heb ik een kater aan geschaft, en nu 1 week geleden hebben we er een kitten van 7 weken bij gedaan.
Het eten gaat prima samen, ook het delen van de bak verloopt vlekkeloos. Mijn een jaar oude kater had als gewoonte om s nachts buiten te gaan spelen en overdag was hij binnen, lag hij lekker op het bed uit te rusten en een paar keer per dag kwam hij even een knuffel halen iets eten, en vertrok weer naar de slaapkamer.
Nu hebben we de nieuwe kitten erbij, op zich gaat het prima, maar zodra mijn oude kater uit de slaapkamer komt gaat de kleine kitten er weer heen en daar is de kater wel een keer klaar mee en begint eerst te spelen, maar daarna gaat hij echt over in (volgens mij) harder vechten en laat niet los als de kitten begint te mauwen.
Is dit normaal gedrag? Toch daagt de kitten de kater steeds weer uit, ook al had deze haar net nog in de houtgreep en beet veel te hard. Als ik overdag aan het werk ben doe ik ze apart, ik durf het niet aan ze bij elkaar te laten als ik er niet ben. Het ritme van mijn kater gaat weer zoals het was, hij komt thuis, eet en gaat naar de slaapkamer en overdag komt hij er dan weer even uit, speelt en eet en daarna weer naar de slaapkamer. Is dit vluchtgedrag van de kater of is het eigenlijk goed gedrag?
En hoelang ziet mijn nieuwe kitten, mijn oude kater nog als wandelende speeltuin?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

ik heb sinds 5 weken ook een kitten bij mijn 2,5jr oude kater. ook zij was 7 weken oud, maar ze komt uit het asiel, denk dus dat het niet voor niets is dat ze niet hebben gewacht tot ze een week of 13 was.
maar het spelen van hun is ook met bijten. doen ze beide. en ja ook mijn kater bijt af en toe wat te hard waardoor ze begint te piepen. als hij haar loslaat dan daagt ze hem direct weer uit.
ik denk dat het hun manier van spelen is. als je kitten het niet leuk vind dan daagt ze hem niet weer uit.
en volgens mij is het heel goed als je andere kat weer zn oude ritme oppakt. succes met je beide katten.
ik ben heel blij dat ik uiteindelijk de beslissing heb genomen om er een 2de bij te nemen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee je kater gaat gewoon zijn eigen gang zoals hij altijd doet en dat is alleen maar positief , de kleine ziet je jouw kater als een speelkameraad en zeker omdat hij nog klein is vind ie het leuk om te spelen , probeer is leuke speeltjes te kopen misschien dat dat wat afleidt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kater gaat gewoon het ritme weer oppakken wat hij voor die tijd deed.
Dat is geen vluchtgedrag, voor hem is alles juist weer normaal geworden.

De stoeipartijen zien er vaak heftig uit en soms zijn ze bij mij ook wel even echt boos als het te hard ging maar even later springen ze weer vrolijk op elkaars rug om uit te dagen.
Het zou anders kunnen worden wanneer de kitten gaat puberen en een "echte" kater gaat worden.
Maar hopelijk gaat het vlekkenloos zoals bij de meeste katten samen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is heel jammer dat je je kitten veel te vroeg uit het nest hebt geplukt.
zo tussen de 7 en 13 weken gaat de 2e socialisatiefase in , waarin de nestgenootjes van moeders en van elkaar leren wat grenzen zijn, en dat je die moet respecteren.
die taak heeft jouw kater nu op zich genomen.
volkomen normaal, en niets om je zorgen over te maken.
ik zou ze dan ook niet te lang apart houden: als jouw kater het zat is vindt hij wel een plekje om zich terug te trekken.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk, maar het nestje waar mijn kitten uit komt werd (voor mijn gevoel) verwaarloost, ze zaten al vanaf een week alleen op een kamertje met moeder en kregen erg weinig aandacht. Ik merkte als ik eens in de week ging kijken dat mijn katje erg bang was, niet opgepakt wilde worden. Daarbij had ze ontstoken oogjes waar niks aan gedaan werd, ik was bang voor niesziekte, en ze zat zo verschrikkelijk onder de vlooien dat ik besloot haar eerder op te halen. Die mensen hadden nog een nestje en nog 5 volwassen katten die gewoon naar buiten gaan. Vandaar dat ik haar met 7 weken heb opgehaald. Ik had het idee dat ze hoe dan ook bij mij beter af was...Die mensen waren de kittens dan ook liever gisteren dan vandaag kwijt...
Rieneke1
12 jaar geleden
dat soort omstandigheden komt helaas vaker voor: mensen fokken maar raak met hun katten, zonder zich er in te verdiepen hoe het 't beste aan te pakken.
kan goed begrijpen dat je de hummel mee hebt genomen.
gelukkig komt het kitten bij jou niet alleen te zitten, maar kan jouw jonge kater de opvoeding op zich nemen.
wat jij beschrijft is volkomen normaal gedrag hoor.
mettertijd zal het kitten wat rustiger worden, en zal de situatie zich stabiliseren.
veel plezier nog met je kleintje!
Ik zou ze toch elk een eigen kattebak geven.
Ik veronderstel dat ze niet dezelfde voeding krijgen en toch elk een eigen eetbakje hebben?