Hoelang blijven deze wilde poezen nog langskomen om te zien of er eten klaarstaat?

Ik had nog wat korreltjes over van mijn overleden poesje en ben de wilde katten uit de tuinen beginnen eten geven op mijn terras. Ze komen naar boven via het dak van de veranda van het gelijkvloers appartement. In het begin kwamen 2 poezen eten maar daarna meer en meer.
De buurvrouw is niet tevreden omdat ze het dak van haar veranda vuil maken en ik moet zeggen mijn terras ook. Ik begon meer en meer kattenvoeding te kopen en uit te delen maar dit is financiëel voor mij ook niet haalbaar.
En neem ik een nieuw poesje dan kan ze niet op het terras omdat de wilde katten daar komen en ze zo allerlei ziekten kan oplopen. Ben net terug van 10 dagen vakantie en dacht dit is het ideale moment om er niet meer mee te beginnen maar ze blijven langskomen. Vind het zo zielig dat ze zitten te wachten. Was er misschien beter nooit mee begonnen. Mijn buurman van het ernaast gelegen gelijkvloers appartement geeft ze eten in zijn tuin en ik dacht: ik zal af en toe een zak korreltjes aan hem geven. Ik heb het gevoel dat ik ze nu een beetje in de steek laat door ze niet meer te voeden op mijn balkon.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik zal heel eerlijk zijn. Ik vind dat je je dit van tevoren had moeten bedenken. Nu zijn de katten eraan gewend en derhalve vind ik dus niet dat je het kunt maken om ze het zomaar te ontzeggen. Beestjes hebben ook gevoel en daar kun je niet mee spelen net zoals t je het beste uitkomt. Dit bedoel ik absoluut niet rot naar jou toe maar zo zie ik het. Los daarvan is het ook pertinent niet waar dat een dakloze kat altijd wel aan zn kostje komt. Laat staan de juiste voeding met alles wat ze nodig hebben.

Als je zeker weet dat het om dakloze wilde katten gaat kun je meerdere dingen doen. Je kunt een andere voedingplek zoeken zodat de terassen niet meer bevuild worden. Bijvoorbeeld het trapveldje voor de deur (ik noem maar wat). Ook zou je kunnen kijken of het mogelijk is deze katten ergens op een boerderij geplaatst te krijgen zodat ze muizen kunnen vangen in ruil voor een brokje en een warme slaapplaats. Dit kan in overleg met dierenambulance en asiel.

Toegevoegd na 3 minuten:
Nog een kleine aanvulling, niet alle katten die schuw reageren zijn per definitie wild en dakloos. Ik heb de liefste katten van de wereld die superaanhalig zijn, tegenover andere mensen zijn ze echter schuw. Ook bij andere katten zie ik dit regelmatig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Zielig is een menselijke emotie. Die poezen komen alleen maar voor het eten, niet voor jou, even grof gezegd.En ze hebben jouw tien dagen vakantie ook overleeft., Dus gewoon niet geven, de aanhouder wint. Denk er wel om dat je ook geen eten laat liggen, zoals een broodje, want dan kun je overnieuw beginne, Poezen zijn hardleerse dieren dus het duurt wel even.
Als ze geen baasje hebben zou je de dieren ambulance kunnen bellen, maar zeg er niet bij dat je ze eten hebt gegeven, want na drie week voeren zijn ze van jou en kun je ervoor betalen. Maar zolang je doet alsof ze er net zijn gekomen is er niets aan de hand. Sterkte ermee en laat je niet vermurwen door die poezen, ant dan kun je ze net zo goed allemaal in huis halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Precies! Plus dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben het met de eerste zin absoluut niet eens.
Mijn oma zaliger deed dit ook altijd. Haar stelljng was ook: ze hebben honger, anders komen ze toch niet steeds terug? Hoewel ik zelf veel van katten houd, zou ik je toch adviseren te stoppen met voeren. Rigoreus en direct. Katten zijn slimme wezens, ze zullen niet snel verhongeren. En als je echt denkt dat het wilde katten zijn (en geen huisdieren van buren) dan zou ik -zoals vorige spreker zegt- idd de dierenambulance bellen. Dan kunnen E naar het asiel in afwachting van nieuwe baasjes. Wees sterk, hun leven ligt niet in jouw handen. Ze zijn niet jouw verantwoording. Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stoppen met voeren, _als_ het al verwilderde katten zijn, kunnen ze zichzelf redden, of je zou het asiel kunnen bellen om te melden dat er veel verwilderde katten zijn bij jou.
Het kan ook heel goed dat jij brokjes geeft die ze gewoon erg lekker vinden, en dat je veel buurtkatten (met een eigen adres) aan het bijvoeren bent, misschien ook katten die een dieet hebben wat betreft hoeveelheid of soort voer. Dan zorg je misschien juist heel slecht voor ze...
Als jij een poes wilt, kan dat gewoon, bang voor ziektes hoef je niet te zijn omdat je een poes moet laten inenten (een asielkat is al ingeënt) en antivlooienspul moet geven en dergelijke.