Hoe kan ik kennel belasting aanvragen in rotterdam?

Ik heb 5 hondjes, nu komt er nog 1 bij, ik betaal me groen en geel aan belasting.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wees maar blij dat je in Rotterdam niet 6 auto's hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
KUn je dan garagebelasting betalen ? :lol:

Antwoorden (7)

Tsja, een hond is een luxe-artikel en geen levensvoorwaarde ; vijf of zes al helemaal niet. Bezint eer ge begint en kijk of j het je wel kan permitteren lijkt me hier het meest voor de hand liggende devies. Afgezien van het feit wat de toegevoegde waarde is (ook voor de dieren) van ZES honden in de grote stad ; die dieren hebben toch ruimte nodig, ook binnen. Ook kleine hondjes.
Als je wilt proberen de kosten voor het houden van zoveel honden een beetje te drukken door voor een kennel te betalen, kun je het beste contact opnemen met de afdeling van je gemeente die ook de hondenbelasting regelt.

Toegevoegd na 2 uur:
Het is overigens en groot misverstand, ook en zelfs met name onder hondenbezitters, dat hondenbelasting dient om de schoonmaakkosten voor hondenpoep door de gemeente te financieren ; het is uitsluitend een bezit-belasting. Het geld komt in de pot algemene middelen, en diende van oudsher om hondenbezit - met name overmatig hondenbezit - enigszins te ontmoedigen, omdat honden nu eenmaal niet thuishoren in een stad. Vroeger werd de lengte van de staart gebruikt als indicatie voor de hoogte van de belasting ; vandaar dat sommige grote hondenrassen nog steeds 'ontstaart' dienen te worden om aan de stamboomeisen te voldoen. Tegenwoordig telt alleen het aantal honden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een uitstekend antwoord! Niks aan toe te voegen. +1
Ivana
14 jaar geleden
Jawel, nog iets aan toe te voegen. Sinds 2002 is het verboden om honden (ras of rasloos) te couperen.
Het couperen werd niet altijd gedaan uit oude motieven. Het komt vaak voor dat jachthonden hun staart dermate beschadingen bij het ingaan van struikgewas om de prooi voor de jager binnen te brengen, dat jagers het vreselijk vinden dat ze de honden hun staarten moeten laten behouden.
Nou kan je tegen de jacht zijn of niet, het is vreselijk een gehavende hondenstaart te zien die niet wil helen en die alsnog op medicinale gronden moet worden gecoupeert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leerzame toevoeging aan mijn toevoeging ; dank je. Ik ben inderdaad niet erg thuis in de hondenwereld.
Ik ben, zoals veel GVérs weten, een enorme hondenfan, ik vind honden de beste kameraden die je als mens kunt hebben.
Maar net zoals je, met een hond erbij, meer poep zult moeten scheppen bij het uitlaten, en meer voer zult moeten kopen, zal je ook meer belasting moeten betalen.
Je kunt nou eenmaal niet van de lusten genieten zonder de lasten erbij te nemen....
Om een kennel te openen heb je een aantal diploma's nodig, zoals dierenasiel/pensionhouder - ze trappen er denk ik niet in, dat je zomaar zegt dat je een kennel bent.
Je mag wel een zg. kennelnaam dragen, als je wilt gaan fokken met je honden : ze heten dan allemaal hetzelfde van hun achternaam : van de wakkere wakers, bijv. De meest prachtige kennelnamen komen voorbij, kijk maar eens bij de Cruft-uitslagen : vooral de Engelsen zijn kampioen kennelnaam-bedenkers.
Maar of de belasting erin trapt, dat je een kennelnaam hebt,en dus niet een particulier-met-honden bent maar een kennel, waag ik zéér te betwijfelen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 omdat ik het helemaal met je eens ben. Helaas is het zelfs vrij gebruikelijk dat een hondenliefhebber die niet goed maat weet te houden gewoon kennelbelasting betaald ; volgens mij heeft dat niet zoveel te maken met of je ook echt een kennel bent. Dat zal ongetwijfeld lastiger liggen. Maar als je de hondenfora erop naleest, kom je het om de haverklap tegen ; particulieren die kennelbelasting betalen.
Nou, minduimer, kom maar op met je minduim, ook voor mij! Want:
Als jij 6 honden hebt, moet je daar het geld, de ruimte en de verantwoordelijkheid voor kunnen nemen.
Het zou best kunnen dat je, in Rotterdam,er inderdaad de ruimte en de verantwoordelijkheid voor hebt, daar kan ik niet over oordelen.
Maar hondenbelasting is er niet voor niks. Daar is over nagedacht. En dat zal je moeten betalen.
Het is niet correct om daar onderuit proberen te komen middels het aanvragen van kennelbelasting.
Als je de lusten van 6 honden wilt, zul je ook de lasten moeten dragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is in sommige gemeenten normaal, dat je bij het houden van meer dan 4-5 honden een kennelbelasting mag betalen. Dat is dan minder dan 4 of 5 maal de eerste hond.
Het hangt van de gemeente af hoe dat geregeld is. Je hoeft daarvoor geen fokker te zijn, noch over een kenneldiploma te beschikken.
Het is wijs als je even de afdeling van je gemeente belt en vraagt hoe de regels zijn.

Hondenbelasting wordt bijna nooit ten bate van de hond gebruikt. Misschien een klein percentage. Het is meestal ten bate van het algemeen nut, of als sluitpost bij begrotingstekorten. Wie een hond heeft en hondenbelasting betaalt, betaalt dus geld dat gebruikt wordt voor alle onderdelen van het gemeentelijk belang, dus ook voor de niet-honden-bezitters en er zijn maar weinig mensen die zich dat bewust zijn.

Of het wijs is zoveel honden te bezitten, bepaalt een ieder voor zich. Daar moet je niet zo kort door de bocht een oordeel over vellen.
Ivana
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eens, maar je mag best een oordeel vellen van wat je van zoveel honden vindt - zowel als liefhebber als als hater.
Dat van de staart heb ik nog nooit van gehoord, wel dat de hondenbelasting is ontstaan door het werken met honden in de 19e eeuw. Omdat de honden werden gebruikt voor de karren van de mensen om hun handel aan de man te brengen.

Persoonlijk vind ik zes honden erg veel, zeker in een stad als Rotterdam. Maar als je er goed voor kunt zorgen is het geen probleem natuurlijk. Kennelbelasting is wel goedkoper dat zou je inderdaad aan je gemeente moeten vragen. Maar ik ben het met de vorige schrijvers eens die de stelling hadden als je de lusten wilt hebben dan ook de lasten moet dragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor zulke hoeveelheid honden is vaak al het hebben van het honden en kattenbesluit verplicht. Als je een kennel wilt starten al helemaal. Daarvoor moet je een vergunning hebben van de gemeente. Bij de raad van beheer (die over de kennels in Nederland gaan) moet je ook nog een diploma halen.

Het honden en kattenbesluit kun je het beste halen in Barneveld. Schrijf je wel op tijd in want de animo is zeer groot. Onderdeel van deze opleiding zijn twee stages en de opleiding duurt iets meer dan een jaar en vraagt een zeer grote investering (2-3 volle dagen/week).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij betalen ook kennelbelasting, maar dat kon alleen omdat we een kennelnaam hebben (omdat we vroeger één nestje gefokt hebben). De kennelnaam moet je aanvragen bij de Raad van Beheer en krijg je alleen als je stamboomhondjes hebt. Ik weet niet of kennelbelasting uberhaupt nog bestaat, ik heb het uit een tijd dat dat nog redelijk makkelijk ging, tegenwoordig checkt de gemeente al gauw of jouw huis geschikt is voor een kennel. Waarschijnlijk nee, want je zit (denk ik) in de bebouwde kom en dan mag het dus niet. Dat het hebben van vijf of zes shi tzu's of shihuawa's o.i.d. in een stadswoning totaal geen probleem is zien ze dan weer niet. En dat een nestje daarvandaan waarschijnlijk veel diervriendelijker en socialer opgroeit dan in die enge (vaak Brabantse) fokfabrieken snappen ze ook al niet. Veel succes, hoop dat het je lukt.