Waarom gaat mijn kat ineens niet meer op de bak ?

Mijn kat,een vrouwtje van nu net een jaar ging altijd netjes op de bak maar sinds een week ofzo nie meer.
Ze poept en plast nu op zolder op een plek van kots wat op het kale beton ligt en ik het dus nie wegkrijg.
Ik heb heb geprobeerd schoon te maken maar dat gaat niet.
Ik ben wel van kattenbakvulling veranderd maar alleen een ander merk en deze steentjes zijn klontvormig.

Ik heb nu de kattenbak op de plek gezet van waar ze nu poept in de hoop dat ze weer op de bak gaat.

Overigens is de bak gewoon schoon.
Ik begrijp dat een kat soms elders gaat zitten als de bak erg vies is.

Iemand nog andere opties?
Misschien haar voerbakjes op die plek zetten op zolder waar ze poept ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.2K

Antwoorden (3)

Mijn kat wilde ook niet meer op de kattenbak, toen ik andere vulling had gekocht. Zak'"oude"vulling erbij gekocht, en wat door de nieuwe gemengd, en het probleem was over. Toen het oude spul op was, was kat gewend aan het nieuwe. Dus zoiets zou je ook kunnen proberen
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
precies, bij nieuw voer of nieuw grit, altijd rustig aan mengen, +
Ga terug naar je oude kattenbakvulling. Doet ze dan wel weer alles op de bak, dan is dat het probleem. Als je wilt overstappen van merk/type kattenbakvulling kan je het beste het nieuwe er steeds een beetje meer bijmengen. Katten kunnen nu eenmaal heel eigenwijs zijn! En sluit de toegang tot de zolder af totdat ze weer keurig alles op de bak doet. Een extra bak, 1 op de zolderplek en 1 op de oude plek kan ook helpen.

Als je kat nog steeds naast de bak poept en plast terwijl je de oude vulling weer hebt, dan is er waarschijnlijk wat anders aan de hand. Dan kan je beter eerst uitsluiten dat het geen medisch probleem is. Plotselinge onzindelijkheid is echt 99.99 % van de keren vanwege een een ziekte of kwaal.
Probeer een plasje op te vangen (misschien kan je het met een pipetje van de grond zuigen?) en ga naar de dierenarts. Heb je geen urine, dan kan de dierenarts het altijd aftappen. Een simpel urine-onderzoekje kan uitwijzen of je kat wellicht blaasontsteking heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mocht je plek op zolder niet kunnen afsluiten, plak er dan ruim aluminiumfolie overheen. Geen kat vindt dat prettig en er op gaan zitten doet ze zeker niet, plassen al helemaal niet!

Voor de rest is alle goede raad al door mijn voorgangers gegeven.
Ivana
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Daar weet alleen Rieneke een antwoord op. ;))
Rieneke1
12 jaar geleden
hahahaa dank je ivana! :) helaas, katten hebben absoluut geen hekel aan koffiepads.
er wordt wel eens gesuggereerd koffiedrab te strooien waar katten niet mogen komen, omdat ze het gevoel van de drab tussen hun teentjes niet zouden waarderen.
nu is mijn ervaring dat katten zich echt niet door koffiedrab laten weerhouden, en al helemaal niet door koffiepads.