Wat kan ik doen tegen de stank van de kattenbak?

Onze kattenbak staan in de badkamer. Het is zo'n groot plastic geval met koepel er overheen maar zonder draaideur oid. Nou ruikt het daardoor niet fris in de badkamer. Iemand een oplossing hiervoor ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
26K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sowieso niet heel hygiënisch, de kattenbak in de badkamer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoezo ?

Antwoorden (14)

Elke dag de bak schoonmaken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
enige juiste antwoord eigenlijk... iets van geur houd je altijd, wij mensen stinken ook bij een grote boodschap. Elke dag schoonmaken is het het enige dat je kan doen.. +
Je kunt maskerende korrels kopen bij verschillende tuincentra die de geur van de ontlasting maskeren. Daarnaast is het misschien een idee de kattenbak ergens anders te plaatsen en vaak genoeg te verschonen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naa ergens anders kan jammer genoeg niet. Heb je zelf ervaring met een goed merk kattenbakkorrels?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb even voor je gekeken en thuis gebruiken wij Biokat's classic, gewoon te halen bij Ranzijn, zak van 20kg. Goedkoop en werkt goed! Succes!
Aponi
12 jaar geleden
Dat grind gebruik ik ook, erg prettig.
ga in ieder geval geen geparfumeerd grit gebruiken, daar gruwen katjes van.
maak de bak regelmatig schoon met heet water met een scheutje chloor.
gebruik goed klontvormend kattengrit, en schep dagelijks uit.
als je dit doet, heb je weinig last van vieze geurtjes, behalve natuurlijk als de kat net een mooie drol heeft gedraaid, daar ontkom je niet aan.

ik gebruik zelf kitty friend ultra klontvormend, en dit bevalt uitstekend!
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat uitscheppen is inderdaad een goeie. Maar niet elke keer alles vervangen toch ?
Rieneke1
12 jaar geleden
nee, dagelijks uitscheppen en grit toevoegen, en wekelijks alle grit vervangen en de bak schoonmaken.
doe een laag van een cm of vijf, zodat de kat goed kan graven, en niet alles bovenop blijft liggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Superadvies van de dierenspecialist +
Rieneke1
12 jaar geleden
dank je momo! :)
Het kan liggen aan je kattenbak, deze zijn gemaakt van kunststof en hoe goed je ze ook schoonmaakt, na verloop van tijd trekt de lucht erin, doordat de kat met z'n nageltjes toch krassen veroorzaakt. Je kunt ook eens andere korrels proberen. Ik heb van die klontvormende, die je er zo uitschept. Ze zijn wel duurder, maar je doet er een stuk langer mee en je hebt minder afval (ik gebruik die pakken van AH, de blauwe versie, daar zit een soort "wasmiddelluchtje"aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naast regelmatig uitwerpselen verwijderen en de bak tijdig schoonmaken kan je ook kijken of er nog een koolstoffilter in de 'koepel' zit. Deze houdt ook allerlei vieze geurtjes tegen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
plusje. Het is ook zeker belangijk om de uitwerpselen te verwijderen als je de bak niet iedere dag verschoont.
Ik haal de drolletjes er dagelijks uit (liefst meteen als ik thuis ben).
Heb ook een hele dikke laag grind in de bak.
katten houden van bleekwater dus schoonmaken met bleekwater is een perfecte oplossing.

zelf laat ik het altijd 10 minuten erin staan omdat pas dan de bacteriën dood zijn en het luchtje eruit is.

voor mijn katten gebruik ik Magic Clean kattenbakvulling en zweer erbij. ruik het alleen als er een verse bruine boodschap in ligt. schep dagelijks de drolletjes en schep dan ook de vulling om. het gaat echt weken mee zonder dat je ruikt dat er een kattenbak staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
--> Deurtje in de kattenbak plaatsen
Houd ook vieze luchtjes tegen
--> Filter van kattenbak verschonen
Kan zijn dat deze zijn werk niet goed meer doet
--> Goede kattenbakvulling
Klontvormende bijvoorbeeld, eventueel met geur ( bijv. Biokat's Fresh )
--> Kattenbak-geurtje
Verkrijgbaar voor door de kattenbakvulling
--> Nieuwe kattenbak
Na verloop van tijd is een kattenbak gewoon op en gaat de nare lucht erin zitten
--> Katten op goed voer zetten
Beter voer geeft ook minder nare luchtjes op de kattenbak. Zeker natvoer geeft veel nare luchten ( zoals de pouch van de bekende merken )

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Behalve dat ik de kattenbak iedere dag uitschep (hier zelfs 2x per dag), haal ik ook iedere dag even een doekje door de deksel en over de bovenrand van de bak.

Sommige katten plassen namelijk niet helemaal netjes in het grind maar ook tegen de zijkant van de bak en/of de deksel aan (aan de binnenkant). Doordat daar geen grind zit gaat het heel snel stinken.
Aponi
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
die van mij poept ook wel tegen de zijkant, dan zie je ook zo'n glijspoor van de drol ;-P
Naast alle eerder genoemde tips verder nog:

Gebruik grote bakken met een hoge rand. Katten piesen vaak tegen de rand waardoor het langs de rand toch weer er uit loopt, en een grote bak kun je vullen met een dikke laag. Dan kunnen ze het ook goed begraven.

Gebruik goed kattebakzand. Ik zelf ben lyrisch over Biokat. (Jumper of Pets Place) Ook de geparfumeerde variant werkt prima, katten doen niet moeilijk. Dit spul gaat heel erg lang mee, omdat je goed de plas/poep er uit kan scheppen, en veel bruikbare korrels overhoud. Enig nadeel is dat een zak erg zwaar is.

Ik heb twee bakken, en merk dat in de ene gepoept wordt, en in de andere vooral geplast. Dit is makkelijker met schoonmaken, de plasbak wordt wat vaker helemaal verschoond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neem een kattebak met een deurtje voor de ingang en gebruik daarbij ook kattegrit dat absorbeert.Je hebt ook kattegrit dat absorbeert en vieze luchten voorkomt.Zelf maak ik elke avond de kattebak schoon door het vuil eruit te scheppen.Ik heb zelf twee katers en die leven binnen dus doen alles op de kattebak.
Wat ook nog kan helpen is een afzuigsysteem (te koop bij doe het zelf winkels) plaatsen op het luchtgat (als dat in je douche zit natuurlijk) zodat het vieze luchten kan afzuigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja... bij een grote boodschap ruik je het altijd, dat keer je op geen enkele wijze...

Zelf heb ik 2 opengescheurde vuilniszakken in mijn kattenbak met daarin een laagje gewoon goedkoop (euroshopper) kattenbak grit. Elke dag til ik de vuilniszakken met het grit eruit en doe ik er nieuwe zakken en grit in. Is 5 tellen werk. Al mijn 3 katten gaan op 1 bak (ik had er meer maar die gebruikten ze nooit). Ik heb nooit een stinkende kattenbak. Wellicht is dat een tip.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou je echt echt echt deze kattebaak aan willen raden met een (ja sorry maar het werkt nu eenmaal ECHT beter) wat duurder merk grit. Die goed klontert, zowel de poep als de plas. Deze kattebak heeft een zeef, dus je zeeft heel gemakkelijk even iedere dag de pies en keutels eruit. En door de "open lucht" droogt de plas en keutels nog sneller in.
Onze kat loetje wil niet op een dichte bak, dus daarom heeft ze deze.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je last van de stank van de kattenbak, dat komt voornamelijk door de ammoniak die er is.Bestrijden met spuitbussen - parfum - poeders etc doe je meer kwaad dan goed, je camoufleert de bak met parfum voor je eigen neus, maar denk aan je kat die wordt gedrogeerd, evt allergie , ruikt zijn eigen plekje niet meer en het enige wat je aan het doen bent is de omgeving aan het vergiftigen. Wat wel supper helpt is Katfresh kattenbak filter. Katfresh.com deze filter neemt enkel op geeft geen geur af ! Neemt alle ammoniak op en daarbij andere organische geuren.
Aanrader !

Toegevoegd na 13 minuten:
.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
mijn kat is een heel verhaal en ik heb geen zin om het allemaal te typen (dit is geen antwoord op jou vraag sry) eehh... dus je moet de kattenbak regelmatig verschonen, gebruik geen geur want katjes vinden dat niet leuk en verplaats de kattenbak misch ergens anders bv: in de garage of ergens anders
Plaatje bij antwoord