Hebben katten een zesde zintuig aangezien ze vaak de weg over grote afstanden terug kunnen vinden.

Katten hebben het vermogen om vanaf grote afstanden en een onbekend terrein de weg terug naar huis te vinden. Hoe ze dat precies doen, kan de wetenschap ons nog niet vertellen.
Op een lenteochtend verdween de huiskat Minou. Haar baasjes zochten even wanhopig als tevergeefs naar haar. Meer dan twee weken later hoorde het gezin 's nachts een zacht mauwen buiten, Minou stond voor de deur. Ze was wat afgevallen maar kwam toch fit over. Waar was ze al die tijd geweest? Haar baasjes geloven dat Minou in een open vrachtwagen van een vervoerbedrijf in de buurt is gaan slapen en dat ze vervolgens een lange reis heeft gemaakt. Ze was weken lang onderweg om de weg naar huis te vinden. Talloze andere katten hebben waar dan ook ter wereld de weg naar huis gevonden, al waren ze soms honderden kilometers van hun huis verwijderd. Een aantal spectaculaire omzwervingen heeft zelf de aandacht van de media getrokken. Maar tot nu toe heeft niemand een wetenschappelijk antwoord op de vraag hoe het katten lukt de weg terug naar huis te vinden. Tegenwoordig gaan we ervan uit dat ze vanaf een afstand van vijf kilometer feilloos de weg naar huis vinden.

Er zijn veel van dit soort verhalen bekend van katten die hun baasje opzoeken over een afstand van meer dan 1000 km.

Hebben ze een zesde zintuig?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5K

Antwoorden (4)

Het zou kunnen dat katten een zesde zintuig hebben. Er is zoveel dat we nog niet weten over dieren.

Maar bij de meeste katten heeft het te maken met een soort ingebouwd kompas, waarmee ze de weg naar haar ‘eigen’ huis terug vindt.
Daarom is het belangrijk dat een kat eerst went aan zijn nieuwe huis, zodat dat zijn nieuwe richtpunt voor zijn ‘kompas’ wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klink idd heel bijzonder maar dit is natuurlijk nooit te controleren of het werkelijk zo is. een makkelijk rekensommetje is dat de kat dan 71,42 km per dag zou moeten. gemiddeld is een kat 10 uur wakker want hij slaapt er 14 op een dag, dus dan zou ie per uur bijna 30 km af moeten leggen???? stel dan dat de kat ook nog 2 uurtjes per dag even wat tijd nodig heeft om wat te eten en te drinken (het staat niet meer op het matje klaar, en het dier komt mager maar alsnog levend bij de baas aan) dan lijkt peper in de kattenkont me veel waarschijnlijker dan een 6e zintuig. wat me nog waarschijnlijker lijkt is dat het hele verhaal berust op onzin eigenlijk. bij deze berekening gaan we er ook nog eens van uit dat te kat regelrecht van punt a naar punt b loopt. zou ie gaan zoeken, dan zou de kat nog veel meer km per uur moeten maken. was het eigenlijk wel een kat? of gaat het hier om een cheetah? en wat ik ook heeeel raar vind... welke dierenarts vind het in godsnaam zielig om een kat mee te nemen als ie verhuisd???? ook met een ingebouwd kompas zou dit dus al niet mogelijk zijn, tenzij de kat een andere gave had.... iets van duim omhoog en liften ofzo :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en ik ga er niet van uit dat een kat zoveel afstand af kan leggen en over een 6e zintuig beschikt omdat wij als mens niet weten hoe het bij een dier kan werken en het zelf maar invullen omdat het ons eigen denk en voorstellingsvermogen te boven gaat dat het ook wat anders kan zijn. bovendien heb ik het gemiddelde slaapgedrag van een kat als uitgangspunt genomen. nu blijkt dat er een week bij kan zijn gekomen?
er wordt wel meer gepubliceerd wat niet aan te tonen is maar niet per definitie waarheid is omdat het gepubliceerd is natuurlijk. ik ben echter uit gegaan van gemiddelden zodat je kan zien hoe onwaarschijnlijk het is. uiteraard kan je het verhaal voor jezelf ook kloppend maken, het gaat mij namelijk niet om het feit dat ik gelijk wil hebben maar benader dit soort dingen graag realistisch. als een kat vermagerd is zou het juist meer behoefte kunnen hebben aan slaap. het heeft namelijk alles te maken met energie, en met een dergelijk reis (als dit al het geval is) is energie toch wel de hoofdzaak. mijn andere punt was dat ik het heel vreemd vind dat iemand het zielig vind voor een kat dat deze moet verhuizen, en in het bijzonder een dierenarts die veel en veel beter zou moeten weten dan een dergelijke beredenering (wat zou er in hemelsnaam zielig aan kunnen zijn?) misschien heb je een linkje naar de publicatie zodat het niet alleen een vaag verhaal blijft maar waaruit je blijkbaar wel je conclusies trekt ook al komen er reacties die m.i. toch een stuk meer voor de hand liggen dan iets wat men zegt, gelezen heeft, of gehoord heeft?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik vergat wéér het plusje te geven he!!!
(morgen naar de kapper voor een andere haarkleur) :))
er zin bijzondere verhalen waaruit moet blijken dat katten enorme afstanden af kunnen leggen naar een oud stekje idd.

maar als je gaat verhuizen moet je een x aantal weken je kat binnen houden (gaan er dus vanuit dat het een buitenkat) en dat is niet omdat het 6e zintuig moet wennen aan de nieuwe omgeving.

stukje willem wever jip en janneke taal (vind het zelf altijd erg prettig)

Katten staan er om bekend dat ze altijd de weg terug naar huis kunnen vinden. Maar wanneer je een kat loslaat op een onbekende plaats, is de kans groot dat hij verdwaalt.

Dichtbij huis onthouden katten waar ze lopen. Net als mensen zien ze waar ze zijn en weten dus zo de weg naar huis. Ook gebruiken ze geurtjes, bijvoorbeeld van de planten in de tuin. Dit ruikt voor een kat heel vertrouwd. In het dagelijks leven is dit genoeg voor de kat. In de buurt verandert de omgeving niet zo vaak of zo snel, dus daar kan hij aan wennen.

Maar als je gaat verhuizen, is dat ook voor de kat wennen. Katten zijn hele gevoelige dieren die erg gesteld zijn op hun omgeving en hun rituelen. Een kat heeft een soort ingebouwd kompas waarmee ze de weg naar hun ‘eigen’ huis terug vinden. Daarom is het belangrijk dat een kat eerst went aan zijn nieuwe huis. Het is niet verstandig om een kat meteen naar buiten te laten als je net verhuisd ben. Laat de kat eerst wennen aan het huis, zodat dat zijn nieuwe richtpunt voor zijn ‘kompas’ wordt. Na drie weken kan de kat voorzichtig naar buiten. Zorg er wel voor dat de kat een chip heeft of een bandje met zijn adres. Als hij dan wel verdwaald kan hij altijd thuis bezorgd worden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
plus, alleen kan je niet zeggen dat de kat na drie weken naar buiten kan.
drie weken is het minimum, maar wanneer de kat naar buiten kan hangt af van het dier zelf.
een zelfverzekerde ontspannen kat kan idd na drie weken naar buiten, maar met een bangerik die achter de bank zit te huiveren zou ik langer wachten, tot hij ontspannen is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je :)
ben ik met je eens, maar dit is hetgeen ik kon vinden op de site. zelf laat ik geen enkele kat naar buiten want ik kan mezelf ervan kan verzekeren dat het niet kan vechten, een verkeersslachtoffer kan worden, of iets anders op kan lopen of overkomen omdat het vrij buiten kan lopen. hier 'ontsnapt' de lompe kat (uit de andere reactie :) die zelfverzekerd is ook, maar hij gaat naast de voordeur zitten en blijft daar zitten (okay!!! ik ben buiten!!! euhm.... en nu?) een grote afstand af kan leggen dat is mogelijk, maar of het komt door een 6e zintuig......?
ik geloof er niet in (en in de vele levens van een kat overigens ook niet) :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onze kat smeerde hem na een week al, en is (gelukkig) altijd weer teruggekomen. Daarna hebben we hem niet meer krampachtig binnengehouden eigenlijk, al is-ie ook meestal binnen uit zichzelf. Of in de tuin.
Kristal
12 jaar geleden
Ja, mijn kat hield ik ook veel korter binnen dan 3 weken maar ik ging dan ook samen met haar naar buiten op ontdekkingstocht op een moment dat ze lekker rustig was. Ze wil nog steeds graag met me wandelen. Al mijn katten wandelden graag buiten het liefst samen met mij, grappig he. Euc, ik zie hem zitten :-)))
+1 trouwens
de kat neemt de omgeving overal op daarom kijkt hij vaak om zich heen zo weet hij ook de weg terug te vinden en ze hebben goeie ogen neus en oren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het antwoord hierop weten, veel gaven van dieren zijn overklaarbaar en we kunnen alleen maar gissen.

Mijn mening is dat katten instinctief de weg weten te vinden. Zo weten huisdieren ook vaak wanneer hun baasje terug komt na een vakantie en wachten ze hem of haar op bij de deur een paar uur van te voren.