waarom heeft mijn kat behoefte om plastic zakken aan te vreten of andere plastic dingen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.6K

Het beste antwoord

Dat heet 'pica', de gewoonte om rare dingen te eten. (Naar de ekster, Pica pica, die van alles eet.)
Vaak treedt het op bij chronische stress (door te veel spanning of juist door verveling), of als een kat (veel) te jong bij de moeder is weggehaald. Het kan gevaarlijk zijn omdat het plastic in de ingewanden kan blijven zitten.

Je zult altijd eerst een fysieke oorzaak moeten laten uitsluiten door de dierenarts, en als dat niets oplevert naar een gespecialiseerde kattenpeut kunnen gaan om te achterhalen waarom je kat dit doet.

Hier vind je veel vragen van mensen over het rare eetgedrag van hun kat: http://kattengedrag.forumup.nl/forum-44-kattengedrag.html

Maar ga eerst naar de dierenarts met dit probleem, soms blijkt er iets aan de hand te zijn dat simpel op te lossen is - mijn ene kat was een tijd terug erg onrustig, likte zich helemaal kaal, en ik wist zeker dat het geen vlooien konden zijn want ze kreeg keurig haar middeltjes. En wat was het probleem... Inderdaad, vlooien (plus een allergie daarvoor). Het middel dat ze kreeg, werkte bij haar niet meer. Inmiddels gebruik ik een ander middel en de dame is weer helemaal happy, met een prachtige vacht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
wat een bizarre min!
ik compenseer je even. aanvulling op je antwoord: het lijkt er op dat oosterse rassen hier vooral een handje van hebben.

Andere antwoorden (3)

Dat doen mijne ook altijd. Maar dat zijn echte vreetzakken, dus als ze willen eten en dat krijgen ze niet, gaan ze in alles bijten wat ze maar kunnen vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb onlangs hier op GV nog gelezen dat er een bepaald stofje in plastic tasjes zit dat katten aantrekkelijk vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeer onlangs is er nieuw onderzoek naar dit gedrag gedaan. Daaruit bleek dat er geen relatie is met speenleeftijd, ras, geslacht, al dan niet verrijkte omgeving, de frequentie van voeren etc. Opvallend is dat katten met pica juist vaker naar buiten konden dan katten in de controlegroep.
Dit onderzoek maakt bovendien als eerste onderscheid tussen het daadwerkelijk inslikken van vreemde voorwerpen en het kauwen erop. Terecht merken de onderzoekers op dat dit verder onderzocht moet worden, omdat kauwen op voorwerpen iets anders kan zijn dan pica.

Opvallend veel katten likken of kauwen op plastic. De grote vraag is waarom ze dit doen:
1. er zitten stoffen in het plastic die de kat onweerstaanbaar vindt. Dat kunnen chemische stoffen zijn, maar ook dierlijk vet dat in sommige plastics verwerkt zit.
2. er zitten nog geurtjes in van de producten die er in vervoerd zijn. Plastic houdt geur goed vast, een reden om nooit plastic voer- of drinkbakken te nemen!
Sommige katten plassen graag op plastic tassen. Ook dat kan het gevolg zijn van deze geuren.
Wetenschappelijk bewijs is er echter niet voor.

Pica kan zeker gevaarlijk zijn voor de gezondheid van je kat. Touwtjes kunnen allerlei narigheid aanrichten in de darmen, kleine voorwerpjes of onverteerbare zaken als plastic veroorzaken verstopping. Let daarom goed op de veiligheid van je kat en berg verleidelijke spullen op.

Het is niet altijd een gedragsprobleem. Zoals gezegd zijn sommige katten gek op plastic, zonder dat ze probleemgedrag vertonen. Jonge katten kunnen per ongeluk voorwerpen inslikken tijdens het spel.

Zoals altijd geldt: als je kat ineens ander gedrag gaat vertonen, moet je alert zijn. Plotseling (obsessief) lik- of eetgedrag kan wijzen op een medische aandoening.
Laat je kat eerst nakijken door de dierenarts en schakel daarna een ervaren gedragstherapeut in. Echte pica is niet eenvoudig te behandelen.