Wat heeft mijn cavia?

1 van mijn cavia's heeft geel spul aan zijn vacht zitten dicht bij zijn oog hij kijkt met het ene oog open en met die ander niet helemaal.
wat is er aan de hand of wat moet ik doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Oogontstekingen/verwondingen

Door een zaadje uit het hooi of een haartje (vaak bij rexen), wat in het oog van de cavia terecht is gekomen, kan het oog ontsteken. Het ziet er vaak erger uit dan het is, het is makkelijk te genezen.

Symptomen

Het oog is meestal een beetje dichtgeknepen en er komt afscheiding uit. Vaak is het oog bedekt door een blauwe waas die soms ook nog rood kleurt.

Behandeling

Eerst kan het met homeopathische geneesmiddelen geprobeerd worden. Ik heb hier goede ervaringen mee. Het oogje twee keer per dag uitwassen met lauwe of koude kamille thee (tien minuten laten trekken). Een ander homeopathisch middel wat beter werkt is Euphrasia D3. Hiervan vijf druppels op een kwart kopje water. Ook hier het oogje twee keer per dag mee uitwassen. Meestal is een week behandelen voldoende.

In hele erge gevallen of als deze middelen niet helpen (na ruim een week behandeling niet over) dan kan een antibiotica-oogzalf gebruikt worden. Deze zalf moet drie tot vier keer per dag in het oogje worden gesmeerd. De behandeling duurt tien dagen

http://members.chello.nl/f.koornneef/kop.htm#Oogverwondingen

Toegevoegd na 1 minuut:
Mijn cavia heeft het ook een keer gehad. Kwam van een strootje. De dierenarts heeft me toen afgeraden om stro in de caviabak te doen. De cavia's hebben wat bolle oogjes en heel snel kan er een strootje in het oogje komen tijdens het gescharrel in de kooi. Nu heb ik zaagsel en zacht hooi.

Beterschap met je caaf!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan het ook zijn dat mijn cavia wakker is geworden met dat spul dat wij ook bij onze ogen hebben wat je na je slaap hebt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik herken je vraag in mijn cavia en het daaropvolgende bezoek aan de dierenarts. Van een "slaapje" is de kleur anders. Geel dat is vaak pus of een ontstekingsreactie. En mijn caaf had ook zo'n gele dot. Is maar goed ook dat je het dan gelijk duidelijk ziet, want dan kun je ingrijpen.