Waarom snuffelen katten vaak aan fietstassen ?

ik zie dit vrij vaak als ik op de fiets onderweg ben.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Katten snuffelen overal aan, en vooral aan "nieuwe" dingen. Zo'n fiets met tassen stond er eerder nog niet.

Dit is omdat katten nogal op geur georienteerd zijn. Ze zien meer met hun neus dan met hun ogen, zeg maar. En alles in hun omgeving geven ze kopjes om hun geur in hun gebied te verspreiden, als teken naar andere katten "dit is mijn stukje territorium".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Waarschijnlijk heeft er iets in de fietstassen gezeten dat ze lekker vinden. Verse vis. Of kattenbrokjes. Of vleeswaren. Of vieze sokken...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Katten zijn van nature erg nieuwsgierig. Fietstassen zijn extra interessant, omdat de inhoud nogal uiteenlopend is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien wanneer jij je fiets ergens parkeerd en deze staat toevallig in het zonnetje willen katten nog wel eens van het aanbod gebruik maken om lekker te luieren op die fietstas. En als er eenmaal een geur aanzit dan zijn ze niet meer weg te slaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb een paar jaar een krantenwijk gedaan, en behalve het "mensennieuws"in de tassen, bracht ik ook het "kattennieuws" aan de buitenkant van de tassen rond.
Elke kat die ik tegenkwam zo vroeg 's-morgens, liet zijn/haar geur achter voor de volgende snuffelaar.
Dat waren er soms wel 20, die op vaste tijden al zaten te wachten.

Nu breng ik geen kranten meer rond, maar nog steeds komt iedere kat mijn tas gedag zeggen, ook mijn eigen katten.

maar waarom de eerste ermee begonnen is, weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
even ter aanvulling op de vraag; katten 'snuffelen'ook aan mensen (en hun spullen, zoals een tas,jas om te checken of hij/zij een 'poezenmens'is. Ruiken ze andere katten, dan is dat geruststellend(hee een kattenmens!).