Kan je een ratje en een degoe samen houden?

Met ratjes heb ik behoorlijk wat ervaring, met degoes geen enkele.
Beide soorten leven in groepsverband, zijn erg tam (zegt men) en ze zijn ongeveer even groot.

Maar kunnen ze ook samenleven?
Is hun gedrag vergelijkbaar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

nou als je ze beiden gezond en in leven wil houden zou ik het niet doen.

groepsverband stellen ze beiden op prijs, maar echter wel met soortgenoten.

(denk bv aan de zwarte en bruine rat, dat zijn al geen maatjes van elkaar, dus het idee met de degoe zou ik echt laten varen want deze gaat een confrontatie ook niet uit de weg als het moet)
wat betreft gewoonten en gedrag liggen deze dieren veel te ver uiteen.

tam zijn zegt verder niet veel over het instinct van het dier, ook niet over het natuurlijke gedrag. de afmeting zegt ook niets over de mate van acceptatie van een ander diersoort.

zowel de degoe als een rat zijn dieren die beslist niet gelukkig zijn in hun uppie, dus zit je over aanschaf te denken zorg er dan voor dat deze groepsdieren niet solitair hoeven te leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uiteraard is het de bedoeling ze in groep te houden. Hun grootte kon misschien meespelen omdat ze dan tenminste in een gelijkwaardige positie komen. Een hamster of dwerghamster worden door hun grootte en gedrag nogal eens makkelijk als prooi aanzien. Maar ratjes kunnen (mits wat opvoeding van alle dieren) ook overweg met honden en katten bv.
Vandaar ook de vraag hoe het zit met degoes, waar ik eigenlijk nog niet zoveel over weet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hamsters van hetzelfde soort maken elkaar gegarandeerd af dus afmetingen zeggen niets. dit heeft niets met prooi te maken (al slaan mijn hamsters zeker geen stukje mager gekookt vlees af) maar puur met gewoonte en natuurlijk gedrag. dus ook als een hamster mega tam is. mijn kat kon ook bij mijn ratten komen, ze deden elkaar niets, maar het blijven dieren. instinct kan je niet wegnemen 24/7. (zou de rat een sprint trekken wat het instinct van de kat zou trigeren was ie ook nergens bij wijze van spreken) de tamme rat heeft ook een keer een kanarie zijn keel door gebeten dus ook hier zegt tam zijn totaal niets over gedrag van dieren onderling. elk dier heeft zijn eigen gewoonten dus het gaat gewoon echt niet samen. goed dat je vraagt en de dieren niet zomaar bij elkaar zet!!! scheelt een hoop leed voor de beestje zelf, en teleurstelling bij de baasjes :)
Rieneke1
12 jaar geleden
plusje euca, leuk dat je er weer bent!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je :) moet hoognodig wat doen maar blijf hier weer plakken..... haha

Andere antwoorden (4)

Wat ik weet van ratten is, dat zij vrij agressief kunnen zijn naar andere soorten dieren, dus ik zou ze niet samen zetten. En na wat googlen zag ik dat iemand zei: Het rattenvoer is slecht voor degoes. Ze krijgen daar diabetes van omdat er teveel suiker in zit.

Dus lijkt me gewoon geen goede plan :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zalk maar gewoon niet doen ik zette opschool een degoe in een hok waar die niet in hpprde maar wel met andere degoe's en die vermoorden elkaar xd
Fail
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wow, best wel rivaliteit tussen degoes dan... Ratjes kunnen ook best heftig reageren tegenover elkaar, maar ze aanvaarden doorgaans wel vlot jonge ratjes die erbij komen in de groep.
een rat is een roofdier, een degoe een prooidier

ik zou er niet van opkijken als je de volgende ochtend alleen afgekloven botjes terugvindt...

en inderdaad: een degoe kan zelf geen vitamine C aanmaken, dus je moet hem speciaal caviavoer geven. Hij mag geen fruit want daar zit suiker in en dan krijgt hij suikerziekte en staar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ratten zijn natuurlijk eerder prooi- dan roofdieren, maar in elk geval wel omnivoren. Ze jagen dus inderdaad wel eens. Degoes blijkbaar niet. Vind ik een sterk argument !
Eveneens de problemen met het voedsel dat ze niet mogen eten, lijken me cruciaal. Ben me stilaan aan het inlezen in degoes trouwens.
Over enkele weken wil ik de knoop doorhakken over welk(e) huisdier(en) het gaan worden :-) Ik waardeer jullie input ten zeerste !
NEE!

Je zet ook geen chimpansee en een konijn bij mekaar.