Hoe zal mijn kat reageren als hij twee nachtjes niet bij mag slapen, maar dit wel gewend is?

Mijn kat ligt altijd bij mij 's nachts, en ik hou erg veel van hem. Nu komt er morgen een logee die allergisch is voor katten, en daarom mag mijn kat deze nacht en morgennacht niet op mijn kamer terwijl hij wel heel erg aandringt. Het kost voor mij heel veel moeite om te weigeren. Zal hij verontwaardigd zijn, of zal hij nu nooit meer op m'n kamer willen slapen? Wat zal eigenlijk, in het algemeen, zijn reactie zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is niemand die jouw kat beter kent dan jij zelf. Verschillende katten hebben verschillende karakters. Een algemeen antwoord is dus niet te geven. Dus als jij het antwoord niet weet, wie dan wel ?
Kimath
12 jaar geleden
is het de kat op de foto? dat is een lieverd :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kat kan zich beledigd of verstoten voelen. Je moet het weer goedmaken. En dat zal lukken. Hij of zij leert ervan, en de volgende keer zal het sneller gaan.
Een kat is slim, hij heeft een geheugen van ongeveer een halve petabyte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar zijn toch allergie medicijnen voor? (a)
Cryofiel
12 jaar geleden
Als jouw logée allergisch is voor katten, zal ze flink last krijgen. Ook als je vorige week je kat al tijdelijk naar Frankrijk had gebracht. De kattenharen en huidschilfers die de allergie veroorzaken, zitten namelijk overal. In je beddengoed, in jouw kleren, in je vloerbedekking - overal.

Het beste antwoord

wees gerust, katten zijn zo eigenwijs als wat.

als ze gewend zijn bij je te liggen leer je dit niet af in 1 nachtje. sterker nog, de kat zal je heeeeeel veel herinneren aan de vaste gewoonte om bij je te liggen.

misschien snapt de kat niet dat het nu niet kan, maar als de loge weer vertrokken is zal de kat weer met plezier en voldoening bij je kruipen. je hoeft niet bang te zijn dat ie gelijk genezen is en niet meer bij je wil liggen (welke kat is geen luilak en ligt niet graag op bed?)

overigens lijkt het mij persoonlijk verstandiger om de loge een logeerbed toe te wijzen die vrij is van kattenharen en andere stofjes die allergie kunnen opwekken.

het bed verschonen, goed stoffen, zuigen en luchten kan ook helpen. sporen van een kat zijn moeilijk te verwijderen als de kat in huis is overigens.
veel zweeft er in de lucht, ook al laat je de kat niet op bed, waarschijnlijk kan je een allergische reactie niet 100% voorkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankje, jouw antwoord bleek uiteindelijk ook zijn reactie!

Andere antwoorden (9)

Die kat zal gewoon stuiterblij zijn wanneer hij weer op je kamer mag hoor! Daar zou ik me niet druk over maken.

Mijn katten waren ook wel eens boos, omdat ik een nacht wegbleef, of zelfs een week op vakantie ging, of omdat ik een persoon aandacht gaf ipv hen. Dan konden ze 1 à 2 dagen nukkig doen, maar daarna was ik 't weer helemaal hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou, de oude van ons was behoorlijk op dr teentjes getrapt na 3 weekjes vakantie van ons! w weken wou ze niks van ons weten! Maar uiteindelijk.....ja vergevingsgezind gelukkig!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3 weken is ook wel wat langer dan die ene week van mij, dan duurt het ook wel wat langer ja. Later nam ik ze gewoon lekker mee op vakantie, toen had ik 't helemaal gemaakt ;)
Waarschijnlijk stoot ie je niet af hoor ;-). Leg `t aan m uit, dat je kat heel even wegmoet, maar na twee nachtjes weer gezellig bij je mag slapen, ze snappen het wel. En je kat moet ook niet helemaal afhankelijk zijn, dat is niet goed. Stel je wilt op vakantie, er gebeurd iets snachts waardoor je weg moet etc. Gewoon even ergens anders laten slapen dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zijn reaktie zal zijn dat hij blijft proberen in je kamer te komen omdat hij dat gewend is. Krabben aan de deur en miauwen. Hij begrijpt niet waarom het nu niet mag. Ik weet dit uit ervaring; ik heb zelf een poes die erg aan mij (en ik aan haar) gehecht is. Ze is altijd bij mij in de buurt, dag en nacht. Kan de logé niet op een andere kamer slapen? Dan is het probleem opgelost.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is een goede vriendin van mij en we hebben geen andere (logeer)kamers :(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt helemaal,als je kat gewend is om bij je te slapen en hij/zij mag dan ineens de slaapkamer niet in dan gaan ze miauwen voor de deur en krabben aan je deur en dit kunnen ze lang volhouden.
Het wordt zo wie zo moeilijk voor je logee want kattenharen en huidschilfertjes krijg je niet weg in een paar dagen. Wat ik doe wanneer er mensen met allergie komen is mijn drie katten verplaatsen naar een andere kamer of naar buiten, vinden ze inderdaad niet leuk maar heeft puur te maken met gewoonte denk ik. Ik zet zo veel mogelijk ramen open en ga vooral niet (!!!) stofzuigen. Jouw kat komt echt wel weer terug op jouw bed, hij zal best even mauwen maar zoekt straks een zacht plekje ergens anders waar hij gewoon gaat slapen. Mocht je logee in jouw bed komen liggen zou ik wel het beddengoed wassen en de dekbedden luchten anders zal hij/zij zeer beroerd slapen vrees ik! Succes en maak je geen zorgen, hij zal zijn mandje gaan opzoeken en je morgen weer liefdevol kopjes geven!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je geeft blijkbaar erg veel om je kat. Ik zou je geen zorgen maken. Zodra hij weer bij je mag slapen zal hij het doen. Projecteer menselijke emoties niet op je kat. Die is snel genoeg weer blij dat hij van jou warmte kan genieten. Je kat zal echt niet de keuze maken niet bij je te slapen omdat je hem gekwetst hebt. Sterker nog, als mensen die reactie vertonen dan willen ze graag weer bij je slapen maar wel eerst excuses voor het buitensluiten. Daar zal je kat heus niet om vragen. Maak je niet druk, 't komt goed!

Oja, en zijn reactie zal waarschijnlijk zeuren zijn want door zeurenkrijgen je iets voor elkaar. (vanuit de kat geredeneerd dan)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien wil je kat niet eens in bed wanneer er iemand anders inligt...
En je kan je logee gewoon antihistamine laten innemen.
Dat helpt goed tegen allergieen
Reactine of allerfre. Te halen bij de drogist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar bij echt zware allergie helpt het maar een heeeeeeeeel klein beetje...
Iemand met een dieren allergie kan daar pilletjes tegen nemen. Er zijn diverse middelen beschikbaar, zowel regulier als homeopathisch die je met en zonder recept kan krijgen.
Een vriend van ons neemt altijd een pilletje voor hij hier heen komt, helpen perfect!
Zijn soort gelijk medicijnen als tegen hooikoorts.
Kun je gewoon de kat mee naar bed nemen en is het probleem opgelost.

Ik heb een kat gehad die ook altijd op bed bij mij sliep en mijn vriend wilde dat niet meer toen de tijd, we hebben alles geprobeerd om haar rustig te krijgen, ze krabde de hele nacht aan de deur en mauwde er flink op los. Aluminiumfolie voor de deur, maar niets hield haar tegen.
Maar de aanhouder wint en dat was zij, hahaha
Vond het zo zielig en vriend wilde eindelijkeens nacht rust.

Hij zal zeker verontwaardigd zijn, maar de volgende keer zeker weer op bed komen liggen,
Zijnreactie zal zijn, dat jullie misschien geen oog dicht zullen doen door het geklaag zang van de kat.
Maar misschien heel verassend nergens geen last van hebben.
Je merkt het vanzelf als je het uitprobeerd!

Toegevoegd na 25 seconden:
Probeer het vanavond al even uit!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien geen direct antwoord op je vraag maar ik heb zelf 2 katten en als mensen met een allergie bij mij op visite komen mogen ze buiten blijven en stof en zuig ik het huis heel erg goed maar de kattenharen of iets waar ze allergisch voor zijn blijft in huis hangen hun allergie speelt dan evengoed op.
Dus ook als je kat die nacht niet bij je zal liggen zal je logee last hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou die van mij worden bloedchagrijnig en gaan gezellig voor de slaapkamerdeur zitten miauwen. Uiteindelijk geven ze het wel op en verdwijnen zwaar beledigd naar beneden. Maar zodra ik de volgende ochtend de slaapkamerdeur open doe, wordt er vanaf de overloop een sprintje getrokken en op mijn bed gesprongen: goede morgen, daar zijn we weer: gezellig hé :-) Gewoon weigeren hoor: die beesten nemen een loopje met je, die lachen je uit. De eerste de beste keer dat jij je slaapkamerdeur weer open laat staan, liggen ze weer op bed, zeker weten!