samenwonen, nieuwe inrichting en nu vernielen mijn katten de bank en stoelen HELP!!!

wat kan ik hier aan doen?

bij mijn oude bank gebeurde het minder en bij de stoelen helemaal niet.

alleen de jongste kat pakt de krabpaal.
de oudste van het stel kijkt je tevoren ook echt aan alsof ie zeggen wil: en wat ga je er aan doe?!

ik wil liever geen hoezen over mijn stoelen.
de keep away spray werkt maar half half en krabpalen en matjes heb ik dus al.
en ze komen gewoon buiten waar ze zich ook uit kunnen leven.....

Toegevoegd na 1 week:
Ps: ik ben niet van huis veranderd en ze vinden mijn vriend erg lief

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Antwoorden (8)

Wat je kan proberen is de plekken waar ze slopen in sprayen met azijn, daar hebben ze echt een hekel aan, en houd de plantenspuit in de aanslag en dan niet op sproei stand maar een straaltje.. Als je dat consequent blijft doen heb je kans dat het ophoud. Bij mij in elk geval wel.. Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt katten iets afleren te doen door met een plantenspuit dak kat te spuiten zodra hij begint te krabben!

Toegevoegd na 2 minuten:
Ook gaat net als bij varkens op geef ze wat te doen, zoals voldoende speeltjes en een krab matje waar het wel kan (krabpaal is minder omdat dit veel weg heeft van de bank.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Katten de deur uit. Of je partner de deur uit. Dit gaat natuurlijk niet werken en gaat vroeg of laat fout. Maak rap je keuze voor het te laat is!

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hmmmm, misschien had ik even moeten melden dat dit geen opties zijn ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
...Hufterproof meubilair kopen dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is toch niet de schuld van je partner dat je nieuwe meubels zo aantrekkelijk zijn?
ook als je je partner de deur uitdoet blijven ze aan je nieuwe meubels krabben
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmmm. Jij de deur uit dan?
spray wat feliway op de krabplekken, of haal een wattenschijfje over de wangen van je kat (van mondhoek naar achteren), en wrijf dat over de krabplaatsen op de bank en stoelen.
herhaal dit regelmatig.
het idee er achter is dat de plek al zodanig vertrouwd ruikt, dat hij niet meer gemarkeerd hoeft te worden.

kijk verder eens naar de plek van de krabpalen.
staan ze bij doorgangen/ uitgangen?
de plaats kan bepalend zijn of de kat ze gebruikt ja of nee.
een plank bij de buitendeur zal intensiever gebruikt worden dan een midden in de kamer.

straf je kat niet, maar pak hem op als hij krabt op ongewenste plekken, en zet hem neer waar hij wel mag krabben.
succes!
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
van wie is die min het is een goed antwoord hoor!!!van mij een plus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van mij niet, ik vind dit een goed advies. Eventueel even met de pootjes over de krabpaal halen, dat maakt de zaak nog wat duidelijker. Hielp bij mijn krabbertje prima.
Ivana
12 jaar geleden
+(dikke plus) Die minnetjes stuffen we uit. Zeker van een of andere onbenul!
Rieneke1
12 jaar geleden
dank allemaal!
sommige minnen begrijp ik ook niet, maar het zal me aan de reet roesten :)
Hoi Ostraat,

Dit is een hele moeilijke vraag.
Ik herken het nog heel goed, toen we in 1997 twee katten handen en twee nieuwe banken. De ene kat was braaf en liet de banken met rust, de ander (het 'dochtertje' van de oudere kat) niet.

Mijn ouders probeerden dit af te leren door meteen op het moment dat het gebeurde op luide toon te zeggen 'NAAMKAT NEE!!!'. Dit leek ze heel erg te begrijpen.

Echter de krassen in de bank bleven toenemen. Op een gegeven moment waren wij met het hele gezin weggeweest en liepen we vanaf de auto terug naar huis. Vanaf het raam konden we zie dat ze (7 jaar) aan de bank zat te krabben. Ineens spitste ze haar oren (ze had in de gaten dat wij er aan kwamen) en ging ze als de wiedeweer op het kleed liggen. Tja, ze snapte dus wel degelijk waar ze mee bezig was.

Als u niet aan de hoezen wilt dan zou u:
1) Toch kunnen proberen door gelijk te reageren als uw kat weer bezig is.
2) Toch gaan voor een wat goedkoper bankstel, waarbij krassen niet zo zichtbaar zijn (vooral geen leer)
3) de nageltjes van uw kat kunnen laten knippen:
'Wat tot nu toe redelijk helpt is toch elk half jaar zijn nagels laten knippen. Bij de dierenarts, kost bij ons 18 euro. Niet dat hij het daarmee afleert, maar de bank raakt in elk geval niet beschadigd.'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gek genoeg moeten de katten wennen aan de nieuwe inrichting! Met krabben geven ze hun luchtje af, net als aan een krappaal trouwens..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan ook een teken van stress zijn, wat ik jouw verhaal best een logische verklaring kan zijn. (Een nieuwe omgeving).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alles wat nieuw is, willen katten graag inwijden. Ze gaan niet voor niets altijd pontificaal op elke plastic tas zitten die je mee naar huis brengt ;)

Het enige wat (volgen mij) helpt, is je kat heel consequent in zijn nekvel pakken, weg zetten en "nee" zeggen, elke keer als hij iets bij jouw meubels doet wat je niet wil.

En wat vooral ook belangrijk is: je meubels op dezelfde plek laten staan. Elke verandering zien katten weer als een nieuwe aanleiding om even goed op ontdekkingsreis uit te gaan.