Mijn kat heeft bruine schilfers over haar staart en ze heeft last van roos maar die zijn wit van kleur, wat kan ik hieraan doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (5)

Veel kammen om de schilfers er uit te krijgen en in het vervolg te voorkomen. Eventueel wassen als het hardnekkig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
die lichtgekleurde roosjes zie je vaker; je kat heeft dan last van een wat droge huid.
haal visolicapsules bij het kruidvat, en geef haar iedere dag de inhoud van 1 capsule over haar voer.
zowel huid als vacht zullen hier van opknappen.

de bruine schilfers kan ik niet goed plaatsen.
zouden het afgevallen korstjes van kleine roofjes kunnen zijn?
dat zou kunnen duiden op een vlooienallergie.
zeker als je kat buiten komt, is het van belang om tijdig en consequent te ontvlooien.

Toegevoegd na 1 minuut:
hm...visoliEcapsules dus, sorry.
Rieneke1
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
zalmolie is ook visolie, dus prima.
Voor de zekerheid laten testen... de huidschilfers kunnen ook mijten zijn. Als het echte huidschilfers zijn dan kan dat komen door een droge huid maar ook als reactie op voeding. Ook ik kan me de bruine schilfers zo niet plaatsen... dus daarom, even laten nakijken bij de DA.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan ook een voedingsprobleem zijn. Met name een voeder met veel granen erin wil nog wel eens schilfers veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan een vorm van allergie zijn, voedsel allergie of een vlooien allergie. Op vlooien kun je controleren met een kammetje of door kleine zwarte korreltjes in de vacht (meestal boven de staart), dit zijn poepjes van vlooien.
Dan kan het ook nog een schimmel infectie of huidmijt zijn.
Je kunt het beste even naar de dierenarts gaan om het na te laten kijken.