Aquarium vissen ziek, enig idee wat het is?

Inmiddels langs 2 dieren winkels geweest het water is perfect, medicatie tegen stip, en tegen andere ziektes erin gehad. Niks helpt! Wat mankeerd er? Iemand enig idee en wat we er aan kunnen doen?

Toegevoegd na 1 dag:
We zijn er nu bijna 4 maanden mee bezig. Het water is al een keer compleet ververst (laatste redmiddel). Er heeft al een zware antibioticakuur in het water gezeten. We hebben een tijdje het aquarium op brakwater gezet. Filter vernieuwen. En nog sterft de ene na de andere vis....

Het aquarium heeft een jaar lang super gedraaid, veel jongen van zowel levendbarende als uit eitjes gekregen. Van de een op de andere dag gingen er achter elkaar vissen dood. De een helemaal wit, de ander zwemt vrolijk rond en kronkelt even en is direct dood. De garnalen zijn vrolijk en ik denk dat er inmiddels een stuk of 100/150 inzitten.

We denken er echt over om het aquarium leeg te laten lopen en te stoppen met de hobby, want we hebben alle vissenforums, dierenwinkels en mensen met kennis gevraagd maar niemand biedt soelaas.

Hier geen oplossing is einde hobby...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (4)

ik heb zelf een zee aquarium. momenteel met een zieke vis ook deze heeft een parasiet.

maar ik heb dit nog nooit gezien het is zeker geen witte stip. het zou een parasiet kunnen zijn.
reageert de vis nergens op dan is het een parasiet. lijkt hij blind gaatjes in zijn koppie. en verliest hij kleur?
meteen verwijderen en een humane dood geven, (goeie klap op aanrecht of met een scherp mes koppie er af snijden. waneer de vis dood gaat in je bak zoekt de parasiet namelijk meteen een nieuwe gastheer, de meeste parasieten kunnen maar 2 uur zonder gastheer overleven. waneer dit gebuurt heb je kans dat je andere visjes er ook aan zullen sterven.

succes

uit de fotos kan ik vrij weinig zien. ze zijn niet zo scherp.
succes er mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer eens een handje keukenzout zonde jodium!! Hoe vaker er medicijnen in gaan hoe zwakker de vis. Actiefkool in het filter is ook een goede zaak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is nu de echte aquariumsport. Je creëert een onderwaterwereld maar alles moet wel in balans zijn, anders gaat het fout. Veel mensen geven het dan op.
Jammer, want overal is een oplossing voor te vinden. Dat kost alleen wat meer moeite dan het aquarium leeg te halen en op zolder of op marktplaats te zetten.

Je hebt de verantwoording op je genomen om voor vissen en planten te zorgen. Ga daar dan ook voor en leer van mogelijke fouten, zodat je in de toekomst wel altijd kunt genieten van een fraai aquarium.

Ik ken je aquarium niet en het is op afstand moeilijk te beoordelen wat er fout is gegaan. Indien je in de buurt zou wonen zou ik best eens langs willen komen om je te helpen.

Probleem met dierenwinkels is: zij moeten verkopen!
Al het advies dat zij jou zullen geven is daarop gericht.

Blijf je niet bezig houden met symtoombestrijding, maar ga terug naar de basis. Vang je vissen, zet ze apart en laat ze zwemmen in water met ruime toevoeging van Easylife. Daar knappen ze echt van op. Water wel beluchten.

Ondertussen haal jij je aquarium helemaal leeg, maakt het schoon en start het opnieuw op. Na een week of twee ga je voorzichtigaan in fasen, je vissen opnieuw in je aquarium zetten.

Ga nooit aan de slag met antibiotica kuren/ anti algkuren en dat soort dingen. Je helpt het biologisch evenwicht er mee om zeep. Kies altijd voor natuurlijke oplossingen.

Zomaar even je aquarium op brakwater zetten, zoals je schreef, is voor veel vissen niet de oplossing. Veel vissen kunnen al dat zout niet verdragen en leggen het loodje.

Er kunnen onnoemelijk veel dingen fout gegaan zijn, maar zoals gezegd; ik ken je aquarium niet en kan dat dus op afstand moeilijk bepalen.

Maar geef niet op, en ga er voor.
Het is een fantastisch hobby.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Staat hier misschien iets tussen waar je iets aan hebt?
Wellicht kan je ook de hulp in schakelen van een forum als aquaforum.nl? Hier zitten echte kenners die je misschien kunnen helpen.