mag je een ziekte verbergen bij de verkoop van een paard?

mijn 2 verzorgshetlanders staan op het punt om verkocht te worden.
hierbij heeft de eigenaresse een advertentie op marktplaats gezet.
Nu weet ik dat er 1 Hartruis heeft, maar dat is nu niets van te merken. En dat beide (3 jarige) nooit naar de hoefsmid zijn gegaan en ik geloof ook niet voor alles goed ingeënt.
Moet dit per se in de advertentie staan, of kan dit ook pas verteld worden als de geïnteresseerde komen kijken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Dit is waarom je dus bij de aanschaf van een paard hem altijd na moet laten kijken door een eigen veearts...

Want dit soort oneerlijke praktijken hou je niet tegen. Ook al zou je het verbieden, hoe voorkom je dat bij verkoop de verkoper niks verzwijgt? Zeker bij iets waar niks van te merken is. Hoe controleer je dat iedereen zich aan de regels houdt? Helaas wordt er wel veel meer verzwegen door paardenverkopers, zoals chronische peesblessures, stalondeugden, lichte vormen van ataxie. Natuurlijk mag dat niet, zou het netjes gezegd moeten. Maar het gebeurt regelmatig.

Echter las ik in 1 van je reacties dat de pony's nu gedeeltelijk op stenen en gedeeltelijk op gras lopen? Dan is het niet altijd nodig om ze te bekappen. In de natuurlijke omgeving van het paard komt er ook geen hoefsmid langs. Als er genoeg afwisselende grond is slijten de hoeven op een natuurlijke manier. Staat soms wat minder netjes, en slijt niet overal even hard maar het paard zal er over het algemeen geen last van hebben. Dit is dus zo op het eerste gezicht geen reden om ze niet te verkopen/kopen want ze kunnen indien nodig, als het niet genoeg slijt doordat de bodem niet gevarieerd genoeg is, nu ook nog bekapt. Dan ga ik er natuurlijk wel van uit dat ze nog geen nare dingen als ingegroeide straal en zo hebben opgelopen. Inenten is alleen verplicht als er kans bestaat dat ze in contact komen met paarden van buiten af.

Het enige wat de koper zou kunnen doen is bezwaar maken met als gevolg dat de shetten terug moeten naar de verkoper en de koper zijn geld terug krijgt. Maar als de situatie is zoals jij beschrijft, met slecht weiland en een eigenaresse die ze liever kwijt dan rijk is, dan lijkt het mij beter voor de shetten verkocht worden en een beter tehuis krijgen. Dat is voor jou als verzorgster natuurlijk jammer, maar als je echt van ze houdt, gun je ze het beste en zoals jij het beschrijft hebben ze dat nu niet. En misschien gaan ze niet al te ver weg en mag je van de nieuwe eigenaar nog eens langs komen? De meeste paardeneigenaars doen daar helemaal niet moeilijk over, die snappen heel goed dat jij ook gehecht bent aan de pony's.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O ja, er is bij de Rijdende Rechter (tv programma) ooit een aflevering geweest over zo'n soort zaak. De koper beweerde achteraf dat het paard niet gezond was en een klophengst zou zijn, terwijl dat niet gemeld was, en de verkoper bleef beweren dat het paard 100% gezond was op het moment van verkoop. Ga naar www.uitzendinggemist.nl (kies even de oude site, nieuwe heeft nog geen archief!), zoek op rijdende rechter en kijk dan de aflevering van 16-11-2010 terug. (Het is trouwens te erg hoe die twee ruziemakende kemphanen over dat arme beest praten! Alsof het een dure sportauto is die een deuk heeft, in plaats van een levend wezen. Maar ook dat wordt aan het eind opgelost, dus je kunt rustig kijken ;-))

Andere antwoorden (10)

ik vind het niet helemaal eerlijk van de eigenaresse dat ze haar paardjes op deze manier verkoopt. het mag dan volgens mij ook niet. maar weet verder niet wat je hier aan kan doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niks moet maar het is wel zo netjes om het te vermelden straks komen ze uit het uiterste uithoekje van het land helemaal voor niks reizen voor een ziek paard. Hoe zou jij je voelen als je dat geflikt werd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het hoeft niet per se. je moet zelf bepalen of je het erbij zet, en vooral op marktplaats. maar het is zeker wel zo netjes...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is wel zo eerlijk en netjes om het eerlijk te vertellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet verplicht om de ziektes van de paarden te vertellen. Zelf zal ik dat wel doen als mijn paard een ziekte had en ik hem zal verkopen. Meeste mensen vertellen niet de ziektes van zijn/haar paard. Als je een paard gaat kopen moet je dan wel goed opletten, maar nu gaat het om verzorgpony's. Ja je mag de ziekte van je shetlander wel vertellen als de geïnteresseerde gaat kijken. Als je maar gewoon eerlijk bent vind ik!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is geen nette manier van zaken doen, als het er niet bij vermeld wordt.
Het zijn verborgen gebreken en de eventuele koper kan de koop ongedaan laten verklaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon vertellen inderdaad, voor de paarden en de kopers beter.
Ik zal als ik een pard moest verkopen wel melden dat mijn paard ziek is. Anders is het geen eerlijke verkoop, eigenlijk lieg je
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk dat als er al mensen komen kijken zullen ze ten eerste al zien dat de hoefsmid nooit is geweest dat is al het eerste wat dan opvalt.Dat ze nog nooit ingeent zijn zal ook opvallen als ze om de boekje vragen en die is er niet nog een teken dat het niet goed zit,en als de mensen verstandig zijn laten ze hem/haar keuren en dan komt de hartruis wel naar voren en gaat de koop niet door.Hoe zien ze er verder uit ok zo niet ook weer een teken dat het niet goed zit.Ik hoop dat je hier wat aan hebt en als ze niet verkocht worden vraag dan een over de hoefsmid wat jij hebt last van lange nagels dus zij ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De eerste indruk is het belangrijkste voor de koper.Maar wat als ze niet verkocht worden zou ook nog kunnen.Weet pony rijden is geweldig maar ze moeten wel zo nu en dan een wormkeur en naar de hoefsmid ed dus weet niet hoe de relatie is met de eigenaren maar zou het proberen te vragen vraag desnoods moet een pony niet zo nu en dan naar de hoefsmid ed Sterkte ik hoop dat ze blijven voor je en anders misschien een beter plekje.
Het is van groot belang dat de nieuwe koper weet van de hartruis en evt andere kwalen. Dat het niet in de advertentie staat is op zich geen probleem. Als het maar aan de verkoper wordt verteld voordat hij over een eventuele koop besluit.

Als de koper er later achterkomt kan hij de koop namelijk vernietigen o.g.v. dwaling. De verkoper mag geen belangrijke informatie achterhouden of de koper misleiden.

Bovenstaande is de juridische kant. Het is met het oog op dierenwelzijn is het van belang dat de nieuwe eigenaar alles weet over de gezondheid van de pony's. Zo kan hij de pony met hartruis bijv. extra in de gaten houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik vermoed dat een koper daar zelf om zal vragen
lijkt me dat je eerlijk moet zijn
wellicht is de koper zo slim om ze toch te laten testen door een dierenarts
zo te horen hoef je je niet te druk te maken
maar vertel het maar mondeling