Vraagje voor de kattenbaasjes: waar staan of hangen jullie krabpalen of krabplanken, en in welke mate wordt daar gebruik van gemaakt?

officieel moeten ze aan de randen van het territorium staan, of op veelgebruikte doorgangen.
hier wordt er veel gebruik gemaakt van krabmogelijkheden op tamelijk onlogische plaatsen.
ben benieuwd of ik uit jullie antwoorden een constante kan ontdekken.
graag gedetaileerd antwoord!

Rieneke1
12 jaar geleden
6.2K

Het beste antwoord

Wij wonen voor 4 jaar in een mooi huurhuis, en omdat ik de boel graag weer heel wil opleveren, ben ik creatief geweest met krabplekken maken.
Om te zorgen dat ze aan mijn creaties gaan krabben en niet aan trapleuningen of behang, had ik bedacht om meerdere soorten te maken (had toen 3, nu 2 katten) en meerdere gelegenheden, zodat ze hun eigen plekje hebben. Een staande stronk hout (flinke stomp)zodat ze er lekker gestrekt in kunnen hangen. Een schijf hout (door een doorsnede plak, ook uit bos gesmokkeld) voor de kat die niet graag hangt, maar lekker blijft staan. En tenslotte heb ik een stok diagonaal aan de radiator geknoopt, voor de kat die niet weet wat ie wil.

De schijf hout kon meteen de deur uit, die wordt niet gebruik, de stomp wel, en op de stok aan de radiator gaan ze he-le-maal los.
Niet alleen het huis wordt gespaard, ook het meubilair laten ze met rust. Ik had nog kattenkruid klaar liggen om op het hout te smeren, maar dat was niet nodig.

Aan de stok had ik eerst nog een zeer verleidelijk "speeltouwtje" gehangen, maar dat was al snel weggekrabd/opgegeten.

Ze krabben graag aan hout en doen dit graag languit gestrekt.. En als je creatief bent en goede mogelijkheden biedt, kun je zelf bepalen waar ze aan krabben

Toegevoegd na 2 minuten:
Ze staan overigens nu in de woonkamer. Ik had ze eerst wel op meerdere plekken in huis, maar ze zijn toch het liefst in de woonkamer. en als ze eenmaal hun eigen krabplek hebben, is 1 plek prima.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
alle antwoorden zijn prima, maar ik geef jou de 10 puntjes omdat je zo creatief in de weer bent geweest :)

Andere antwoorden (13)

Wij hebben de krabpaal bewust gezet op een plek waar hij vaak komt, bij de kattenbak en zijn etensbakjes in de buurt.
Deze staan beneden in ons huis, op de gang (hal). Hij kan hier altijd bij. Hij mag 's nachts niet in de woonkamer en nooit in de slaapkamer. Maar hier kan hij altijd bij.
Er hangt een krabplank naast de deur naar het toilet. Als ik op de toilet zit te plassen, gaat hij vaak daar krabben.
Daar tegenover staan een krabpaal.

In het begin heb ik er kattenkruid op gedaan, om de aandacht te trekken. Ook heb ik hem er met zijn poten tegenaan gezet.

wat wil je nog meer weten? ;-)

Toegevoegd na 3 minuten:
Hij krabt ook veel aan de traptreden, vooral de onderste paar... Wij zijn daar niet blij mee, maar we lijken het hem niet af te kunnen leren.
Terwijl hij dus vlakbij daar kan krabben??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uh, gewoon in een hoek waar het niet in de weg staat. Kwestie van trainen dat de kat niets anders gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
over het algemeen rekken katten zich als ze geslapen hebben, ik had een krabpaal vlak naast de mand staan en deze werd ook ieder dag gebruikt, je moet kijken op welke plek ze nu het meeste zich rekt en haar nagels in zet, ik had ook op zo'n plek aan de muur een stuk ruwe vloerbedekking bevestigd. deze twee plaatsen werden altijd gebruikt en verder is ze nooit meer ergens aan gaan krabben
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn kat gebruikt de deurmat als krabpaal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die van ons ook, we hebben geen krabpaal.
Wij hadden indertijd een stuk vloerbedekking tegen de muur bevestigd, direct naast de achterdeur waar ook de voerbakjes stonden. Er werd hevig gebruik van gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb nu even geen katten maar het laatste paar dat ik had wilde absoluut niets van de krabpaal weten. Rumen krabde uitsluitend aan het behang op verschillende plaatsen in huis en Moos (zie avatar) nam de kokosmat altijd onderhanden, ehum... onderpoten dus. En ook de hardhouten bank op het terras van de buren :-( De krabpaal stond ca. 2 meter van de etensbakken, naast een plantenbak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een krabpaal op een plek staan waar een van de katten eerst graag in de buurt rondwandelde, in een hoek van de kamer. Hij werd sporadisch gebruikt, maar beide katten krabben graag aan de stam van een es in de tuin (vlakbij de deur naar het achterpad), en de kat die eerst weleens aan de krabpaal krabde, gebruikt nu binnen het allerliefst de kokosmat in de gang.
De kat vroeger bij m'n ouders krabde het liefst aan het jutebehang, pal naast de huiskamerdeur, tot verdriet van mijn moeder ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij hadden er 1 in de hoek van de hal staan, maar de hond heeft die kapot gemaakt :S
Nu gebruiken ze een oude rozenboog in de hoek van de tuin.

Toegevoegd na 43 seconden:
Ook zijn er bij elke deur deurmatten die ze kunnen gebruiken.
12 jaar geleden
Heb hier, met 7 katten, meerdere krabpalen staan. Op plekjes in de kamer waar ze mij niet in de weg staan. Ze worden over het algemeen best wel goed gebruikt. Al zijn er nog steeds katten die het op de bekleding van de stoel proberen.
Ik ben er wel achter dat ik ze zo nu en dan ergens anders moet zetten, dan vliegt iedereen er opeens weer op af. Alsof het aantrekkelijk is omdat het nieuw lijkt. Als het leuke er weer af is verschuif ik ze weer en dan vind iedereen ze weer prachtig.
Aponi
12 jaar geleden
onze poes is gek op een stuk vilt-board wat je onder laminaat legt, 60x60cm. dat ligt achter de deur
de kater heeft al jaren een krabplankje, dat het liefst midden in de woonkamer moet liggen op de plek waar hij (en de kat) het meest in de weg liggen als je er door moet.
verder inderdaad het behang naast de wc-deur, de onderste traptreden, en sinds we tapijt hebben in de slaapkamer gebruikt de kater de hele vloer als krabpaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij hebben vier katten, dus ook meerdere krabpalen. Beneden hebben we er twee staan, een grote, en een ton. Hier wordt echt maximaal gebruik van gemaakt. Er zijn twaalf plekken waar ze kunnen liggen, en zijn daar altijd te vinden. Dit staat in de hoek van de woonkamer, niet in de buurt van de kattenbak.

Boven hebben we een katten kamer met een grote krabpaal, met hierin ook een kattenbak.

Al met al, ze maken er buitengewoon gebruik van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf geloof ik niet zo in territorium gedoe... Mijn katten hebben nooit ruzie onderling dus in dat opzicht geloven hun er waarschijnlijk ook niet in =)

Ik heb een kleine krabpaal in de woonkamer, die word nooit gebruikt. Ik heb een grote krabpaal in mijn kantoor, daar word veel op gespeeld en gestoeid maar nauwelijk aan gekrabt. Ik heb in de hal (continu doorloop) een krabplank aan de muur hangen, daar word aan gekrabt dat het een lieve lust is. Verder vind 1 het bankstel en de eetkamerstoelen de meest geschikte plek om de nageltjes te scherpen en vind de krabgelegenheden maar onzin.

de woonkamer, hal, keuken en kantoor hebben geen deuren meer en de katten kunnen dus vrij lopen daar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn kat krabde eerst aan het behang. Dus daar heb ik een krabplankje neergelegd. Ik heb haar pootjes ertegenaan gewreven en haar daarna meteen geaaid. Ze ging toen enthousiast eraan krabben. In kamer staat bij het raam een krabpaal, vlak bij haar mand waar ze trouwens nooit in slaapt. Die paal gebruikt ze ook vaak.
Boven krabt ze op drie plaatsen aan het behang, dus ik hier ook een krabpaal neergezet. Daarna krabde ze niet meer aan het behang.
De deurmat in de gang wordt ook vaak bekrabd.
En dan nog krabt ze nog wel eens aan een stoel of aan mijn armen en benen. Ach je houdt van zo'n dier, hè.