Hoe straf je een kat die niet reageert op woorden en het natspuiten, tik op de neus of kont werkt ook niet. hij knaagt alles kapot. HELP!!

Mijn kitten van 9 maanden is heel eigenwijs en reageert nergens op. als je er wat van zegt of probeert hem te corrigeren gaat hij gewoon door. 's avonds nemen wij altijd de tijd om minimaal een uur met hem te spelen. hij heeft een krabpaal en speelgoed maar hij doet daar bijna niks mee. kan iemand mij een tip geven hoe ik het voorkom dat hij overal aan gaat bijten? ik ben ten einde raad.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gaat de kat naar buiten????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee de kat kan hier niet naar buiten. ze zeiden bij het asiel dat dit geen buiten kat was. hij is bij een ander gezin zindelijk gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerst bij een gezin zindelijk gemaakt en toen naar het asiel? Hij is niet afgestaan omdat het een 'probleemkat' zou zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
juliaan: nee, dat moet niet per se hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is helemaal geen probleemkat, het is gewoon verveling! Het is een kitten, die heeft heel veel aandacht nodig! De beste tip is nog een kitten, een kat alleen verveelt zich! Wij hebben drie kittens van 7 maanden, ze spelen met elkaar, wassen elkaar en leren van elkaar. En met het hele stel spelen we zo vaak mogelijk, die van ons zijn met een half jaar naar buiten gegaan, omdat ze het eerste half jaar binnen zaten gaan ze nooit ver weg maar spelen met elkaar in de tuin. Wanneer wij er niet zijn hebben ze elkaar om te spelen en er gaat niets kapot! Een tik heeft geen zin natuurlijk, die van ons reageren op NEE..wanneer ze dan stoppen met bijv.stoeien met mijn tenen, aai ik ze uitvoerig, maar een tik zou ik zo'n beestje nooit geven! Nogmaals, het is verveling en een tikkeltje stress..neem nog een kat of speel al de tijd dat ie niet slaapt!!!! Heel veel succes

Antwoorden (7)

Katten reageren vaak beter als je hem iets vriendelijk vraagt, ipv dat je hem commandeert of straft.

Toegevoegd na 4 minuten:
Een kattengeurtje op de krabpaal kan ook helpen. Als hij ergens anders aan het krabben is, kan je die krabpaal even pakken en bij hem gaan staan om te vragen of hij misschien niet op de paal wilt krabbel. Blijf vriendelijk en blijf wachten. Niet non-verbale 'hints' geven.
De kat reageert puur op je voorkomen en uitstraling.

Als hij weggaat en daarmee ook stopt met krabben, dan kan je de krabpaal terugzetten en tegen hem zeggen dat hij daar staat.

Toegevoegd na 9 uur:
Meegekregen van een ex welke in mijn ogen een echte kattenfluisteraar is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat helpt bij hem niet dan doet hij of hij doof is. dan kijkt ie een keer en zie je hem denken ik doe het lekker toch.. en dat is het probleem hij doet nergens op uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
even kijken waar ik zo'n geurtje kan vinden. werkt dat ook bij stoelpoten bijten en kabels en hoeken van muren knagen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
uuuuuuuuh praten tegen een kat heeft nooit gemerkt want katten kunnen je nie verstaan net als bij honden je kunt ze alleen leren op een bepaald geluid te reageren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb nog nooit een kat iets vriendelijk gevraagd. Misschien moet ik het ook eens proberen.
"Sorry poes, maar ik vind het niet goed als je aan de bank krabt. Zou je dat in het vervolg aan de krabpaal willen doen?"
Kijken of het werkt :)
Straffen werkt vaak niet goed, zoals je zelf al merkt.
Consequent de kat weghalen bij dingen waar hij op knaagt en hem op dat moment een tijdje negeren kan misschien werken.
Een tik helpt nooit bij katten, hooguit worden ze daar bang of gestresst van en gaan ze nog nerveuzer doen.

Kan het zijn dat ie zich overdag verveelt? Mijn ene kat is een actief type, die wil 's avonds graag spelen maar overdag is ze veel buiten. Als het regent blijft ze meer binnen en dan merk ik ook dat ze drukker wordt - dus dan spelen we even. Speelgoed vindt ze niet interessant, wat ze wel erg leuk vindt is in en op dozen zitten (dus regelmatig een nieuwe lege doos in de kamer om te ontdekken). En haar broertje pesten vindt ze geweldig, maar hij kan dat niet zo waarderen ;-) (Misschien is een kat erbij een optie?)

Als de tip met de spray (te koop bij de dierenarts) niet werkt, kun je ook nog een kattenpsycholoog inschakelen, zie bijvoorbeeld hier: http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTERDAM/article/detail/31962/2008/09/12/Kattenpsycholoog-uitweg-voor-probleemkat.dhtml
Er zijn er meer, maar uit dat artikel kun je halen wat zo iemand doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
speeltjes uit de winkel vinden katten niet vaak leuk maar als je zelf een beetje creatief bent lukt het wel bijvoorbeeld snoepjes verstoppen in een doos met oude kranten oja ik heb nog wel een leuk speeltje uit de winkel het is een balletje dat je kan vullen met snoep als de kat de bal rolt komt er soms een snoepje uit als hij het eenmaal door heeft vind hij het vast leuk bij mijn kat ook zo doe het gewoon een keer voor en hij snapt het
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hippo heeft een uitstekend antwoord neergezet.
maar eerst even langs de dierenarts.
mogelijk is hij zo knagerig door pijn aan z'n bekje?
ook jonge katten kunnen gebitsproblemen hebben.
is hij al gecastreerd?
na castratie worden ze vaak (helaas niet altijd) wat rustiger.

verder wil ik benadrukken, dat je met het uitdelen van tikken alleen een agressieve en/of bange kat kweekt, die jou terecht niet vertrouwt.
Rieneke1
12 jaar geleden
wat van voorbijgaande aard is, moet geen blijvende zorg baren.

Sluit eerst iets van medische aard uit!
Je katje is net als kleine kindertjes zijn grenzen aan het uittesten en negatieve aandacht is ook aandacht.
Probeer je katje eens helemaal te negeren door haar bv zonder iets te zeggen even apart zet. Slaan is nooit een optie, dan is de kans waarschijnlijk groot dat ze juist gaat bijten op je handen. Het is waarschijnlijk de moeilijkste tip, want negeren vergt erg veel van je geduld.

En wat betreft de kattekrabpaal, daar kun je gedroogd kattekruid op doen, dan gaat je kate zeker weten de paal erg interessant vinden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de praktijk worden gedragsadviezen blijkbaar gegeven door Jan en Alleman. Deze onprofessionele adviezen hebben vaak een averechtse uitwerking. Zo kan het straffen van agressieve katten en kittens alleen maar tot nog grotere problemen leiden. En helaas komt dit in de praktijk dagelijks voor…..Waarna dan contact wordt opgenomen met het Kattengedragsadviesbureau om de problemen op te lossen.
Het toedienen van wat in onze ogen een straf is, maar niet in de ogen van de kat, kan natuurlijk nooit een straf zijn! Straf is vaak de eerste reactie van de eigenaar, die bovendien voor een eigenaar verslavend werkt. Om echt te kunnen “werken” moet een straf direct de eerste keer dat de kat iets doet wat niet mag toegediend worden. Aangezien dit praktisch onhaalbaar is, omdat het niet altijd gezien wordt of de eigenaar er niet altijd bij is, is dit al niet mogelijk. Straf naderhand geven is nog zinlozer.
Als men wil straffen, terwijl de kat al een beloning te pakken heeft, dan heeft straffen al helemaal geen zin. Boos worden op een kat, die de vla uit de bakjes op het aanrecht likt, is wederom nutteloos. De kat heeft immers al een fikse beloning gehad! Een kat zal om de heerlijkheid te pakken te krijgen, zelfs de “straf” voor lief nemen.
Katten snappen straf niet

Toegevoegd na 1 minuut:
Met deze link kan je eventuele tips uithalen, succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tip: een prop van zilverpapier maken en daarop valeriaantinctuur (t.k. bij o.a. het Kruitvat) druppelen. Katten zijn hier dol op en de geur maakt ze rustiger. Kwestie van z'n aandacht verleggen dus. Ik krijg de indruk dat jullie kat een beetje verwend is en als hij geen aandacht krijgt gaat hij die vragen. Even niet teveel aandacht aan besteden en met die propjes zilverpapier gooien zal hem waarschijnlijk voldoende afleiden.