Wat te doen tegen algen op aquarium planten?

Het aquarium draait nu ongeveer een maand en er beginnen nu kleine donkerkleurige algenbolletjes op de bladeren. Wat is hier tegen te doen??

Toegevoegd na 4 uur:
Hier even op de reactie van ed, misschien heeft de rest er ook wat aan??

Wil je de soorten vissen weten of maakt dat niet uit??
Ik heb er 45 vissen in en 15 corydoras.
Het is een 240 liter bak, het is de dubai 120 met de originele pomp etc. hoe vaak moet ik het water verversen?? Of ik teveel voer? Ja goeie vraag ik weet het niet er liggen nooit voer resten, ook omdat de corys alles meteen opeten en de blackmollys eten alles van de bovenkant ik vraag me soms af of de midden vissen wel genoeg krijgen…??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

Dit is een van de problemen bij een nieuwe bak, het heeft te maken dat er nog geen evenwicht is tussen het aanbod van voedsel en de vraag naar voedsel door de planten.
ververs je wel het water, dus eenderde er uit en nieuw schoon water er voor terug.
Er zitten nu te veel fosfaten in je water, hierdoor ontstaan er blauwalgen die op hun beurt weer giftige stoffen kunnen produceren.
Het remt ook de planten groei af en die heb je juist nodig voor een goede gezonde bak.
Hoeveel vissen zitten er in?
En voer je niet te veel?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, te veel voeren kan ook veel problemen veroorzaken. Dat vervuild het water enorm. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wil je de soorten vissen weten of maakt dat niet uit??
Ik heb er 45 vissen in en 15 corydoras.
Het is een 240 liter bak, het is de dubai 120 met de originele pomp etc. hoe vaak moet ik het water verversen?? Of ik teveel voer? Ja goeie vraag ik weet het niet er liggen nooit voer resten, ook omdat de corys alles meteen opeten en de blackmollys eten alles van de bovenkant ik vraag me soms af of de midden vissen wel genoeg krijgen...??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Al het voer dat je de vissen geeft, komt weer als poep in het water, voor een deel groeien de waterplanten er van, voor de deel moet de filter dit oplossen, maar ook de filter raakt niet alle afvalstoffen kwijt, hierdoor raakt het water vervuilt met nitriet, nitraat en fosfaten, indien je nooit water ververst bouwen die afvalstoffen zich op en dan beginnen de blauwalgen te groeien, dat zijn de algen die nu op je planten groeien heel vaak in een gifgroene kleur.
Deze algen produceren giftige stoffen!!!
Ik zou direct een derde van het water vervangen door schoon leidingwater, over een week weer een derde en na een week nogmaals eenderde.
Mogelijk ook is je pomp/ filter te klein.
Mogelijk ook is je pomp/filter te vuil.
Ook het soort visvoer heeft hier invloed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:'( dan hebben we morgen weer heel wat te doen!!! :( bedankt (weer!!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik vind het ook wel erg veel vissen...
zeker voor een bak die nog niet in evenwicht is ik had zeker 6 weken gewacht tot de planten flink aan de groei waren voordat ik er vissen in had gedaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pokemon: ja snap ik, maar ze zitten er nou eenmaal al in en door verhuizing hadden we ook geen keus. Snap??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik vermoedde al zoiets gefeliciteerd met het nieuwe huis
en succes met de bak meestal is alg iets van de eerste weken
wij hadden het na de verhuizing ook, maar vooral draadalg , en die konden we er makkelijk uitkrijgen, en we kregen geen nieuwe terug

Andere antwoorden (5)

de tl van de aquarium eerder uit doen
Hoe langer licht hoe meer alg.
Staat je aquarium misschien in de zon?
ook daar krijg je alg van.
Koop een algen eter ook dat scheelt.
veel plezier met je aquarium

Toegevoegd na 8 uur:
voer je niet te veel?
als je de vissen voert en er valt voer op de bodem,dan doe je er te veel voer in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij hadden vroeger thuis in het aquarium slakken die de algen van de bladeren opaten.
Ook waren er een paar vissen die de bladeren en het glas schoon hielden.
De vissen hadden een speciale mondvorm waarmee ze als een soort van zuignap aan het glas of bladoppervlak konden hangen, de soortnaam weet ik helaas niet.
Wellicht kan een aquariumliefhebber je verder helpen, of googel eens wat.

Gr. Koos
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag eens na bij de aqua specialist waar je de boel hebt aangeschaft of je verhoudingen vissen water en ruimte wel kloppen. Ik heb zelf ook een aquarium en ik zou je aan hebben geraden om een algen eter aan te schaffen,maar dan alleen als je daar wel de ruimte voor hebt want anders word de alg ondanks een algen eter alleen maar erger.Misschien krijg je daar wel het advies om een ander soort planten aan te schaffen ,een soort wier ofzo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De eerste weken na het opstarten van een aquarium hebben veel planten genoeg aan de voedingsstoffen die ze met hun wortels uit de voedingsbodem kunnen opnemen.

Nu je vier weken verder bent is het hoog tijd om CO2 toe te gaan voegen. Daar gaan de planten goed van groeien. En planten moeten goed groeien om te kunnen concureren tegen de algen.

Een klein beetje algen hoort in een aquarium, maar het moet geen plaag worden. Indien je planten dus onvoldoende goed groeien, zullen ze vatbaar worden voor algen die zich aan de bladeren willen hechten.

Je dient ook een paar echte zuurstofplanten in je aquarium te hebben staan, die de afvalstoffen uit je water filteren.

Verder dient er voldoende beweging in je water te zitten.
Als je plantenmeststof aan het water toegevoegd, moet het dus wel door beweging in het water, bij alle planten terecht komen.

De truck met een aquarium is er voor te zorgen dat er een biologisch evenwicht ontstaat. Dus planten die concureren tegen algen en vooral geen overschot aan vissen.

Indien je teveel vissen hebt, vervuilen die je bak teveel en komt dat biologisch evenwicht er niet. Is een veel gemaakte fout in de aquaristiek: te veel vissen.

Hoe groter de bak, des te makkelijker dat biologisch evenwicht te realiseren is. Een groot aquarium vraagt derhalve vaak ook minder onderhoud dan een klein aquarium

Besef dat je met anti-algen producten het evenwicht ook om zeep helpt.

Bij het schoonmaken van je filter, niet de hele inhoud weggooien! Er zitten namelijk ook heel veel goede bacteriën in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bak regelmatig schoonmaken, niet te veel daglicht (vlak bij een raam) in je bak laten komen. Niet te veel voer geven, dat vervuild je bak ook heel snel. Niet te veel vissen erin. En ik neem aan dat je er een pomp en een filter in hebt zitten dus even checken of dit goed werkt