mijn vissen zijn bijna allemaal dood maar kan ik 2 waterschildpadjes in een vissen aquarium doen? het aquarium is ongeveer 30cm breed en 10cm lang!

de schildpadjes zijn ongeveer 5.5cm

Toegevoegd na 8 uur:
ik had het verkeerd het aquarium is 30cm breed 21.5cm hoog en 21.5cm lang en mijn vissen zijn niet allemaal dood hoor de mensen zeggen dat wel maar het is niet zo DUS niet ZEUREN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doe niet zo gemeen ze had gewoon een fout gemaakt het aquarium is namelijk 30 cm lang!! En 30 cm breed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
britt idd je hebt gelijk lief dat je voor mij opkomt maar ja dat doen zussen denk ik ook voor elkaar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
na je toevoeging en je nieuwe maten van je aquarium, blijft het een zeer klein bakje, ik heb zelf een geelwangschildpad die zo groot is als jouw aquarium.!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
britt1998 met jouw maten is het aquarium vierkant, dat is zeer ongebruikelijk, dus heb jij nu ook een fout gemaakt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat was idd ook een fout van mij Ed! mvg britt

Het beste antwoord

Even kort maar krachtig.

BEGIN NIET AAN WATERSCHILDPADDEN!!

Ze hebben een grote bak met filter nodig en worden erg groot en de lol is er bijna altijd erg snel af.
Maar erg weinig waterschildpadden blijven hun hele lange leven bij de oorspronkelijke eigenaar. Asiels zitten boordevol, in de Nederlandse natuur leven er helaas ook al duizenden. We hebben sinds de jaren 60 er tientallen miljoenen dood laten gaan onder erbarmelijke omstandigheden omdat ze in het begin erg leuk lijken maar net als kuikentjes al snel verhuizen moeten of ongewenst worden
Inlichtingen over deze dieren haal je vooral niet bij de verkopers, deze geven meestal een verkeerde voorlichting over leeftijd, voeding en onderkomen.

Ga liever eerst op internet rondsnuffelen, je komt er dan achter wat voor ellende er achter de waterschildpad schuilt.

Ik gebruik bewust woorden als bijna en meestal, heus, schildpaddenasiels weten dat er uitzonderingen bestaan op deze trieste regel, echter met een lantaarntje te zoeken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist!!
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor je antwoord maar dat met BEGIN NIET AAN WATERSCHILDPADDEN!! is best wel schreeuwerig maar ja wel een goed antwoord

Andere antwoorden (5)

Nee, 10 bij 30 is veel te klein. Waterschilpadjes kunnen 18 to 35 cm groot worden. Als je ze goed verzorgt, kunnen ze ook ruim 75 jaar oud worden.
Schildpadden hebben een goede verzorging nodig. En aangezien je al je vissen dood hebt laten gaan, zou ik schildpadden zeker niet aanraden.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sorry hoor maar ik heb niet expres alle vissen dood laten gaan want ze waren al 4 jaar en het waren guppies en het was niet 10 bij 30 maar 30 bij 20 bij 20.5 dus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en er leven er nog drie en een heeft vinrot dus ik ben hartstikke overstuur dus kan dat gezeur van jou er niet ook nog bijhebben!!
Vind het niet gek dat je vissen dood zijn. Dat is toch veelste klein! Wij hebben onze schildpadden in een bak van 120cm lang. Bedenk ook dat schildpadden erg vies zijn en je dus veel werk heb aan het verschonen enzo. Je moet ook een hele goede filter hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het was niet 30 bij 10 maar 30 bij 20 bij 20.5 en er leven er nog 3 dus niet zeuren
nee dat kan absoluut niet.
waterschilpadden worden flink groot, en het zijn enorme vervuilers, dis zo'n mini-bakje schiet niet op.
ook hebben ze een plateau nodig met een warmtelamp erboven, zodat ze kunnen zonnen.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Behalve een warmte lamp er boven, moet je ook het water zelf verwarmen, in dat warme water komt de ontlasting van de schildpadjes waar heel gevaarlijke bacteriën in zitten, waar je heel erg ziek van kan worden!!!!!!!
Vooral jonge kinderen!!!!!!!!
Dus nooit aan beginnen!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rieneke de bak is trouwens 30 bij 20 bij 20.5 dus en er leven er nog 3 en ed, u heeft wel gelijk en we hebben een verwarming en er zijn geen jonge kinderen in huis
Rieneke1
12 jaar geleden
lot2000, ik had twee waterschildpadden in een enorme metselspeciekuip, en dat was eigenlijk nog te klein.
Wil je het goed doen, dan heb je een bak nodig van minstens 1 m. lang ( voor de eerste paar jaar) later groter!
Er moet een goed filtersysteem in zitten, anders gaat je water stinken, er moet een verwarming in zitten om het water warm te houden, een eilandje waar een warmtelamp boven hangt en regelmatig het water verversen.
Doe je het goed, dan kost het veel stroom.
Dus dat kleine minibakje is totaal ongeschikt voor waterschildpadjes.

Toegevoegd na 9 uur:
Roodwangschildpadden in het Rana natuurpark
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ed u heeft het mischien over grotere waterschildpadjes en bij de tuin wereld zijn ze ook al klaar met groeien en ze zijn 5.5 cm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klaar met groeien?
Laat je toch niets wijs maken joh, het zijn bijna zeker geelwangschildpadden, soms zijn ook zaagruggen in de handel, maar bijna altijd geelwangen ( roodwangschildpadden mogen niet meer)
Het vrouwtje van de geelwangschildpad wordt wel 35 cm.
Ze kunnen verschrikkelijk bijten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even iets recht zetten: bijna alle in Nederland verkochte waterschildpadden behoren tot niet tropische soorten. Verwarming van het water is dan ook niet nodig, zelfs af te raden.
Kamertemperatuur, d.w.z. niet veel kouder dan 15 graden is prima.
De opwarmlamp is echter inderdaad onontbeerlijk. Verwarmd water heeft vlak boven het oppervlakte een verdampingszone die onnatuurlijke temperatuursverschillen laat meten.
Juist daar moet een zwemmende, te warme schildpad zijn adem halen, longontsteking wordt hierdoor inde hand gewerkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga er voor het gemak even van uit dat het de gewone geelwangschildpad is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
meharover, je hebt me aan het twijfelen gebracht met je reactie van het niet verwarmen van het water, dus ben ik gaan zoeken en vond dit: De watertemperatuur 's zomers is 24-25graden en 's winters 19-22graden.........................
Dus wel verwarmen, maar door het gebruik van een pomp/filter zal er geen stilstaande lucht zijn in de verdampingszone.
Zelf heb ik 14 volwassen rood en geelwangschildpadden die het uitstekend doen zomer en winter in een grote vijver.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eddijst, jammer dat je deze informatie (‘s zomers is 24-25graden en ‘s winters 19-22graden) voor waardevol aanneemt, we hebben sinds 1977 een opvang voor schildpadden, onze kennis is zelfs gebaseerd op proefschriften over de problematiek en vele jaren ervaring met de conditie van de schildpadden gerelateerd aan de verzorgingswijze tot het moment van afstand. Begrijp me niet verkeerd, vele schildpadden leven in verwarmd water en worden (werden) relatief oud (+/-) 45jaar. Maar echt, degene die je met de verwarming het grootste plezier doet is de leverancier en het energiebedrijf. Op dit moment bieden we onderdak aan ruim 120 schildpadden die overigens allemaal op een nieuw baasje wachten.
Het eerste wat we de aspirant schildpaddenhouder leren is dat vele misverstanden door de handel opzettelijk in het leven zijn geroepen, ten goede van hun portemonnee.
Wat we eveneens eisen is het binnenhalen van de schildpadden in het najaar, ondanks het feit dat de buurman drie huizen verderop al jaren de schildpad laat overwinteren in de vijver. Alweer onze ervaring en die van een onderzoeksgroep (Lisse 1984) wijst op een kans van minder dan 5% op overleving. Uren zou ik door kunnen gaan met het opnoemen van trieste ervaringen van de laatste 30 jaar over goedbedoelde verzorgingsfouten, bijna altijd door (bewust) verkeerde voorlichting van dierenspeciaalzaken. Zo ook verwarmingselementen......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
meharover, dank voor je nuttige informatie, ik ben het helemaal met je eens dat er veel tegenstrijdige informatie in de omloop is, maar dat komt denk ik ook, dat er ook zo verschillende ervaringen zijn met deze dieren.
Ik geloof je direct dat verwarmen niet noodzakelijk is, had hier zelf ook al mijn twijfels over.
In ons Rana Natuurpark vangen we schildpadden op die ,of weg zijn gelopen of de mensen zijn het zat ze goed te verzorgen, aanvankelijk verkochte we deze schildpadden weer door aan een echte liefhebben, die al een aantal schildpadden had.
Toen dat wettelijk verboden werd, zaten we ineens met een flink aantal hoofdzakelijk roodwangen.
In 1998 is het park aangelegd, waarin een aantal zeer grote vijvers liggen, met prachtige oevers om te kunnen zonnen, vol met insectenlarven, waterslakken, kikkervisjes enz.
Uitgaande van alle berichten dat ze in het openbaar water zouden kunnen overleven, hebben we er een paar roodwangen in de vijver losgelaten, die deden het uitzonderlijk goed, in het voorjaar er op waren ze al vroeg wakker ( maart) en toen hebben we besloten alle schildpadden los te laten.
In de afgelopen 10 jaar is er een dood gegaan, zodat we er nog steeds 14 kerngezonde rood en geel wangen hebben die ik bijvoer met kattenbrokjes.
Als ik dan in jouw reactie lees dat er maar 5% het overleeft in de vijver, ( Lisse 1984) dan is dat geen juist onderzoek geweest, omdat deze schildpadden uitstekend buiten kunnen overleven, moet wel voldoende zon zijn natuurlijk.
Bijna ieder jaar vinden we in het park een schildpad, die aan het eieren leggen is, meestal in augustus en tot mijn zeer grote verbazing zag ik gisteren al een roodwang eieren leggen op den strandje bij een grote vijver ( heb ik fotos van), ze hebben nu 2 maanden meer zomer om uit te komen!!
Wie weet lukt het.
Dat zal voor het eerst zijn in nederland dat ze uit komen.
Bedankt voor je gedreven uitleg, ik weet je nu te vinden als ik nog vragen heb.
Je moet eigenlijk een grotere aquarium kopen. Ik heb zelf waterschildpadden en die groeien verschrikkelijk snel.
Die van ons zijn nu zo 14.5cm!