Wat gebeurt er als je een grote teek lek prikt?

Toegevoegd na 1 dag:
Het is niet zo dat ik het van plan ben.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lol, ik las grote TEEN..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, dat doe ik altijd wel hoor, als ik de kat van eentje bevrijd heb. Wil 100 % zeker weten dat-ie dood is.

Het beste antwoord

In mijn ervaring (helaas) komt er een soort zwarte smurrie uit een volgezogen teek, niet echt bloed. Hij barst trouwens niet uit elkaar als je erin prikt hoor, het is geen ballonnetje ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
was dat dan ook echt zo'n hele grote teek?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Yep, echt zo'n erwt, had zich lekker volgezogen aan mijn hond...

Andere antwoorden (12)

dan bloed de teek -_-
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan verliest hij op onnatuurlijke wijze lichaamsvocht! Arm Teekje....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als er bloed in zit,loopter bloed uit..
is deze teek leeg, valt er weinig lek te prikken..
je prikt m aan de prikker..en zal dood gaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
als de teek op je zit, zal hij overgeven in het zuigwondje wat hij heeft gemaakt.
je loopt dan een grotere kans ziek te worden dan wanneer je 'm normaal verwijdert.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
o, nee, het is niet zo dat ik nu een teek heb hoor, ik vroeg het me alleen maar af
Rieneke1
12 jaar geleden
oh gelukkig! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
welke mafkees je nu een min gegeven heeft vraag ik me af.
Altijd op een goede, secure manier verwijderen, NOOIT lekprikken terwijl die in je huid zit.
Dikke +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ natuurlijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eérst er afdraaien (tekentang) en dán pas doorboren natuurlijk ;-)
Dan spat de teek uit elkaar en heb je bloed aan je kleren, muur en vloer!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de teek op je lichaam zit en je prikt hem leeg, dan gaat de teek dood, maar zijn zuigmondje zit vast in je huid. Lijkt me dus niet zo best voor de teek en voor jezelf. Vooral dat laatste lijkt me niet de bedoeling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan raakt de teek niet meer vol en zal hij doordrinken tot je bent leeg gebloed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan komt er rommel uit :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allereerst raad ik aan om dit NIET te doen.
Overigens hangt het van de tijd af of er bloed of zwarte drap uit komt.
Dat heeft te maken met het al of niet verteerd zijn van het aangezogen bloed.
Volgezogen teken laten overigens op den duur los en dan is de kans kleiner op Lyme dan wanneer je de teek gaat prikken of anderszins onjuist verwijdert.
De nieuwste methode is bevriezen maar ik weet niet of er dan niet toch een reflux in de wond komt.
let wel, ongeveer 80% (!) van de teken is besmet met Lyme en dat is -als het niet op tijd ontdekt en behandeld wordt - een hele nare ziekte!
Dus niet prikken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet doen. Een eventueel besmette teek ga je dan open knijpen en de bacterie komt dan ook vrij.

Ga de teek niet pletten, dit geeft het risico dat ziekteverwekkers uit de teek vrij komen. Spoel teken ook niet door de wc. Als je de teek wilt testen op de aanwezigheid van Borrelia of andere mogelijke ziekteverwekkers, bewaar de teek dan in een afsluitend doosje/kokertje o.i.d. Als je een teek weg wil gooien, gooi dan het (met plakband goed afgesloten) doosje/kokertje buitenshuis bij het vuilnis. Je kan de teek ook tussen dubbelgevouwen plakband doen en dit weggooien. Met plakband kan je ook teken verwijderen die op de huid of op kleding lopen, en het niet goed lukt om de teek met een vinger of een klein voorwerp weg te tikken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er staat toch niet dat de teek aan zijn of haar hui vastzit? Een volle teek valt bijn niet lek te prikken: de spanning op de huid is veel te groot. Als het wel lukt, dan zal de teek inderdaad dood gaan: net zoiets als wanneer iemand juw maag lek prikt. Hij kan zijn voedingsstoffen dan niet meer genoeg opnemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat NOOIT doen! Voor je een teek verwijdert kun je het beste een bakje water klaarzetten met een beetje afwasmiddel erin. Door dat afwasmiddel zal hij nooit uit het bakje kunnen komen, omdat dat een laagje maakt op het water waar geen teek doorheen komt.

Sla je een teek namelijk dood, of prik je hem lek, dan heb je kans dat je tegelijk duizenden teken eitjes in het rond strooit, zodat die hele omgeving dan vol komt met teken! Veel teken hebben eitjes in zich, en naast het verwijderen van de teek zelf wil je die eitjes echt niet uit zien komen in jouw achtertuin.

Ik heb dit een paar jaar geleden gezien in een heel interessant programma, ik meen op de Duitse tv. Heb gezocht maar kan het helaas niet terugvinden nu, anders had ik hier de link wel geplaatst. Iedereen die dat gezien heeft zal nooit meer een teek stukmaken...