Demodex komt voor bij: honden (Demodex canis), en katten (Demodex cati, zeer zeldzaam) Deze mijt komt waarschijnlijk op elke honden-/kattenhuid voor, zonder enig probleem te veroorzaken. Echter, als de afweer voor deze mijt ontbreekt dan veroorzaakt hij zware klachten. Deze fout in de afweer is een storing van de T-lymfocyten wat resulteert dat het huisdier geen enkele afweer heeft tegen deze mijt. De rest van de afweer werkt prima. Het vermoeden is dat deze fout erfelijk is. Zodoende moet de fokker gewaarschuwd worden zodat hij niet verder fokt met de teef of reu. Helaas nemen niet alle fokkers deze waarschuwing ter harte! Met name bij de Bulldog-achtigen wordt deze mijt helaas vaak vastgesteld. Deze mijt is niet besmettelijk voor de mens. De besmetting met deze mijt vindt meestal al plaats in het nest. Aangezien deze mijt het gevolg is van een aangeboren afwijking van de afweer is deze mijt niet altijd goed te bestrijden. De mijt leeft met name in de haarfollikels en wordt d.m.v. een diep huidafkrabsel aangetoond.

Waarschuw de fokker van de pup en vraag of ook de andere pups uit het nest besmet zijn geraakt. Over het algemeen wordt afgeraden om te fokken met pups die bevattelijk zijn voor Demodex (puppyschurft).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken iemand met een stefford en die heeft puppyschurft gehad. Uit het eerste nestje waren er puppy's met schurft en ook in het tweede nestje. Nu is het arme dier al voor de derde keer in anderhalf jaar zwanger.. Is dit dierenmishandeling?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is behoorlijk schofterig iig! Of het echt dierenmishandeling genoemd kan worden weet ik niet, maar zulke fokkers zouden wat mij betreft verboden mogen worden.
Sowieso, 3 nestjes in anderhalf jaar tijd: tsssk.