als een merrie gedekt is, en de bevruchting is gelukt, stopt ze dan direct met hengstig zijn, of houdt dit nog een paar dagen aan?

mijn merrie is deze week ontsnapt en een hele nacht op pad geweest met 2 hengsten. de volgende dag was ze hengstig, voor 4 dagen achter elkaar. nu is ze weer 'normaal' kan ik nu al uitvinden of ze drachtig is of moet ik wachten tot ze weer hengstig wordt/ of moet worden en deze hengstigheid uitblijft?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

na de hengstigheid is de merrie vruchtbaar.
2 dagen voor het eind van de hengstigheid is de kans op een geslaagde dekking het grootst.

na het dekken van een hengstige merrie kan het voorkomen dat de merrie nog een paar dagen hengstig blijft.
voor alle zekerheid word in dat geval de (fok)merrie nog een keer gedekt of gediscrimineerd

als je niet weet wat de cyclus van je merrie is dan blijft het dus gokken. wat je kan doen is de merrie schouwen een dag of 16 na de dekking.
als je merrie niet hengstig is merk je dat snel genoeg (staldeur ertussen kan dus geen kwaad, vanwege de maaiende voorbenen mocht ze de hengst 'afslaan')

zonder echo is er niet met zekerheid te zeggen of je merrie drachtig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gediscrimineerd?.. of bedoel je geinsemineerd ;-)

Andere antwoorden (1)

Als de periode van hengstigheid voorbij is, kun je later tegen de tijd dat hengstigheid weer aan zou moeten breken een hengst bij haar houden, als ze daar negatief op reageerd is ze met grote kans drachtig. (soms gebruiken ze een shetlander hengstje als schouwhengst om dit te testen)